Tot el que necessites saber de ‘Polònia, el musical’

Mercè Rubià

Hem anat a La Camarga i hi hem trobat el president Mas, Junqueras, Herrera i Fernández parlant del 9N. També hi havia l’Espe, el Rajoy i Camacho. I enmig de tot aquest enrenou de polítics, la Bibiana Ballbè fent de les seves. Vols saber què ens han explicat del musical del Polònia?

TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_9

1- RIURÀS, SEGUR

Els autors són Jordi Galceran, dramaturg d’èxits internacionals com El mètode Grönholm i El crèdit, i els guionistes Júlia Cot, Jaume Buixó, Pau Escribano i Toni Soler, habituals de l’equip televisiu del Polònia. Uns guionistes pels que el mateix Galceran només té elogis: “Jo estic tres anys per escriure una comèdia, i aquesta l’hem escrit en tres mesos. Jo sol no hi hauria arribat. La Júlia, el Jaume i en Pau tenen molta agilitat pensant i escrivint”. I en Galceran, què hi ha aportat? “Ens ha ajudat a passar del llenguatge de l’esquetx al llenguatge teatral. Hem fet un producte on tots suméssim: música, paròdia, el millor estil del Polònia i del vodevil, amb girs i sorpreses. No decebrà les expectatives de ningú”, diu convençut Toni Soler.

2 – HI HA ELS ACTORS HABITUALS DEL POLÒNIA

Els actors són els mateixos que al programa de TV3: Bruno Oro, Queco Novell, Agnès Busquets, Mireia Portas, Ivan Labanda, Xavi Serrano, Anna Bertran i David Olivares en els personatges de Mas, Rajoy, Vila d’Abadal, Junqueras, Iceta, Esperanza Aguirre, Forcadell, Monja Forcades, Herrera, Duran, Camacho, Terribas, David Fernàndez, Navarro, Muriel Casals i Bibiana Ballbè.

(REVISTA)TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_8

(REVISTA)TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_6

3 – SÓN 2 HORES D’ESQUETX CONSTANT

“Quan Minoria Absoluta m’ho va proposar vaig dir ràpid que sí, però després em vaig adonar que m’havia complicat la vida”, explica Galceran. “Traspassar gags de dos minuts al llenguatge teatral és difícil. Ha de ser un gran gag de dues hores. És una història bastant complicada, tant pel ritme, com per la dependència de l’actualitat. No en pots prescindir, però alhora tampoc no pots anar canviant l’obra cada dos per tres. A més, el món del Polònia està pobladíssim de personatges i la gent els vol veure. Fem 20 personatges amb 8 actors i hem de canviar-los la caracterització sense aturar la història i el ritme. I a més a més de tot això, encara han de cantar. És un espectacle complicat de construir”. El responsable ha estat Xavier Ricart, director de l’obra i per l’actriu Agnès Busquets, una peça clau. “Estem acostumats a fer els personatges amb els ulls tancats i no ens podíem instal·lar en la comoditat. En Xavi ha sigut molt exigent tant amb el cant com amb la coreografia i la dramatúrgia”.

4 – I UN ESPECTACLE AL LÍMIT!

La comèdia anirà sempre ‘al límit’, amb un munt de canvis de personatges i vestuari. L’actriu Mireia Portas (Forcadell, Aguirre, Forcades) ho explica així: “És un espectacle molt esplèndid a molts nivells, però no és còmode pels actors. En el meu cas, per exemple, em canvio fins a 11 cops de roba tota sencera. A més, també faig de ballarina en algun número. I això requereix més exigència, perquè no és el personatge que balla, ets una ballarina. L’espectador fliparà molt perquè anem al límit”. “S’haurien de veure dues entrades, una pel davant i una altra pel darrere. Riuríeu igual… o més!”, assegura Busquets.

TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_1

(REVISTA)TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_4

5 – ‘LA INDEPENDÈNCIA TENIA UN PREU’

L’acció de l’obra arrenca amb una cimera convocada pel president Artur Mas en un hotel per tal de decidir el futur de Catalunya. El president hi ha reunit tots els polítics implicats en el procés (“com ara fan cada dia”), perquè ha pres una decisió importantísisma. Tots intentaran fer canviar aquesta decisió o modificar-la en funció del seu interès. A fora hi haurà la Muriel Casals i Carme Forcadell reunint la gent.

6 – QUÈ PASSARÀ SI CANVIA EL PANORAMA POLÍTIC?

Aquesta és la pregunta que més han fet els periodistes. “Igual com al programa treballem una part a mig termini i una part a l’últim moment, a l’obra el 80% estarà tancat i hi haurà un 20% d’actualitat. Cal deixar marge per l’actualitat, però la trama és indestructible. Tenim 4 o 5 escenes on es poden canviar frases per introduir l’actualitat”, explica Toni Soler, que no s’està de fer broma: “Ara que tothom demana unitat, nosaltres no ens atrevim a demanar tant. Només demanem que si hi ha canvis importants, ens avisin amb temps”.

(REVISTA)TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_7

(REVISTA)TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_5

7 – COMBINARÀ LA SÀTIRA POLÍTICA AMB LA COMÈDIA I EL VODEVIL

La trama és “indestructible”, expliquen, perquè combinarà la sàtira política del Polònia amb ingredients més teatrals i vodevilescos, amb embolics amorosos inclosos. “És una aventura molt divertida, n’estic molt satisfet. Té característiques de les meves comèdies”, diu Galceran.

8 – ‘ELS OUS SE’NS INFLARAN, A TOTS ELS CATALANS..!’

Hi ha versions humorístiques de grans èxits musicals de grups com The Clash, Cole Porter, Michael Jackson, Aerosmith o Jaume Sisa, i també d’altres musicals com Els Miserables o Mar i Cel, que fan avançar l’acció. L’única cançó original és l’última, creada pels germans Ten.

Ves practicant Els ous se’ns inflaran, una versió divertida de L’himne dels Pirates (Mar i Cel):

9 – ÉS PER A TOTA LA FAMÍLIA

“Fa nou anys que vam crear el Polònia i fins ara no ens hem decidit a fer el musical. És una decisió molt meditada. El moment és l’idoni i l’actualitat hi ajuda. El paper del Polònia és més necessari que mai”, diu convençut Toni Soler. “I què millor que celebrar el que s’hagi de celebrar que anant al teatre”. I, a més, fer-ho en família, perquè aquest musical, ens diuen, és apte per a tothom i agradarà a petits i grans.

10 – NO TÉ DATA DE SORTIDA

L’estrena és el 12 de novembre, tot i que es faran funcions prèvies a partir del dia 7, i no té data de sortida del Teatre Poliorama.

(REVISTA)TEATRE_BARCELONA-Polonia_musical-REVISTA_3

Text i fotografies: Mercè Rubià

Escrit per
Mercè Rubià TWITTER

Periodista. Teatrera. Enamorant-me de la dansa i el circ. Advertència: Si la majoria de recomanacions tenen molts aplaudiments no és per falta de criteri (que potser també), sinó perquè prefereixo parlar de les obres que m’han agradat. Molt lluny de voler fer (o ser) crítica.

Articles relacionats
La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

Després dels darrers èxits que han obtingut amb Els ocells, De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda i Le congrés ne marche pas, La Calòrica, una de les companyies més reconegudes de […]

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Aquest Hivern, TeatreBarcelona tornem a editar la revista en paper. Una mirada independent i tranquila a la cartellera hivernal de Barcelona, pensada únicament per a nosaltres: el públic. Hi trobaràs reportatges, […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!