Paraíso perdido d’Helena Tornero, a partir del poema de John Milton, és un homenatge a la bellesa de les paraules de Milton des de la mirada contemporània que és, també, un tribut a l’ofici de comediant, tants cops demonitzat per la seva capacitat de transgressió.

Sinopsi

El poema èpic publicat per John Milton l’any 1667 explica la tragèdia de la caiguda de l’home, però també narra la caiguda de Satanàs. Reivindicat pels romàntics com l’heroi veritable, el Satanàs de Milton simbolitza el rebel que es revolta contra la tirania del cel. Perquè abans de la caiguda de l’home hi ha la història de l’àngel caigut. La història d’una rebel·lió fracassada i les seves conseqüències, que condicionaran el destí de l’home i de la dona. Però, som així perquè així va ser escrit el nostre destí o perquè les nostres creences ens van portar a escriure’l així? A més d’una celebració de la bellesa del llenguatge de Milton, aquest Paraíso perdido vol constituir, també, un homenatge a l’ofici del comediant, tantes vegades vilipendiat, menyspreat i demonitzat per la seva capacitat fascinant de transformació i de transgressió. Als comediants no se’ls permetia acostar-se a les ciutats, perquè es temia que el seu ofici pogués contaminar la gent de bona fe. La por al coneixement té arrels molt antigues. “Potser el saber és pecat?”, va dir la serp a la dona. I va ser la dona qui va triar el saber en lloc de la ignorància. Però…

La dramaturga i guionista Helena Tornero explica que amb aquesta posada en escena voldria oferir al públic l’oportunitat de sentir-se part de la representació, viatjant al lloc de l’altre mitjançant les paraules de Milton i descobrir, així, quina part hi ha en cadascun de nosaltres d’àngel o de diable, d’home i de dona, de comediant o d’espectador.

Dirigeix la funció Andrés Lima, un actor i director teatral renovador, vinculat especialment amb la companyia Animalario, que ha creat muntatges per als principals centres de creació espanyols (Centro Dramático Nacional, Teatro de la Abadía, Teatro de la Zarzuela…), que ha fet d’actor per a directors que van des de Vicente Aranda fins a Icíar Bollaín, entre altres, i que ha obtingut, tres vegades, un premi Max a la millor direcció. Aquest cop, en qualitat de director del muntatge, té sota les seves ordres Pere Arquillué i Cristina Plazas, part d’un repartiment espectacular per a un muntatge que promet ser tota una experiència escènica.

Durada:
Idioma:
Castellà
Edat:
A partir de 14 anys
Sinopsi

El poema èpic publicat per John Milton l’any 1667 explica la tragèdia de la caiguda de l’home, però també narra la caiguda de Satanàs. Reivindicat pels romàntics com l’heroi veritable, el Satanàs de Milton simbolitza el rebel que es revolta contra la tirania del cel. Perquè abans de la caiguda de l’home hi ha la història de l’àngel caigut. La història d’una rebel·lió fracassada i les seves conseqüències, que condicionaran el destí de l’home i de la dona. Però, som així perquè així va ser escrit el nostre destí o perquè les nostres creences ens van portar a escriure’l així? A més d’una celebració de la bellesa del llenguatge de Milton, aquest Paraíso perdido vol constituir, també, un homenatge a l’ofici del comediant, tantes vegades vilipendiat, menyspreat i demonitzat per la seva capacitat fascinant de transformació i de transgressió. Als comediants no se’ls permetia acostar-se a les ciutats, perquè es temia que el seu ofici pogués contaminar la gent de bona fe. La por al coneixement té arrels molt antigues. “Potser el saber és pecat?”, va dir la serp a la dona. I va ser la dona qui va triar el saber en lloc de la ignorància. Però…

La dramaturga i guionista Helena Tornero explica que amb aquesta posada en escena voldria oferir al públic l’oportunitat de sentir-se part de la representació, viatjant al lloc de l’altre mitjançant les paraules de Milton i descobrir, així, quina part hi ha en cadascun de nosaltres d’àngel o de diable, d’home i de dona, de comediant o d’espectador.

