L’alegria
2/11/2017
Una reflexió sobre la manca d’humanitat

Una proposta de la Marilia Samper, un text escrit en residència a la Sala Beckett, una reflexió sobre la manca d’humanitat provocada en aquest cas per la precarietat i la pobresa que ens envolta i de la que Marilia ens va parlar a la roda de premsa de presentació de temporada.

Un inici amb una escena d’una gran delicadesa entre els dos protagonistes principals, la Júlia (Lluïsa Castell) i el seu fill Eli (Alejandro Bordanove). Ella és una mare que te cura del seu fill tetraplègic i observem, atonits, com el vesteix amb una tendresa i un amor infinits, i el somriure a la cara. Una escena del seu dia a dia absolutament creïble on les interpretacions de tots dos són excel·lents….. i potser una de les millors de les que hem vist de Lluïsa Castell.

Alejandro Bordanove és un actor al que hem vist treballar en altres propostes i que avui ens ha deixat meravellats amb la seva capacitat de passar d’una immobilitat quasi absoluta a la de narrador del que està passant. Ell és el que ens presenta als personatges i al llarg de la peça interpretarà diferents papers amb registres totalment marcats. En aquesta proposta la seva interpretació ha estat senzillament “BRUTAL”.

Molt destacables també les interpretacions de la Montse Guallar i del Andrés Herrera en els papers de Vera i Ramon, veïns del dos protagonistes.

La Júlia i el seu fill viuen en un pis de lloguer a l’extraradi d’una ciutat, en un barri obrer d’habitatges, degradat i oblidat, on no arriba el metro. L’Eli té 20 anys i viu tancat en el pis a la seva cadira de rodes, la Júlia promou la construcció d’una rampa per poder baixar amb el seu fill al carrer. Però xoca frontalment amb l’oposició d’uns veïns que no poden pagar aquesta despesa, i amb una administració que no facilita en absolut la resolució del problema.

Observem a escena situacions que ens podrien passar a nosaltres, ens sentim interpel·lats en el sentit de pensar que faríem si fóssim ells, o que faríem si fóssim els altres. En alguns moments l’autora recorre a tòpics com la trucada telefònica al Servei d’Habitatge o les reunions d’escala amb el típic “opositor” a les propostes presentades, tòpics que provoquen moments previsibles, però que no desmereixen en absolut el discurs.

Una proposta que estàvem segurs que ens agradaria, però que ha superat amb escreix les nostres expectatives, tant pel text (ple de matisos i més capes de la que es veuen en una primera lectura), com per unes magnífiques interpretacions dels quatre protagonistes, a la que s’ha afegit una posada en escena viva i sorprenent.

Per llegir l’apunt original sencer, només heu de clicar en aquest ENLLAÇ

 

Tot el que necessites per anar al teatre

L’alegria

L’alegria

Marilia Samper presenta amb L’alegria una reflexió sobre la precarietat i la pobresa que ens envolta i que es troba molt més a prop del que creiem. Una realitat crua que l’autora reflecteix sense llàgrimes, sense sentimentalisme, centrant-se en la capacitat de lluita de l’ésser humà. Amb alegria.

Sinopsi

Extraradi d’una ciutat. Barri obrer d’habitatges barats de protecció oficial. Una zona pobra, degradada i oblidada per on no voldríem passar. La Júlia hi viu de lloguer amb el seu fill Eli, que té paràlisi cerebral. L’Eli té 20 anys i no parla, no pot caminar i veu passar els dies, un darrere l’altre, a la seva cadira de rodes. Però l’Eli pot somriure, i també sap acariciar. La Júlia el cria amb tendresa i atenció, sense laments, amb alegria. Una dona sense estudis ni recursos, que treballa fins esllomar-se per poder viure en condicions mínimes, que no són les adequades per a algú com l’Eli.

El noi ha crescut, i la Júlia té una hèrnia que no li permet carregar-lo en braços, com feia sempre, per poder baixar amb ell els nou esglaons de l’entrada i portar-lo al carrer. Així que ja no surt de casa. La Júlia està obstinada a resoldre aquesta situació fent construir una rampa per la qual poder baixar la cadira de rodes del seu fill.

Una simple rampa pot resultar una empresa impossible quan totes les condicions són desfavorables i si la seva consecució depèn de la voluntat i de la bondat dels altres.

Video
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    un espectacle que ens interpel·la i ens emociona a força de veritats amagades en les pauses i en direccions d’actors acuradíssimes que ens deixen l’ànima contracturada. Una proposta que ha superat amb escreix les meves expectatives. Doneu-vos una alegria i aneu a veure-la. https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2017/11/10/lalegria/

    27/12/2018
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Como hacer una obra de denuncia social sin caer en la lágrima fácil.
    Alegria de Marilia Samper emociona, consigue que empaticemos con los personajes que vivíamos sus desgracias como nuestras y consigue que nos convirtamos en esa madre que lucha con unas y dientes por conseguir que su hijo con parálisis cerebral tenga una vida un poquito mejor. Una vida más digna!
    Bravo por Lluïsa Castell y Alejandro Bordanove porque porque sencillamente están magníficos.
    Y Bravo por la iluminación de la obra. Me ha encantado!!

    09/11/2017
  • Mari Carmen
    12345

    Muy recomendable. Aunque el tema es triste, pero su enfoque no. Con frases que te hace reflexionar

    15/10/2017
  • Maria Carmen Alcázar Chacón
    Maria Carmen Alcázar Chacón
    12345

    La Marilia Samper ha escrit un text rodó, els actors estàn fantástics, tots, però cal remarcar l’Alejandro Bordanove, i l’escenografia, la llum, el so, tot fa que ens sentim partíceps de la història i les emocions que mostra l’Alegria. S’ha de veure!

    13/10/2017
Articles relacionats
La Sala Beckett crea un servei d’acollida d’infants durant la representació

La Sala Beckett crea un servei d’acollida d’infants durant la representació

18 Desembre 2018

Pares i mares amb fills i filles petits, ja podeu anar a teatre! Durant les funcions del diumenge a la tarda, la Sala Beckett ofereix un servei d’acollida de nenes […]

La Sala Beckett reestrena per Nadal ‘Pluja’ i ‘L’alegria’

La Sala Beckett reestrena per Nadal ‘Pluja’ i ‘L’alegria’

6 Desembre 2018

Durant aquest Nadal, la Sala Beckett aposta per recuperar dos espectacles que van tenir una molt bona acollida en el seu moment i que, potser, molts espectadors encara tenen pendent veure. […]

Andrés Lima dirigirà ‘El chico de la última fila’ amb Sergi López a la Sala Beckett

Andrés Lima dirigirà ‘El chico de la última fila’ amb Sergi López a la Sala Beckett

18 Juny 2018

Andrés Lima formarà part de la programació de la nova temporada de la Sala Beckett dirigint a Sergi López a El chico de la última fila de Juan Mayorga. Serà […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.