El 92% dels espectadors desitgen tornar als teatres

Rubén Garcia Espelta

A TeatreBarcelona.com hem realitzat un estudi sobre l’impacte de la pandèmia COVID-19 en les percepcions i les actituds del públic teatral a Catalunya. L’enquesta, feta a una mostra de 4.270 persones que han vist com a mínim un espectacle escènic en viu durant els dotze mesos anteriors al tancament de les sales, pregunta sobre qüestions diverses, com la gestió de les cancel·lacions, el paper de les administracions públiques, la percepció de risc en diferents tipologies de recintes, les mesures higièniques a adoptar o l’interès per formats escènics en línia.

Els resultats aporten una dosi d’optimisme al sector de cara a la reobertura: el 92,8% del públic teatral té moltes o bastantes ganes de tornar al teatre. L’estudi conclou, entre altres, que les conseqüències de l’actual crisi sanitària i econòmica no repercutirà negativament en la demanda sempre i quan hi hagi oferta; que la majoria d’espectadors i espectadores són conscients de la greu l’afectació de la crisi sobre el sector de les arts escèniques i que, en aquest sentit, gairebé la meitat estaria disposat a comprar entrades ‘a cegues’ per donar suport al sector; i que la percepció de risc de contagi en un teatre és moderada en comparació amb altres espais o esdeveniments on es congreguen un nombre elevat de persones.

Confiança en una pròxima reobertura i defensa d’un sector en risc

El públic es mostra optimista de cara a la ‘nova normalitat’ teatral. 3 de cada 4 espectadors (72,0%) creu que els teatres estaran oberts de nou i com a tard, després de l’estiu i només una petita part espera que la reobertura es no produeixi fins a principis de 2021. Després de tres mesos de tancament dels espais escènics, i amb una lenta reactivació de les representacions liderada pels festivals Grec i Cruïlla, la Sala Beckett i el Poble Espanyol, la majoria d’espectadors (92,8%) es mostra amb moltes o bastantes ganes de tornar al teatre. Una gran majoria (83,4%) afirma que no deixarà passar gaire temps des de l’obertura de les sales per tornar a ocupar una localitat.

Tot i les previsibles conseqüències de la crisi sanitària i econòmica, la previsió de la majoria d’espectadors (74%) és que durant el pròxim any la freqüència amb la qual assistiran al teatre es mantindrà en termes quantitatius. Entre la petita part que creuen que consumiran menys teatre (12,3%), els principals motius són la preocupació per la seva salut i la situació econòmica familiar.

L’emergència per protegir els espais escènics, després del tancament del Club Capitol i La Vilella o l’amenaça que plana sobre l’Antic Teatre, també preocupa al públic. El 81,4% de la mostra creu que hi haurà sales que es veuran obligades a tancar a conseqüència de la crisi.

També hi ha consens en la percepció que el sector teatral ha estat un dels sectors econòmics més damnificats per aquesta crisi (62,0%) i que ha mancat suport institucional (65,6%), cal tenir en compte que gran part de les entrevistes es va realitzar abans de la publicació dels paquets d’ajuda específics per al sector cultural de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Els teatres es perceben més segurs que les discoteques, sales de concerts, el transport públic o els bars i restaurants

Els teatres, auditoris i cinemes es perceben com a espais amb un risc de contagi moderat i queden ben situats en relació amb altres espais o recintes que acullen esdeveniments multitudinaris, com sales de concerts, discoteques, transport públic, esdeveniments esportius, gimnasos o bars i restaurants.

Pel que fa a les mesures de seguretat i higiene per prevenir el risc de contagi, no hi ha grans diferències entre les normes que els espectadors valoren personalment i les que creuen que aplicaran els teatres. Les més destacades són: la desinfecció de sales entre funcions, la reducció dels aforaments i, en menor mesura, la gestió dels accessos o que el recinte faciliti elements de protecció individual.

