En masse

Una opinió de Miquel Gascon Baz
Miquel Gascon Baz
En masse
24/07/2019
Dansa, teatre i circ … tot alhora

Ahir dimarts dia 23 de juliol, el Festival Grec ens va dur a un lloc molt estimat per nosaltres i a on mai havíem vist res que no fossin concerts o recitals, al Palau de la Música Catalana on Circa Contemporany Circus estrenava el seu espectacle EN MASSE.

Circa Contemporany Circus té la seva seu a Brisbane (Austràlia) i és la pionera de la manera com la física extrema pot crear actuacions poderoses, i al mateix temps impregnades d’una sensibilitat i poètica realment impactants. Va ser creada en 1987 amb el nom de “Rock & Roll Circus” per Derek Ives i Antonella Casella, en 2004 canvia el seu nom sota la direcció del seu director artístic, des del 1999, Yaron Lifschitz i des d’aleshores recorre el món amb els seus espectacles.

Una companyia que continua empenyent els límits de la forma artística, desdibuixant les línies entre moviment, dansa, teatre i circ, i que nosaltres vam conèixer a la inauguració del Festival Grec 2013 amb el seu espectacle OPUS, (vegeu aquella ressenya) … espectacle que vam tornar a veure al Teatre Lliure en 2018 (vegeu la ressenya).

EN MASSE neix de la necessitat cultural d’una societat en crisis, d’una societat que està canviant, d’una societat que està estressada. Circa, des del circ, ens proposa dues visions de la fi de la humanitat.

EN MASSE està dividit en dues parts, una primera que parla del final de les coses amb música de Schubert relacionada i connectada amb la música electrònica de la compositora sueca Klara Lewis. Ambdues músiques tenen el mateix sentit amb una altra mena de paladar musical. Els lieder de Shubert, Winterreise (Viatge d’hivern) i Schwanengesang (El cant del cigne), han estat interpretats en directe al piano i amb la magnífica veu del tenor Hans Yorg Mammel, malgrat que s’ha de dir, la seva veu ha estat amplificada, aspecte gens habitual en aquest espai.

La segona part amb música per a 2 pianos a 4 mans (Jordi Masó i Miquel Villalba), la Consagració de la Primavera de Stravinsky, ens parla del naixement violent

Les dues parts estan relacionades i van estar creades conjuntament com dues cares de la mateixa moneda.

Deu acròbates, sis homes i quatre dones, Caroline Baillon, Jessica Connell, Marty Evans, Piri Goodman, Keaton Hentoff-Killian, Todd Kilby, Cecilia Martin, Hamish McCourty, Daniel O’Brien i Kimberley O’Brien, que amb llenguatge musical intenten trobar la manera d’expressar la duresa que implica estirar al màxim possible els nostres límits, com de fet fem cada dia  en llegir les notícies.

Un espectacle de gran duresa física, emocionalment i espiritualment molt exigent, perquè no és un treball habitual si no més aviat representen una lluita existencial. El contrast més evident, segons comenta el seu director i creador Yaron Lifschitz, és que el seu dolor, és el plaer del públic. Els acròbates són com gladiadors de l’esperit.

La gran duresa dels moviments, la grisor del vestuari dels acròbates i la visió extrema de l’existència humana que ens volen mostrar contrasta amb la bellesa d’un espai únic, un espai càlid que convida a conversar amb la música i amb els acròbates. Segons va comentar el seu director, algunes de les escenes han estat retreballades per adaptar-les a aquest espai singular.

Magnífic espectacle d’una companyia que ens ha tornat a emocionar i meravellar pels seus moviments, la seva elasticitat i la seva força física i escènica… i malgrat tot, d’una sensibilitat exquisida. Absolutament genial.

