El Grup Focus ha anunciat la creació de Gènesis, un nou equipament cultural que combinarà un teatre amb capacitat per a 500 espectadors i una escola superior d’arts escèniques per a fins a 600 alumnes. El projecte s’ha presentat aquest dilluns coincidint amb l’acte de celebració del 40è aniversari de la companyia i té prevista la seva inauguració el setembre de 2028, a la seu del grup, al carrer d’Àvila, al barri del Parc i la Llacuna del Poblenou.

La iniciativa comporta una inversió d’11 milions d’euros i la transformació de l’actual edifici industrial de 3.000 metres quadrats en un nou equipament cultural de 6.000 metres quadrats, després d’un període d’obres estimat en uns 20 mesos.

Com serà el nou Teatre Gènesis?
El nou Teatre Gènesis disposarà d’equipament escènic i tècnic d’última generació i estarà concebut per acollir produccions de formats diversos. El director general d’Art i Continguts del Grup Focus, César Martínez, ha explicat que la sala tindrà una línia artística basada en “l’avantguarda i el risc” i que apostarà per la innovació, la creació contemporània i els nous llenguatges escènics.

El projecte inclou també la creació d’una escola superior d’arts i oficis escènics que oferirà formació artística —interpretació, cant, dansa i música—, formació tècnica —il·luminació, so i maquinària escènica— i formació en gestió —producció, distribució, màrqueting, comunicació i gestió cultural—. L’objectiu és connectar de manera directa la formació amb la indústria de les arts escèniques. En aquest sentit, Martínez ha definit el centre com “una porta directa al sector per als estudiants” i ha subratllat la voluntat de “crear la millor escola superior d’arts i oficis escènics de tot l’Estat i construir un teatre únic a tot Europa”.
La presentació de Gènesis s’ha fet en el marc de la celebració dels 40 anys del Grup Focus, amb la presència de nombrosos representants del món cultural, empresarial i institucional. El president del grup, Daniel Martínez, ha recordat els orígens de la companyia, fundada l’any 1986 a partir del grup de teatre independent Gènesi Teatral, i ha situat el nou projecte com una nova etapa de creixement i consolidació de la visió integral del grup, que combina empresa, cultura, producció i exhibició.

Per la seva banda, la directora general del Grup Focus, Isabel Vidal, ha remarcat que Gènesis representa l’ambició de la companyia de continuar avançant i créixer en un context de transformació del sector cultural. En aquest sentit, ha assenyalat que el grup es prepara “per a un nou creixement, amb inversió, recursos materials, reforçament de la plantilla i plans per afrontar la revolució tecnològica”, i ha definit el projecte com “un bon trampolí per llançar-se a les aigües del futur”.
Fundat el 1986, el Grup Focus és una de les principals empreses d’arts escèniques del país. El grup desenvolupa una activitat transversal que inclou la producció teatral i audiovisual, els serveis tècnics per a l’espectacle i la gestió d’equipaments culturals. Actualment gestiona teatres com el Romea, el Goya, La Villarroel o el Condal i, al llarg de la seva trajectòria, ha impulsat centenars de produccions i projectes culturals a Catalunya i a l’Estat.
