Tot el que necessites per anar al teatre

La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

27 Febrer 2017
n

Han parlat Sobre el fenomen de les feines de merda, escàndols periodístics (L’Editto Bulgaro), la insatisfacció (Bluf) i, en el seu últim espectacle, sobre la espiritualitat (El profeta). Ara, en el seu setè espectacle, La Calòrica abandona la seva vessant humanista per tornar a posar el focus en les qüestions socials i polítiques. Fairfly, escrita per Joan Yago i dirigida per Israel Solà, ataca des de la comèdia la cultura de l’emprenedoria a través de la història de quatre amics que, després d’un ERE, decideixen crear la seva pròpia empresa. Al Teatre Tantarantana del 2 al 26 de març.

Des del Govern, el Mercat i la Banca se’ns diu que la crisi a l’Estat espanyol és una qüestió de manca de ‘cultura emprenedora’; que si som infeliços, no tenim feina o estem mal pagats és perquè no hem tingut una idea prou bona ni hem lluitat fins al final per dur-la a terme -diu Joan Yago-. Un cop més, doncs, la culpa acaba sent del treballador, del ciutadà”. El dramaturg explica que, abans d’escriure una obra, es plantegen amb la companyia contra què volen parlar. I aquí, ho tenien clar: contra la bombolla de l’emprenedoria, “el remei dels nostres temps”.

“Tothom et diu que has de ser emprenedor i n’explica les coses bones, però ningú et diu les coses dolentes. Per començar, que hi ha moltes campanyes d’ajut per a les start-ups, però que després ningú t’ajuda a subsistir. O que, en la majoria de casos, acabaràs treballant moltes més hores pel mateix sou o que segurament hauràs de fer servir els diners de família o amics per engegar el negoci -afegeix Solà-. Personatges com Donald Trump s’enorgulleixen d’haver fracassat nombrosos cops abans d’aconseguir l’èxit i ens vénen que la resta hem de fer el mateix, fracassar i tornar-ho a provar. La diferència és que ell comptava amb un pare amb una fortuna gairebé il·limitada i la majoria de gent no només s’arruïnen a ells mateixos, sinó també a la família“.

La història s’articula al voltant de quatre amics que, després que l’empresa on treballen els comuniqui l’obertura d’un ERE, decideixen crear la seva pròpia empresa: Fairfly. El que començarà com la típica conversa de «i si…» amb algunes cerveses damunt la taula, s’acabarà convertint en una empresa de farinetes per a nadons que, gràcies la proteïna de mosca, pretén canviar el món. I és que aquests quatre amics volen crear una empresa completament diferent de la que treballaven fins ara, començant per l’ús de productes ecològics.

Sense talls ni canvis de convenció, els espectadors veuran passar cinc anys al voltant d’una mateixa taula. Així, el que comença com una conversa entre amics, derivarà en junta d’accionistes. “Hem buidat l’escenificació al màxim de moviments i accions innecessàries, però alhora hem construït una quotidianitat que pugui dotar la interpretació de la força i la vida que hi ha en cada debat. És un llenguatge gairebé televisiu”, explica Solà. Per a Queralt Casasayas, que juntament amb Vanessa Segura s’incorpora a l’equip calòric habitual, “és interessant veure l’evolució dels personatges durant els cinc anys” i un repte com a actriu perquè “pràcticament d’una rèplica a una altra, pot ser que estiguis defensant un argument completament contraposat”.

Unes interpretacions i direcció encaminades a recolzar una dramatúrgia de Joan Yago que s’ha volgut centrar al màxim en la qüestió de debat sobre l’emprenedoria, abandonant tot conflicte dels personatges que no hi estigués relacionat. “Tothom s’hi sentirà identificat, sobretot els autònoms, o aquells qui algun cop s’hagin plantejat tirar endavant el seu propi projecte, però no només laboral, sinó també artístic o associatiu. S’acaben donant situacions molt humanes amb crisis de confiança i amistat, perquè no és fàcil passar d’amics a companys de feina”.

LLUITA INDIVIDUAL O COL·LECTIVA

La peça va més enllà de la bombolla de l’emprenedoria. “Defensar el teu lloc de treball a l’empresa davant d’un ERE no només et beneficia a tu, sinó a tot un col·lectiu; abandonar i muntar una empresa soluciona només la teva situació -explica Solà-. No és el mateix canviar el món que canviar la nostra situació al món. A l’obra hi ha alguns personatges que no volen canviar el món, sinó canviar el seu ordre social, convertir-se ells en els empresaris”.

Yago, que assegura que “hi ha un gran interès en fer-nos creure que la classe obrera ja no existeix”, està convençut que darrere les suposades virtuts de l’emprenedoria també hi ha un missatge individualista destinat a acabar amb la consciència de classe: “deixa de preocupar-te per la societat i preocupa’t per tu mateix“.

Text: Mercè Rubià

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona
Creant el teu usuari gaudiràs de sortejos i promocions, podràs valorar espectacles i deixar els teus comentaris, accedir al Calendari TB amb tota la programació i rebre el nostre newsletter setmanal amb tota l'activitat teatral de la ciutat de Barcelona.

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.