Preguntats pel paper dels teatres públics en el desconfinament escènic, al 54,3% no li sembla prioritari que els teatres públics obrin abans que els privats per posar a prova protocols i mesures de seguretat. Això si, caldrà unitat d’acció en tots els equipaments: el 80,7% no entendria que cada teatre apliqués diferents protocols per garantir la seguretat dels espectadors. Per altra banda, la majoria creu que els espectadors respectaran les normes establertes per tal de fer del teatre un espai segur per a tothom.

Respecte a la percepció de seguretat en funció de l’aforament, només el 9,6% dels enquestats se sentiria més segur en un gran teatre que en una sala petita perquè tenen més recursos econòmics. Tampoc els petits aforaments de les sales de proximitat serien un factor decisiu en la percepció de risc. Només el 17,3% se sentiria més segur en una sala petita que en un gran teatre pel fet de compartir espai amb menys persones.

La nova normalitat teatral: nous formats, flexibilitat i tiquets oberts

El públic teatral considera que la crisi derivada de la Covid-19 és una oportunitat per al sector de les arts escèniques per a innovar en nous formats o nous espais (84,7%). Això creuen els espectadors teatrals, que es mostren dividits en l’interès pel teatre en format digital. La possibilitat de veure teatre en format digital, desperta més interès en els segments d’espectadors més joves, dels 18 als 24 anys (67,8%) i menor interès entre els majors de 65 anys (49,4%).

La política de preus per a la nova temporada és una qüestió controvertida. No hi ha acord respecte a si els teatres han d’abaixar els preus de les entrades per a animar els espectadors a tornar als teatres i tampoc sobre si els preus han de pujar per compensar les inversions en mesures de seguretat i recuperar-se de l’impacte dels mesos de tancament.

Fórmules de venda com abonaments i tiquets oberts es veurien amb bons ulls. El 49,1% de les persones enquestades compraria una entrada sense saber per a quin espectacle en concret, si d’aquesta manera donés suport al sector de les arts escèniques per a superar aquest moment d’aturada.

Davant d’eventuals rebrots de la pandèmia, les persones enquestades entendrien que se’ls impedís l’entrada al recinte en cas de mostrar símptomes evidents, i se’ls gestionés un canvi o devolució de l’import abonat (66,1% d’acord). També demanen flexibilitat a les sales davant d’imprevistos vinculats a la salut. El 84,5% del públic veuria imprescindible que es garanteixi el retorn dels diners o canvi d’entrades davant qualsevol incidència personal justificada.

Bona gestió de la crisi

Tot i centenars de funcions suspeses i milers d’espectadors afectats, els resultats apunten al fet que en general el sector teatral ha sabut superar de forma satisfactòria aquest episodi en relació amb l’atenció als espectadors. La majoria dels espectadors (52,4%) s’han vist afectats per les cancel·lacions derivades del tancament dels teatres com a mesura de contenció de la pandèmia, en la majoria d’aquests casos (53,6%) la incidència s’ha resolt amb el reemborsament de l’import de les entrades i, en qualsevol cas, una amplíssima majoria (81,5%) es mostra satisfet amb la solució. S’identifica no obstant que, avui dia, un 11% dels espectadors estan pendents de solució.


Els resultats s’han obtingut de les respostes registrades entre el 2 i el 15 de juny del qüestionari digital autoadministrat d’un total de 4.270 persones espectadores de teatre i majors de divuit anys. Per definir aquest criteri s’han considerat persones que han vist com a mínim un espectacle teatral en els dotze mesos anteriors a la suspensió de funcions derivada de la pandèmia de la COVID-19.

Escrit per
Rubén Garcia Espelta TWITTER

Periodista i gestor cultural. Responsable de continguts editorials de TeatreBarcelona.com Ha treballat a mitjans com Catalunya Ràdio, El Periódico de Catalunya, La Xarxa, Ràdio 4 o Rac1.

Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

Després dels darrers èxits que han obtingut amb Els ocells, De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda i Le congrés ne marche pas, La Calòrica, una de les companyies més reconegudes de […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!