Dirigeix la funció Andrés Lima, un actor i director teatral renovador, vinculat especialment amb la companyia Animalario, que ha creat muntatges per als principals centres de creació espanyols (Centro Dramático Nacional, Teatro de la Abadía, Teatro de la Zarzuela…), que ha fet d’actor per a directors que van des de Vicente Aranda fins a Icíar Bollaín, entre altres, i que ha obtingut, tres vegades, un premi Max a la millor direcció. Aquest cop, en qualitat de director del muntatge, té sota les seves ordres Pere Arquillué i Cristina Plazas, part d’un repartiment espectacular per a un muntatge que promet ser tota una experiència escènica.

Fotos i vídeos
Opinions de l'espectacle 8
Recomanacions Teatre Barcelona
Espectadors/es
  • Francesc Esteve i Tomàs
    Francesc Esteve i Tomàs
    Teatre Barcelona
  • Carles Armengol Gili
    Carles Armengol Gili
    Teatre Barcelona
  • Neus Mònico Fernández
    Neus Mònico Fernández
    Teatre Barcelona
  • Aleix Bonet-Ragel
    Aleix Bonet-Ragel
    Teatre Barcelona
  • Sílvia Moreno Palomar
    Sílvia Moreno Palomar
    Teatre Barcelona
  • Daniel Nogués Rastrojo
    Daniel Nogués Rastrojo
  • Josep OS
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
Preguntes freqüents
Text de l'autora, Helena Tornero

Quan vaig començar a escriure l’adaptació teatral de Paraíso perdido, no podia imaginar que en poc temps hauríem d’enfrontar-nos a un oceà de pèrdues a tots nivells. Tot va ser, de sobte, inesperat però inevitable, com en un bon relat de cció. Però no es tractava d’una cció, sinó d’una realitat. I una realitat dolenta. Com el dimoni, veritat? El dimoni, diuen, és dolent. És així com sempre ens l’han presentat. Però a més de dolent, és útil. Molt útil, això de disposar d’algú que porta el qualicatiu del mal. Això permet als altres semblar més bons. Més celestials. D’això també parla El Paradís Perdut. De les estratègies del poder. De la construcció d’un enemic. Tota rebel·lió parteix d’un fracàs. Re-bellum vol dir, literalment, tornar a lluitar. Has estat vençut, has caigut, però tu t’aixeques i tornes a intentar-ho. A lluitar de nou. Han estat molts els que han intentat, al llarg de la història, fer desaparèixer el teatre. Però el teatre porta dins seu, com l’àngel caigut, la llavor de la rebel·lió. Sempre hi és, disposat a tornar a aixecar-se per a tornar a lluitar. Si hi ha algun oci artístic que sap què vol dir caure i tornar a aixecar-se, és el teatre. És aquell ll rebel que ens recorda que no som perfectes. Potser sigui ara un bon moment per a fer-se algunes preguntes sobre les creences que ens han transmès. Sobre les seves conseqüències en el tracte a les dones, als homes, a tots els éssers vius, al planeta. Potser és un bon moment per a escoltar les paraules de l’àngel caigut. Abans no sigui massa tard per a reescriure allò que anomenem destí. En aquesta adaptació teatral donem al públic l’oportunitat de sentir-se part de cadascuna de les diferents tribus que s’enfrontaran en l’espai teatral, metàfora de l’univers: àngels, dimonis, actors, actrius, homes i dones. Un viatge al lloc de l’altre, l’oposat, el diferent, un deixar-se travessar per les paraules de Milton i descobrir quina part hi ha, dins de cadascú de nosaltres, d’àngel, dimoni, home, dona, comediant o espectador.

Articles relacionats
La Bíblia segons Satanàs

La Bíblia segons Satanàs

No podem etiquetar un text com a clàssic si no ens interpel·la en present, i la temperatura de la vigència d’una obra es mesura, per exemple, a través del nombre […]

Enllaç copiat!