A Sucia, Bàrbara Mestanza, creadora emergent i amb un discurs polític molt potent, proposa un joc de rols per denunciar l’abús sexual.

Sinopsi

Sucia parla de labús posant el focus no tan sols en lexperiència viscuda per la víctima, sinó també en la manera com acompanyem aquest tipus dexperiències.

Un abús explicat de manera que lagressor és interpretat per una dona i la víctima és interpretada per un home. Un joc de canvi de rols que activarà la sensació col·lectiva dempatia. Dues històries que succeeixen alhora sobre el mateix escenari, tot i que el públic només podrà escoltar un dels relats. Una cabina transparent insonoritzada separarà els dos intèrprets i el públic podrà escollir entre anar al teatre a escoltar-ne un mentre observa com es produeix l’altra història de fons o connectar-se a una pàgina web porno per veure en directe la història que s’està narrant a l’interior de la cabina.

A Espanya es registren 32 denúncies al dia per agressió i abús sexual. El primer trimestre del 2020 es van registrar gairebé 100 denúncies més que el mateix trimestre del 2019, i amb el confinament han augmentat els casos dabús intrafamiliar més que mai. 

El nostre sistema ha convertit el Feminisme en una moda, un concepte a la mercè de les necessitats del nostre sistema socioeconòmic. Nosaltrxs no deixarem que succeeixi el mateix amb l’abús. En un moment en el qual els abusos van en augment, ens plantegem tractar aquest tema intentant buscar la manera de traçar un pont que ens ajudi a comprendre la complexitat d’un problema que ens travessa a totxs per igual. Entendrem l’abús no sols com a casos aïllats, sinó com l’estructura base en la qual el nostre sistema es fomenta.

L’obra en paraules de la dramaturga, directora i intèrpret

Quan la víctima explica la seva experiència, la primera reacció que sorgeix per part del món és clara:
PER QUÈ NO VAS FER RES?

Sucia és la resposta a aquesta pregunta.

Per què no vaig fer res? És la pregunta que retrunyeix en el meu cos a tota hora, ara, és moment d’intentar comprendre per què no vaig fer res i per què ELL sí que ho va fer. I per a fer-ho, no em queda una altra que posar-me en la seva pell.

Per a poder entendre per què ens fem mal, hem d’entendre què ens porta a això. El món està ple de males persones? Hi ha alguna cosa més gran que nosaltrxs que ens empeny a la possibilitat de prendre la decisió de fer això? És inherent a l’ésser humà la necessitat de posseir cossos, de conquerir-los? És inherent a l’ésser humà la violència?

A Sucia no només analitzarem experiències reals d’abús, sinó que analitzem el sistema que produeix els agressors i les víctimes. Mitjançant entrevistes amb expertes i experts en diversos aspectes d’aquest camp, aconseguirem generar una visió el més objectiva possible sobre aquest assumpte que ens interpel·la a totxs.

Bàrbara Mestanza

Durada:
Idioma:
Castellà
Català
Sinopsi

Sucia parla de labús posant el focus no tan sols en lexperiència viscuda per la víctima, sinó també en la manera com acompanyem aquest tipus dexperiències.

Un abús explicat de manera que lagressor és interpretat per una dona i la víctima és interpretada per un home. Un joc de canvi de rols que activarà la sensació col·lectiva dempatia. Dues històries que succeeixen alhora sobre el mateix escenari, tot i que el públic només podrà escoltar un dels relats. Una cabina transparent insonoritzada separarà els dos intèrprets i el públic podrà escollir entre anar al teatre a escoltar-ne un mentre observa com es produeix l’altra història de fons o connectar-se a una pàgina web porno per veure en directe la història que s’està narrant a l’interior de la cabina.

A Espanya es registren 32 denúncies al dia per agressió i abús sexual. El primer trimestre del 2020 es van registrar gairebé 100 denúncies més que el mateix trimestre del 2019, i amb el confinament han augmentat els casos dabús intrafamiliar més que mai. 

El nostre sistema ha convertit el Feminisme en una moda, un concepte a la mercè de les necessitats del nostre sistema socioeconòmic. Nosaltrxs no deixarem que succeeixi el mateix amb l’abús. En un moment en el qual els abusos van en augment, ens plantegem tractar aquest tema intentant buscar la manera de traçar un pont que ens ajudi a comprendre la complexitat d’un problema que ens travessa a totxs per igual. Entendrem l’abús no sols com a casos aïllats, sinó com l’estructura base en la qual el nostre sistema es fomenta.

L’obra en paraules de la dramaturga, directora i intèrpret
Quan la víctima explica la seva experiència, la primera reacció que sorgeix per part del món és clara:
PER QUÈ NO VAS FER RES?

Sucia és la resposta a aquesta pregunta.

Per què no vaig fer res? És la pregunta que retrunyeix en el meu cos a tota hora, ara, és moment d’intentar comprendre per què no vaig fer res i per què ELL sí que ho va fer. I per a fer-ho, no em queda una altra que posar-me en la seva pell.

Per a poder entendre per què ens fem mal, hem d’entendre què ens porta a això. El món està ple de males persones? Hi ha alguna cosa més gran que nosaltrxs que ens empeny a la possibilitat de prendre la decisió de fer això? És inherent a l’ésser humà la necessitat de posseir cossos, de conquerir-los? És inherent a l’ésser humà la violència?

A Sucia no només analitzarem experiències reals d’abús, sinó que analitzem el sistema que produeix els agressors i les víctimes. Mitjançant entrevistes amb expertes i experts en diversos aspectes d’aquest camp, aconseguirem generar una visió el més objectiva possible sobre aquest assumpte que ens interpel·la a totxs.

Bàrbara Mestanza

Fitxa artística
Veure fitxa sencera
Fotos i vídeos
Opinions de l'espectacle 10
Recomanacions Teatre Barcelona
Espectadors/es
  • Markos Goikolea
    Markos Goikolea
    Teatre Barcelona
  • Betty Enguix Silvestre
    Betty Enguix Silvestre
    Teatre Barcelona
  • Magui Alba
    Magui Alba
    Teatre Barcelona
  • Sílvia Moreno Palomar
    Sílvia Moreno Palomar
    Teatre Barcelona
  • Francesc Esteve i Tomàs
    Francesc Esteve i Tomàs
    Teatre Barcelona
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
  • csotorra
  • Graciela Tizón
  • Inma R. Tornil
Articles relacionats
Teatre polític, el pleonasme

Teatre polític, el pleonasme

En una extensa entrevista publicada el 2015 a Constelaciones. Revista de Teoria Crítica, Juan Mayorga afirmava que “el teatre és la més política de les arts, i ho és per tres raons: perquè es fa […]

Enllaç copiat!