Tot el que necessites per anar al teatre

Platonov

Platonov

Txékhov va escriure amb només 18 anys aquesta peça teatral, que prenia la forma d’un experiment escènic de prop de vuit hores de durada. El director flamenc Luk Perceval n’ha fet una condensació en la qual ha suprimit la meitat dels personatges. En la seva versió, nou actors i un pianista encarregat de fer un comentari musical de les escenes ens mostren uns personatges solitaris i el que cadascun espera de l’amor. Tot comença amb un Platonov a punt de suïcidar-se, una modificació de la versió original de l’obra, en la qual l’assassina un personatge femení. Comença així un viatge a través dels fets que han precedit la mort del protagonista durant el qual coneixerem Anna Petrovna, una vídua que torna a convocar els seus amics per tal de celebrar l’arribada de la primavera. Tot serà com sempre, tret del fet que s’anuncien els plans matrimonials de la jove Sophie, gran amor de joventut de Platonov. La situació l’obliga a examinar el curs que ha pres la seva vida i a veure’s a sí mateix, cruel, grotesc i perpètuament insatisfet, atrapat entre l’amor a Sasha, la mare del seu fill; l’estimació per una vídua madura (Anna Petrovna) a la qual fa la cort; i l’amor romàntic representat per Sophie. La nàusea, la desesperació i l’autodestrucció amaren una nova proposta escènica de Luk Perceval, un director que els anys 80 ja transformava els clàssics utilitzant un llenguatge planer. Un valor de l’escena que ha anat creixent en els últims anys i que s’està convertint en un referent del teatre europeu.

Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Neus Mònico Fernández
    Neus Mònico Fernández
    12345

    Us deixo la meva valoració de “Platonov”. Treballant i amb quasi cada dia amb entrades pel Festival Grec, em va ser del tot impossible poder escriure tot el que vaig veure.

    “L’autodestrucció d’un personatge”

    “Platonov” era una altre de les propostes internacionals que tenia moltes ganes de veure, i contràriament a moltes opinions desfavorables, a mi em va agradar moltíssim.
    “Platonov” és una versió actual de l’obra homònima que Txékhov que ha dirigit Luc Perceval, un dels valors de l’escena actual, amb la que ha fet el seu debut a Barcelona.
    Aquest “Platonov” és una visió condensada d’aquesta gran peça sobre l’amor i l’autodestrucció, considerada como el ”Don Joan” rus; aquell home que estima a totes les dones. Però a diferència del Don Joan de Moliere ,aquests dubtes el fan patir i sentir-se infeliç.
    En aquesta obra, Platonov (Bert Luppes) festeja a tres dones. Són tres dones que pertanyen a diferents etapes de la seva vida. Per un costat està la Sasha (Katrin Lohmann) , la mare del seu fill, l’ Ana Petrovna (Elsie de Brauw), la seva eterna amiga i finalment la Sophie (Laura Mentink), el seu gran amor de joventut. No sap quina triar, en realitat, cap d’elles l’omplen.
    Tot comença amb el suïcidi de Platonov i a partir d’aquí comença la història de forma retrospectiva.
    A l’escenari nou actors, tots estan estàtics, uns alineats de cara al públic, d’altres d’esquena. Passen els minuts…, molts minuts… ens volen transmetre la melancolia de l’ànima russa. A l’ambient es respira avorriment, monotonia, quotidianitat. És la rutina de la vida russa. De fet el primer comentari que podem escoltar, ( al cap d’uns deu minuts aproximadament), és a l’Ana dient: “Estic avorrida…”.

    La posada en escena que ha triat Luk Perceval és del tot contemporània. L’escenografia creada per Philip Bussmann, hi predomina un gran piano de cua, de color negre, col·locat sobre unes vies de tren que no van enlloc, que travessen en diagonal tot l’ escenari.

    Luk Perceval a part de jugar amb el text, l’ha fet més entenedor. Ha reduint considerablement les vuit hores que durava l’obra original, eliminant algunes trames per quedar-se amb el més essencial. També ha suprimit a la mitat els personatges, centrar-se amb els més rellevants. Així a part dels nou actors, L. Perceval incorpora a la funció a un pianista.

    El pianista és el jazzman nascut a Braunschweig, Alemanya Jens Thomas, n’ha fet la composició. A part de tocar, canta, fa sons guturals i comentaris improvisats que serveixen per donar intensitat al muntatge. La seva feina és molt important en aquest espectacle. Des de la improvisació, la seva música ens transmet les emocions dels personatges, el seu estat d’ànim i les tensions que hi ha entre ells. El piano es va movent lentament, quasi sense adonar-nos, fins al final de la funció.

    Cada personatge té una personalitat i llenguatge peculiars, fins hi tot els podríem titllar d’absurds. Són personatges solitaris, que ens mostren el que esperen cadascun d’ells de l’amor. La feina que fan tots els actors és realment increïble. És admirable la seva capacitat de transmetre, des de la immobilitat dels personatges, amb tan sols amb la seva mirada i la paraula.

    En definitiva un espectacle del que vaig sortir del tot satisfeta, i que hagués repetit sens dubte.

    09/08/2016
  • Juan Carlos fernández lópez
    Juan Carlos fernández lópez
    12345

    Excelente resultado el que consigue Perceval con la escasa escenografía y la parquedad de movimientos de los actores, en el que el idioma y los subtítulos no son impedimento para su correcta comprensión. Perceval extrae de ellos la máxima expresión gestual para transmitir la desesperación, soledad e incomprensión de los verdaderos sentimientos de Misha; quien choca una y otra vez con esos personajes que creen quererle, pero que sus miradas perdidas en el infinito le desgarran aún más y le conducen a un final al cual nos lleva físicamente el piano de cola y emocionalmente el pianista, con una interpretación vocal y musical absolutamente acertada en cada uno de los registros.

    24/07/2016
Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.