Tot el que necessites per anar al teatre

La nit de Helver

La nit de Helver

Un drama íntim, apretat com el puny d’un nen quan te por. Un menjador, un parell de persones i darrera la finestra ja arriba la destrucció. Una història que té el seu origen al nostre passat, en un país europeu inconcret als anys trenta, quan el règim feixista aconsegueix fer-se amb el poder.

SINOPSI

Un home i una dona han creat una relació estranya entre ells basada en la dependència: Helver és un malalt mental i Karla entén que dedicar-se a ell és una manera de fer penitència ja que en un moment de la seva vida va donar a llum un nen malalt al qual va abandonar. Ara tots els sentiments de la dona es projecten en aquest jove, sense ser-ne ni mare ni germana.

El menjador, fins ara un refugi segur per la Karla i l’Helver, es converteix en un parany per a tots dos.

Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Hebert

    “LA NIT DE HELVER” a l’Àtic22 (bé, Àrtic) és la nit d’en Sergi Torrecilla (no sóc original, ho sé). Així de clar.
    Sublim en el paper d’un jove amb amb alguna discapacitat intel•lectual (com m’agradaria veure’l al “Curiós incident…”, tanques els ulls i te’l creus perfectament), amb tics, mirades, gesticulació i dicció perfectes. Un personatge que seria fácil convertir en caricatura i al que manté en una línia creïble, que no vol dir monótona. I tot això, a tocar dels espectadors.

    En un menjador d’un pis, refugi i presó, veiem una relació a estones insana, a estones tendra, violenta i delicada, entre Karla, ni mare ni esposa d’en Helver. La història és dura i és millor no explicar-la, val la pena conèixer-la i entendre-la en les paraules d’ella.
    Ell, fascinat per l’estètica i consignes nazis, sense ser conscient de la barbàrie que recolza; ella se’l mira com ignorant aquest fet, amb la pena de la motxilla que arrossega, penedint-se d’allò que va fer. O és de les conseqüències no desitjades d’allò que va fer? Llàstima que li falti una mica d’emotivitat en el moment clau quan per fi entenem el perquè de tot plegat.

    Sense escenografía, a tocar dels espectadors, un remolí d’emocions en una història que va augmentat la duresa, que tracta tant la barbarie nazi (o qualsevol altra) sense haver d’apel•lar a discursos com la culpa. I les dures decisions que es prenen de vegades, motivades per bons sentiments.

    24/01/2017
  • Ahir vaig estar a l´ Atic 22 veient aquesta obra escrita pel polonès Ingmar Villquist i dirigida per Pavel Bsonek. Ens situa a l’Alemanya nazi el 38, tot i que en cap moment es fa referència d’això, i ens parla de la relació de Helver un malalt mental que la seva única obsessió és el moviment militar i Karla una dona que sense tenir cap vincle familiar amb ell, l’acull per esborrar el seu passat i el remordiment d’haver abandonat a la seva filla i com a conseqüència d’això haver trencat el seu matrimoni. La relació dels dos sinó tòxica és rara, creant una dependència total l’un de l’altre. Un text dur i colpidor, tendre en alguns moments i violent en molts més que a mesura que avança l’obra et colpeja durament i et remou les entranyes. El pes de l’obra recau en gran part en Helver interpretat magistralment per Sergi Torrecilla, sobretot en les expressions gestuals i que gràcies a la proximitat amb l’actor que t’ofereix l’Atic pots gaudir amb tota perfecció. Li fa costat en el paper de Karla, Alba Florejachs que fa un treball correcte tot i que en algunes escenes li falta la força que el personatge requereix. Totalment recomanable i cal veure-la.

    16/01/2017
  • ignasi tomás lopez-doriga

    https://culturayalgomas.wordpress.com/2017/01/15/la-nit-de-helver-una-cronica-del-sufrimiento/

    16/01/2017
  • Agafat des de el primer moment a les mans de l’Alba Florejachs i Sergi Torrecilla, felicito fervorosament el treball que ha realitzat Exquis Teatre. TOTALMENT RECOMANABLE. Aprofiteu els pocs dies que queden.

    14/01/2017
  • Fantàstica interpretació dels dos actors i excel·lent adaptació de l’obra per part del director, Pavel Bsonek. La història és molt dura i colpidora, plena d’emocions. Sens dubte la recomano!

