Oriol Broggi s’endinsa en l’univers de Lorca

Ivan F Mula

El director Oriol Broggi presenta amb Bodas de sangre la seva primera aproximació a una obra del dramaturg i poeta Federico García Lorca. La proposta està protagonitzada per Ivan Benet, Nora Navas, Pau Roca, Clara Segura, Montse Vellvehí i un cavall.

Després del recent èxit de Boscos, el director Oriol Broggi deixa enrere l’univers del dramaturg libanès Wadji Mouawad, amb el qual ja es troba familiaritzat després d’haver dirigit Incendis i Cels, per endinsar-se en un autor totalment nou en la seva carrera. Malgrat la importància de Federico García Lorca en la història del teatre, és la primera vegada que el director artístic de La Perla 29 s’atreveix amb un dels seus textos. En aquest cas, ha escollit Bodas de sangre, una tragèdia molt popular i plena de simbolisme, generant, així, una gran expectació.

“Realment es tracta d’una gran obra. I el fet de representar-la a la Biblioteca amb una grada circular, pocs actors i uns quants elements sorprenents, fa del muntatge una experiència propera i nova”, apunta Broggi. La seva intenció és fer una aproximació personal i aconseguir fer-la seva. Es tracta d’una peça que s’ha fet relativament poques vegades a Barcelona. Per aquest motiu, l’interès que s’està creant és encara més gran.

El primer Lorca de Broggi

El director de L’orfe del clan dels Zhao sent una fascinació especial per haver entrat, per primer cop, en el món del gran poeta i dramaturg andalús. “Tinc la sensació d’estar treballant amb un material d’aquests que et superen”, explica. “És un d’aquests autors que t’agafen i, pràcticament, se’t mengen. I se t’incorporen. Et passen per sobre! Però, això, en realitat, és molt agradable. Forma part del seu atractiu. Perquè, així, no ets tu qui ha de portar la iniciativa, sinó que és l’autor qui et porta endavant i tira de tu”.

Durant el procés de treball, Broggi i el seu equip ha buscat la part més poètica i una mica boja de l’escriptor. Segons ell, “Lorca té moltes facetes perquè és un gran dramaturg que explica històries molt ben travades però també és un poeta que, a vegades, fa més poesia que teatre. Es deixa emportar molt pel ritme”. A més d’això, han tingut en compte la inclinació de Lorca pel teatre sorprenent i una mica surrealista que tant li agradava. La seva obra transmet molta imaginació i idees revolucionàries extretes del teatre de titelles. Explica Broggi que han fet “una barreja de tot això i, per tant, la primera etapa del procés de creació ha sigut una mica esbojarrada”. Passada aquesta fase, ens comenta que també ha buscat l’actor quiet, sol, sobre la sorra que recita els versos des de l’estómac que és ja gairebé un clàssic del seu estil.

El paper de la música

Bodas de sangre parla sobre els grans temes: la vida, la mort i l’amor, a partir de costums, tradicions i simbolisme. Es tracta de forces majors i impulsos vitals que empenyen als personatges a la tragèdia. Broggi ha plantejat el repte de portar tot això a escena com un gran poema de ritme i musicalitat. Per aquest motiu, va decidir incorporar en el projecte a Joan Garriga. “Li vam preguntar si volia participar com a músic que està en directe tocant, que participa i interpreta. I va acceptar”. D’aquesta manera, Garriga és l’encarregat de crear un ambient determinat que uneix la seva pròpia personalitat com a músic amb la musicalitat del text de Lorca, jugant un paper important en el conjunt de la proposta.  

I un cavall

Amb alguns dels seus intèrprets habituals, aquesta nova producció de La Perla 29 està protagonitzada per Ivan Benet, Nora Navas, Pau Roca, Clara Segura i Montse Vellvehí, alguns d’ells fent diferents papers i algunes piruetes escèniques. I també, un cavall. Per Broggi, el cavall és un element important perquè “a l’obra surt mencionat moltes vegades com a metàfora o com a concepte. Per exemple, Leonardo, un dels personatges, és descrit com un cavall encabritat”. La força del cavall i la seva musculatura real aporta gran força i bellesa a l’imaginari de la posada en escena gràcies al fet de tenir l’animal físicament, convertint-lo en un personatge més. “A estones, és la imatge de Leonardo i, en altres moments, és el cavall mateix que munta de les actrius mentre diu el text o, fins i tot, sense dir res”.

No és la primera vegada que Oriol Broggi fa servir un cavall. A 28 i mig, muntatge inspirat en l’univers de Federico Fellini, la mateixa actriu ja en cavalcava un. En aquesta ocasió, s’ha decidit contractar la mateixa hípica perquè s’encarregui de tota la logística que suposa incorporar a un quadrúpede en un espectacle com aquest. “Va ser un repte molt bonic i va funcionar molt bé. És per això que hem volgut repetir l’experiència”, conclou Broggi que es mostra clarament il·lusionat amb aquesta nova aventura.

Text: Iván F. Mula / Fotografia d’assaig. © Pili Redondo.

Escrit per
Ivan F Mula
Articles relacionats
‘El Messies’ més espiritual arriba al Liceu

‘El Messies’ més espiritual arriba al Liceu

El Messies de Georg Friedrich Händel és probablement l’oratori més popular que existeix. És habitual que pels volts de Nadal se’n facin representacions diverses arreu, sovint en format participatiu, fet […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!