Per poder veure la ressenya original, només cal clicar en aquest ENLLAÇ

 

Tot el que necessites per anar al teatre

En masse

En masse

Circa companyia de circ contemporani amb seu a Austràlia presenta a Barcelona EN MASSE, un muntatge  on desafia el risc en una mostra electritzant i explosiva d’habilitat física i energia, al so de la música de Stravinski i Schubert.

EN MASSE és un viatge tendre i salvatge que ens presenta dues visions dels extrems de l’existència humana amb música de Schubert i Stravinski. Deu artistes de la companyia ens sorprendran amb la seva perfecció tècnica i les seves acrobàcies mentre tres músics, incloent-hi un tenor local i dos pianistes, interpreten la banda sonora en directe. L’espectacle utilitza circ, música i moviment per tal de mostrar l’inici i el final de l’existència humana. A la primera part de l’espectacle, titulada Endings (Finals), veurem un escenari postapocalíptic en el qual els artistes ens parlen amb evolucions impossibles dels comportaments individuals i de les dinàmiques de grup, de moments de cooperació i de destructiu egoisme, d’agressivitat i de tendresa… Tot mentre sonen el lied de Winterreise (Viatge d’hivern) i el de Schwanengesang (El cant del cigne), dues obres de Schubert que s’entrellacen amb les creacions de música electrònica de l’artista sueca Klara Lewis.

A la segona part del muntatge, Beginnings, sona un arranjament d’un solo de piano creat per Stravinsky per als Ballets Russos de Serge Diaghilev. En aquesta part, la companyia pren el relleu de Vàtslav Nijinski, que va crear la coreografia original d’aquell ballet, convertint la dansa en circ. En línia amb la música, aquesta segona part suggereix un renaixement del món, una porta oberta a l’esperança en un espectacle brillant que fa miques les fronteres entre el teatre, la música, la dansa i el circ.

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Josep Oliva Sasé
    12345

    Avui i dins de la programació del Grec he anat al Palau de la Música a veure aquest espectacle en el seu segon i últim dia. Ens ho ha portat la companyia australiana Circa Contemporary Circus que a través de la dansa, la música i el circ ens parla de la crisi de la humanitat i critíca l’estrès al qual està sotmesa la societat actual. Em costa escriure aquesta opinió ja que dels tres elements que es nodreix el muntatge m’han transmès una sensacions molt contraposades. La dansa i sense ser el meu fort m’ha semblat sens dubte el millor amb un llenguatge corporal i un domini dels moviments, fantàstic. La música la primera part de Schubert i temes de Klara Lewis i la segona de Stravinsky, perfecta però el tenor Hans Yorg Mammel per més afany que posava, la seva veu no l’acompanyava en absolut. I el tercer element, el circ números bàsics molt bàsics i de dubtosa execució amb constants fallades per la inseguretat que demostraven. Desconec perquè s’ha triat el Palau per aquest espectacle quan l’altre dia vaig escoltar al seu director explicar que no han pogut portar el muntatge complet ja que no els permetien penjar del sostre cordes ni res que pogués fer malbé el patrimoni, per tant no sé el que ens hem perdut. No dic que no m’ha agradat, però certament m’ha deixat molt indiferent i encara que són espectacles molt diferents i no comparables, em quedo amb Backbone l’altra companyia australiana que fa 10 dies em va fascinar al teatre Grec.

    25/07/2019
Articles relacionats
El circ d’Austràlia

El circ d’Austràlia

28 Juny 2019

Marcel Barrera / @marcelbarrera Des d’Austràlia arribaran Circa i Gravity & Other Myths. Es tracta de dues companyies de gran format que compten cadascuna amb una desena d’acròbates d’un alt […]

Especial Festival Grec 2019, descarrega’t la revista de TB

Especial Festival Grec 2019, descarrega’t la revista de TB

17 Juny 2019

Publiquem la quarta revista en paper de TeatreBarcelona! Aquest és el quart estiu que TeatreBarcelona editem una revista en format paper, dedicada a un dels esdeveniments culturals més importants de […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.