Barcelona i Hong Kong: La naturalesa de la guerra

Redacció

Redactor: Iván F. Mula / @ivanfmula

Una de les apostes més clares del Grec com a festival internacional és, més enllà de portar espectacles d’altres països, establir un diàleg entre les diferents cultures. Our Death Won’t Hurt Anybody és un exemple clar d’aquest diàleg entre la mediterrània i el sud-est asiàtic (el tema d’enguany del festival), generant una interessant col·laboració entre el Teatro de los Sentidos i Tang Shu-Wing Theatre Studio.

D’aquesta manera, Barcelona i Hong Kong uneixen les seves forces per oferir un muntatge sobre la humanitat a partir de la naturalesa de la guerra. Prenent com a referència L’art de la guerra de Sunzi, famós estratega militar xinés del segle V a.C., les dues companyies han treballat amb llenguatges escènics diversos.

Aquest text clàssic de la cultura mil·lenària xinesa és un dels llibres més antics que parlin sobre tàctiques i estratègies militars. De fet, és el primer intent conegut d’elaborar un compendi de lliçons bèl·liques. Però, malgrat la seva antiguitat, encara té una certa vigència en l’actualitat, degut a que els seus coneixements poden ser aplicats en moltes altres àrees on s’estableixi algun conflicte d’interesos de diferents índoles.

Les llavors d’Our Death Won’t Hurt Anybody es van plantar l’any 2015 durant una trobada entre Tang Shu-wing, director artístic del Tang Shu-wing Theatre Studio de Hong Kong, i Enrique Vargas, dramaturg i antropòleg del Teatro de los Sentidos de Barcelona. L’encontre, un workshop organitzat pel West Kowloon Cultural District de Hong Kong, va fer néixer el desig de col·laborar en un muntatge basat en la investigació sobre la humanitat, a partir de la intersecció entre la fiscalitat i els sentits; un treball que també havia d’explorar les connexions desconegudes entre imatges i narratives que no fossin ni lineals ni coherents, i que posés de manifest la importància de desfermar la imaginació dels espectadors. Tal com deia Schopenhauer: deixar que els espectadors completin ells mateixos l’última part del recorregut estètic.

L’interès de Tang i Vargas per aquest text és la possibilitat que els ofereix de parlar de l’absurd i les contradiccions del món contemporani en el qual vivim a través de la lluita com una constant en la nostra existència.

La proposta aborda des de les batalles que hem d’establir navegant entre les relacions que mantenim amb els qui ens envolten, fins a les guerres entre nacions i les nostres pròpies lluites internes. Inspirat lliurement en les deu principals tàctiques que apareixen en aquest clàssic xinès, la peça aprofundeix en el pensament que s’amaga darrere d’aquestes estratègies i reflexiona sobre la seva rellevància en les situacions de la vida quotidiana a les quals hem de fer front.

Escrit per
Redacció
Articles relacionats
La faula de la prosperitat

La faula de la prosperitat

Després d’uns anys combinant projectes propis amb encàrrecs, el director i dramaturg Iván Morales, finalment, ha pogut aixecar una idea que tenia des de fa 5 anys. El repte no […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!