    23/11/2015
  • Tenia molt poques referècies del que anava a veura. Però en pocs moments em vaig sentir immers en aquest drama. Una actuació impecable. Felicitats als actors i al director, Pavel Bsonek, especialment.

    23/11/2015
  • Una obra de teatre molt recomanable, al començament no ho sembla pero t’acaba per engaxar a l’historia d’una manera intrigant i amb ganes de sapigue com continua y com acabara l’historia.
    Les actuacions dels actors son molt notables, en especial a mi particularment hem va agradar molt Sergi Torrecilla i la seva actuacio de “Helver” , molt bona de veritat.
    L’adaptacio de Pavel Bsonek es mes que correcta i aceptable, per tot aixo li poso molt bona nota en general i la recomano 100%.

    23/11/2015
  • Los actores brutales y la puesta en escena….te metes en los personajes y sufres con ellos….enhorabuena, la recomiendo 1000%

    23/11/2015
  • Álvaro Alcalá

    Una interpretació emocionant i un muntatge que atrapa a l’espectador des del primer minut.

    23/11/2015
  • Totalment recomenable

    22/11/2015
  • Nazareth Esteban

    Solo sé que desde el inicio de la obra hasta el final , iba desarrollándose en mí sensaciones y sentimientos tan diferentes , desde lástima, pena, desesperación y miedo. Me gusto mucho. Gracias por hacerme sentir todo esto en 80 minutos. Gran obra de este director y productor checo.
    Enhorabuena

    20/11/2015
  • Una historia que a primera vista se presenta sencilla. Pero que a medida que pasan los minutos te va absorbiendo hasta hacerte sentir parte del espectáculo y del drama. Un vaivén de emociones que van desde el miedo, la tristeza, la tensión y la dulzura. Y una vez te atrapa no te deja escapar.

    Es una obra de la que es mejor no saber nada, porque a medida que va avanzando el dialogo entre los dos personajes, es fascinante ir descubriendo la vida de ellos dos a medida que las emociones se van haciendo más fuertes. Y aquello que pasa en el exterior de la casa acaba por penetrar del todo en la vida íntima de Karla y Helver.

    Los actores hacen un papel brillante. Sergi Torrecilla borda al detalle el papel de Helver, y Alba Florejachs hace que Karla, la cual no aparece en el título de la obra, sea una digna protagonista, y sea necesaria para el dúo Karla-Helver. Él uno sin el otro no funcionaría.

    Pavel Bsonek ha hecho un trabajo fascinante, dirigiendo esta obra de Ingmar Villquist y acercándonos este drama que aunque parece estar lejos de la actualidad, en realidad la barbarie humana puede estar al girar la esquina.

    20/11/2015
  • De mica en mica vaig anar entrant en aquell menjador on dos personatges, la Karla i en Helver sentien, patien i s’estimaven sense ser mare i fill i sense ser amants…I vaig poder sentir allò que ells sentien i, també, la ràbia, la indignació i la pena. 90 minuts, doncs, d’emoció “in crescendo”.

    Penso que l’Alba Florejachs, en Sergi Torrecilla i en Pavel Bsonek han fet una gran feina, felicitats.

    Per descomptat, us la recomano!

    20/11/2015
  • Una actuació magnífica, sobretot la d’en Sergi Torrecilla.
    L’obra és una magnífica reflexió sobre les relacions humanes, el remordiment i què podem ser capaços de fer per algú a qui estimem.
    Molt dura però molt recomanable.

    20/11/2015
  • cesar s

    Sergi torrecilla esta genial,pero la obra se hace pesadita y densa.

    18/11/2015
Articles relacionats
5 obres per la memòria històrica

5 obres per la memòria històrica

16 gener 2017

CICATRIUS, TEATRE CONTRA LA BARBÀRIE NAZI Exquis Teatre presenta el cicle Cicatrius amb l’objectiu d‘impedir que s’oblidi un dels episodis més negres de la història d’Europa: l’Holocaust i el genocidi […]

‘Cicatrius’: teatre contra l’oblit de la barbàrie nazi

‘Cicatrius’: teatre contra l’oblit de la barbàrie nazi

4 novembre 2016

La memòria històrica és encara una assignatura pendent al nostre país. Hi ha qui vol tancar ferides oblidant. D’altres, creuen que les cicatrius de l’horror no s’han d’amagar, sinó ben […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.