Tot el que necessites per anar al teatre

Ombra (Parla Eurídice)

Ombra (Parla Eurídice)

La directora britànica porta a escena, recreant un rodatge cinematogràfic amb actors de la prestigiosa Schaubühne de Berlín, l’obra d’una premi Nobel austríaca. I si Eurídice es comencés a fer preguntes en clau feminista?

L’any 2004, el jurat del premi Nobel de literatura va anunciar la concessió del premi a Elfriede Jelinek, una personalitat que, al seu país, Àustria, és especialment estimada però també criticada. I és que les seves novel·les i obres teatrals ja feia molt de temps que denunciaven la cara fosca d’un país que, segons diu l’autora, és una societat petitburgesa que encara no ha passat comptes amb el seu passat recent. Els enemics de l’autora la qualifiquen de feminista radical, una etiqueta que a ella no la molesta en absolut. No és estrany que d’aquesta ment hagin nascut relectures feministes d’històries clàssiques com per exemple aquesta versió diferent del mite d’Orfeu i Eurídice que ara arriba al Grec Festival de Barcelona. Orfeu és, aquí, un cantant masclista i possessiu que ha anat als inferns a buscar la seva estimada Eurídice. Tots dos travessen llargs passadissos, pous foscos i carrers subterranis en un llarg trajecte recreat amb l’ajuda d’un vibrant vídeo en directe i un vívid espai sonor. I és que els espectadors podran seguir el trajecte que segueix la protagonista mitjançant els plans successius d’un film realitzat en directe, les imatges del qual es projecten en una gran pantalla. Durant el viatge, Eurídice s’adona que, tot i ser una autora destacada, tota la seva existència ha transcorregut a l’ombra d’aquest Orfeu que l’ha vinguda a salvar. Perquè, realment l’està salvant? I és que ella es preguntarà si no és més plena i autèntica una no vida pròpia als inferns que una existència subjugada en el món dels vius. Una posada en escena especialment imaginativa integra els paisatges visuals i sonors amb un text punyent i corrosiu.

Signa la posada en escena Katie Mitchell, directora que ha treballat amb la Royal Shakespeare Company, el Royal National Theatre, el National Theatre de Londres o el Royal Court Theatre, que ha passat per nombrosos teatres estrangers que van del Piccolo Teatro de Milà al Teatre Reial d’Estocolm i que ha signat també la posada en escena d’un grapat d’òperes.

Una producció de Schaubühne Berlin.

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Hèctor Fibla Ferrà
    12345

    Mescla de cinema, teatre i literatura amb molt mèrit tècnic però més freda en termes artístics. S’agraeïx poder gaudir d’aquestes obres internacionals en l’àmbit del Grec.

    16/07/2018
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Aún estoy flipando de lo que vi ayer.
    No sé si vi teatro, cine o un híbrido entre ellos. Lo que sé es que salí maravillado de la originalidad de la propuesta de la compañía alemana.
    El mito de Orfeo y Euricidies como nunca antes lo habíamos visto: los actores actúando la representación mientras a la vez podemos contemplar cómo se rueda una película (con todos sus trucos cinematográficos y cómo resuelven todas ls situaciones) y en una pantalla el resultado final. UNA GENIALIDAD!
    Ya os digo que si no hay más sorpresas es lo mejor que he visto en este Grec

    14/07/2018
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    Ahir anava al Lliure amb unes expectatives molt altes després que la majoria de mitjans coincidien que era una de les perles que ens tenia guardat el Festival d’aquest any. I no tan sols es van complir amb escreix sinó que i tan de bo m’equivoqui dubto que res del que ens queda per veure, la superi i per descomptat del que ja hem vist. Bons ingredients no en faltaven:
    – Autoria L’escriptora austríaca Nobel de Literatura Elfriede Jelinek. – Direcció Katie Mitchell una de les millors directores del panorama actual i – Interpretació una de les companyies més valorades la Schaubühne de Berlín. Aquesta versió del mite de Morfeo i Eurídice escrit en clau feminista i dit amb una sipnosis ràpida, ens parla d’un Morfeo cantant de rock i masclista i una Eurídice escriptora que cansada de sentir-se objecte i viure sotmesa a Orfeu vol viure lliure. Però en aquesta ocasió a part del text que em va semblar molt atraient, tot el que l’envolta t’atrapa i et de deixa bocabadat des del minut un. D’entrada es tracta d’una tercera via, un mix entre teatre i cinema on els actors només actuen i qui els dóna veu és una narradora present en escena tota la representació i tot el que va dient en alemany clar, es pot llegir en un traductor . Amb una escenografia espectacular amb Volkswagen escarabat inclòs, un equip tècnic de 12 persones, càmeres, llums, so etc. i amb un treball mil·limètric van seguint als actors i gravant en temps real i que l’espectador veu a travès d’una gran pantalla que va de costat a costat de l’escenari. Els efectes visuals per citar algun, l’ascensor que puja i baixa de l’infern o el cotxe en circulació et deixen sense paraules. Que el mèrit de l’espectacle es reparteix entre els actors i el équipo tècnic queda ben reflectit quan al final tots junts surten a rebre els llarguíssims i més que merescuts aplaudiments. Un espectacle d’una qualitat indscriptible i del que malauradament ens arriben pocs. BRUTAL, BRUTAL.

    14/07/2018
Articles relacionats
En femení. Les creadores al Festival GREC

En femení. Les creadores al Festival GREC

26 Juny 2018

Foto: Gian Marco Bresadola En la versió del mite d’Orfeu i Eurídice, de l’escriptora austríaca Elfriede Jelinek, guanyadora d’un premi nobel el 2004, Orfeu és un cantant masclista i possessiu […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.