“Ens agrada pensar que al teatre podem dirigir tanta acceleració, reviure la vida que es plega durant una estona sobre si mateixa per intentar comprendre-la millor”, ha dit Oriol Broggi, director de La Perla 29, durant la presentació de la nova temporada al Teatre de la Biblioteca de Catalunya. Un curs que s’ha proposat portar la paraula al límit, en paraules del mateix Broggi, per explorar la seva força en temps de soroll i pressa.
Clàssics revisitats i vocació internacional
La temporada 2025-2026, iniciada al setembre amb La tempestat de William Shakespeare, segurià el 29 i 30 d’octubre, amb Phèdre!, una versió contemporània de la tragèdia de Racine signada pels suïssos François Gremaud i Romain Daroles, dins del festival Flaix de Tardor – BCN. “És important acollir espectacles que venen de fora, perquè ens connecten amb altres mirades”, ha explicat Broggi.
A començament de 2026, el 28 de gener, s’estrenarà La nit just abans dels boscos, de Bernard-Marie Koltès, dirigida pel francès Cyril Desclés i interpretada en català per Marc García Coté. Es tracta d’un monòleg poètic sobre la soledat i la necessitat de pertinença que, després de Barcelona, viatjarà al teatre Anis Gras de París. “És un text que parla de solitud amb una energia formidable, i Marc la transmet plenament a escena”, ha destacat Desclés.
A partir del 25 de febrer arribarà un dels projectes més esperats: En la mesura de l’impossible, del portuguès Tiago Rodrigues, que suposarà el debut com a directora de Cristina Genebat. “És un text que em va commoure profundament —ha explicat l’actriu i traductora—, fet a partir de testimonis de cooperants internacionals. No cau en el drama, però conté un gran compromís amb donar veu a qui normalment no en té”. El repartiment inclou Joan Amargós, Màrcia Cisteró, Andrew Tarbet i Elena Tarrats, amb música de Mürfila.
Al març, La Perla 29 es desplaçarà per primera vegada al Teatre de Sarrià amb La nit de les tríbades, de Per Olov Enquist, centrada en la relació entre August Strindberg i Siri Von Essen. “El Teatre de Sarrià ens va convidar i ens feia il·lusió reinventar l’espai a la nostra manera”, ha explicat Broggi. “Llegida avui, l’obra diu coses terribles, però té sentit fer-la per posar en evidència a Strindberg”.
La temporada tancarà al juny amb L’albada, una coproducció amb el Festival Grec escrita per Jaume Viñas, que recorre la Guerra Civil, la postguerra, la Transició i l’època olímpica per parlar de memòria i herència familiar. “Vaig escriure aquesta obra quan vaig començar a escoltar històries que no sabia, sobretot de les dones de la meva família”, ha explicat Viñas: “M’adono que elles han patit molt, i volia fer-ne memòria”.
El retorn d’èxits
Entre els retorns més esperats hi haurà La trena, l’èxit dirigit per Clara Segura amb Cristina Genebat, Marta Marco, Aida Oset, al Teatre Goya; i al novembre, Natale in Casa Cupiello, d’Eduardo De Filippo, que tornarà a la Biblioteca amb el seu teatre costumista i emotiu. El repartiment inclou Joan Arqué, Màrcia Cisteró, Jordi Coromina, Pep Cruz i Marissa Josa.

‘La trena’
La programació familiar continuarà sent present tambné amb dos èxits: al novembre el SAT! amb Mac, Mec, Mic i al desembre al Paral·lel 62 amb El petit príncep, d’Àngel Llàcer i Manu Guix, que arriba a la seva dotzena temporada.