La veritat de la mentida (L’Envers du décor)
Tragicomèdia

La veritat de la mentida (L’Envers du décor)

Guido Torlonia dirigeix La veritat de la mentida del francès Florian Zeller (El pare, El fill…) on s’escenifica simultàniament els pensaments dels personatges al mateix temps que escoltem els diàlegs i rèpliques de l’obra. L’italià Enrico Ianniello encapçala el repartiment coral d’aquest muntatge.

Sinopsi

En Daniel convenç a la seva dona Isabelle perquè convidi a sopar al seu amic Patrick i a la seva nova parella Emma, per la qual en Patrick ha deixat a la seva dona, posant fi a l’antiga i pacífica amistat de la parella. Més jove, l’Emma no s’assembla en res a l’esposa del convidat, la nova vida del qual desafia als seus amfitrions, que s’han instal·lat tranquil·lament en la seva rutina…

Si no sempre volem dir allò que diem, sempre diem allò que volem dir? L’aparició de l’Emma actua com a catalitzador i provoca una veritable tempesta, trastornant les certeses i despertant frustracions, gelosia i rancúnia.

El teatre de Florian Zeller acostuma a prioritzar allò que no es diu abans de la paraula dita. En aquesta comèdia ocorre el contrari. La seva originalitat resideix en el fet que el públic és testimoni i receptacle dels pensaments dels personatges tal com s’expressen en privat, al seu cap. Això serà l’objecte central i alhora el catalitzador de la comèdia. L’equip d’intèrprets farà malabarimes constants amb la tècnica d’aquest doble llenguatge que farà emergir una veritat còmica i escarnidora.

L’obra en paraules del director

Enguany m’agradaria posar en escena L’Envers du Décor, una comèdia irònica i feroç de Florian Zeller, autor francès que és actualment un dels dramaturgs de major èxit del nostre temps.

La història que s’explica és una trama típica de comèdia francesa, estrenada per primer cop el gener de 2016 al Théâtre De Paris, amb Daniel Auteil com a protagonista i director. El factor que em sembla més interessant i original, que fa que aquesta obra sigui innovadora, és que els personatges no només es relacionen entre si, sinó que també fan que el públic sigui testimoni dels seus pensaments secrets.

L’efecte és pertorbador i transforma un assumpte ordinari en un formidable i hilarant laberint de gestos i paraules. Per a les actrius i els actors, es tracta d’actuar seguint una doble via, una prova alhora complicada i estimulant.

Aquesta distinció entre el discurs “on” i “off” ha de ser molt clara per al públic. A vegades, aquests pensaments poden treballar-se amb “aparts” normals. Altres vegades, es reprodueixen com a estiraments del temps real i, per tant, impliquen una reinvenció del temps dramàtic.

Guido Torlonia

Idioma:
Català
Sinopsi

En Daniel convenç a la seva dona Isabelle perquè convidi a sopar al seu amic Patrick i a la seva nova parella Emma, per la qual en Patrick ha deixat a la seva dona, posant fi a l’antiga i pacífica amistat de la parella. Més jove, l’Emma no s’assembla en res a l’esposa del convidat, la nova vida del qual desafia als seus amfitrions, que s’han instal·lat tranquil·lament en la seva rutina…

Si no sempre volem dir allò que diem, sempre diem allò que volem dir? L’aparició de l’Emma actua com a catalitzador i provoca una veritable tempesta, trastornant les certeses i despertant frustracions, gelosia i rancúnia.

El teatre de Florian Zeller acostuma a prioritzar allò que no es diu abans de la paraula dita. En aquesta comèdia ocorre el contrari. La seva originalitat resideix en el fet que el públic és testimoni i receptacle dels pensaments dels personatges tal com s’expressen en privat, al seu cap. Això serà l’objecte central i alhora el catalitzador de la comèdia. L’equip d’intèrprets farà malabarimes constants amb la tècnica d’aquest doble llenguatge que farà emergir una veritat còmica i escarnidora.

L’obra en paraules del director

Enguany m’agradaria posar en escena L’Envers du Décor, una comèdia irònica i feroç de Florian Zeller, autor francès que és actualment un dels dramaturgs de major èxit del nostre temps.

La història que s’explica és una trama típica de comèdia francesa, estrenada per primer cop el gener de 2016 al Théâtre De Paris, amb Daniel Auteil com a protagonista i director. El factor que em sembla més interessant i original, que fa que aquesta obra sigui innovadora, és que els personatges no només es relacionen entre si, sinó que també fan que el públic sigui testimoni dels seus pensaments secrets.

L’efecte és pertorbador i transforma un assumpte ordinari en un formidable i hilarant laberint de gestos i paraules. Per a les actrius i els actors, es tracta d’actuar seguint una doble via, una prova alhora complicada i estimulant.

Aquesta distinció entre el discurs “on” i “off” ha de ser molt clara per al públic. A vegades, aquests pensaments poden treballar-se amb “aparts” normals. Altres vegades, es reprodueixen com a estiraments del temps real i, per tant, impliquen una reinvenció del temps dramàtic.

Guido Torlonia

Fitxa artística
Veure fitxa sencera
Fotos i vídeos
Opinions de l'espectacle 7
Recomanacions Teatre Barcelona
Espectadors/es
  • Sílvia Moreno Palomar
    Sílvia Moreno Palomar
    Teatre Barcelona
  • Carles Armengol Gili
    Carles Armengol Gili
    Teatre Barcelona
  • Xavier Quero
    Xavier Quero
    Teatre Barcelona
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
  • Graciela Tizón
  • Josep OS
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
Enllaç copiat!