Los dos hidalgos de Verona, una obra de joventut del bard anglès que ja apunta els temes d’obres posteriors arriba a escena de la mà de Cheek by Jowl, una de les companyies teatrals europees de més prestigi, amb la mateixa direcció i el mateix equip actoral que La vida es sueño.
Sinopsi
Cheek by Jowl, la companyia creada el 1981 pel director Declan Donnellan i l’escenògraf Nick Ormerod, que és tota una referència del teatre contemporani, torna a mirar els clàssics de la mà de la Compañía Nacional de Teatro Clásico, amb qui ja va col·laborar durant el Grec 2023 Festival de Barcelona en la posada en escena de La vida es sueño, una revisió del clàssic de Calderón de la Barca.
Ara, Cheek by Jowl porta a l’escenari un Shakespeare de joventut escrit a finals del segle XVI que, tanmateix, ja conté en forma seminal molts dels temes que va tractar l’autor de manera més extensa en obres posteriors i que van donar forma a la concepció moderna de l’ànima humana. Aquí, l’amistat, l’amor i les tensions entre ambdós sentiments, un tema propi del moment en què l’obra va ser escrita, hi són protagonistes.
Veureu representada una versió de l’obra escrita per Shakespeare, signada per Donnellan i Ormerod, que ens presenta els personatges de Valentí i Proteu, tots dos enamorats de Sílvia, la filla del duc de Milà. Passions i enganys són elements imprescindibles de la trama d’aquesta història, en la qual coneixereu personatges tan còmics com el criat Launce —que va donar origen a tota una tipologia de personatges— i el seu gos, Crab.
L’escenificació de Los 2 caballeros de Verona té com a responsables Donnellan i Ormerod, que des que van estrenar el 1981 Country Wife, la seva primera producció, han creat més de 45 muntatges, que s’han vist en més de 400 ciutats; sempre amb la senzillesa i franquesa visual, que són marques de fàbrica d’Ormerod. El muntatge que es veu aquest any al Grec reforça els llaços de Cheek by Jowl amb l’escena castellana, que es va iniciar el 1989 amb la producció de Fuenteovejuna, que es va veure al National Theatre de Londres. Va continuar amb La vida es sueño (Grec 2023), la primera producció en castellà, dirigida per Declan Donnellan i dissenyada per Nick Ormerod. Al Festival de Barcelona, la companyia ha representat Mesura per mesura (1994) de Shakespeare i al Grec 2014 va portar a escena Ubu roi d’Alfred Jarry. La Compañía Nacional de Teatro Clásico la vam veure a l’edició del Grec 2022, posant en escena El burlador de Sevilla, amb direcció de Xavier Albertí; a El diablo cojuelo amb Rhum & Cia, i aquest passat 2024 a Cançons d’amor, de desamor i de pirates.