Tot el que necessites per anar al teatre

L’artista multidisciplinària portuguesa Grada Kilomba és desobediència poètica, és la conjugació permanent de tots els temps i les persones del verb descolonitzar. Autora de l’emblemàtic llibre Memórias da Plantação: Episódios do Racismo Quotidiano, durant el bienni 2021/22 és artista resident de la BoCA Biennial of Contemporary Arts de Lisboa.

O Barco / The Boat és una instal·lació que s’estén al llarg de 32 metres, formant la silueta del fons d’un vaixell. En l’imaginari occidental, associem fàcilment un vaixell a la glòria, la llibertat i l’expansió marítima, descrites com a “descobriments” però, en l’opinió de l’artista, “no es pot descobrir un continent que té milions d’habitants” ni “es pot esborrar un dels capítols més llargs i horribles de la humanitat: l’Esclavitud”. Aquesta primera instal·lació a gran escala de Grada Kilomba dibuixa minuciosament l’arqueologia d’un vaixell i l’espai creat per acomodar els cossos de milions d’africanos esclavitzats pels imperis europeus. O Barco / The Boat es converteix en un jardí de la memòria, on reposen poemes damunt de blocs de fusta calcinats, contemplant el futur. Grada Kilomba inaugura aquesta obra amb una performance, en la qual les veus i els cossos de la diàspora africana es converteixen en els intèrprets centrals, amb la producció musical de Kalaf Epalanga.

Memòria de la colonització
Qui ha d’explicar la història? Hi ha només una història? Tots participem del seu relat? Aquestes són només algunes de les preguntes entorn de la construcció del nostre relat històric sobre l’esclavitud i sobre com funciona això de la colonització de l’Àfrica en ple segle XXI. Us convidem a dir-hi la vostra compartint a xarxes una imatge, un vídeo, un àudio o un text fent servir #OBarcoMemòries. Aquestes reflexions posaran de manifest com hem de tornar a explicar-nos, com a humanitat, per tal de poder seguir-ho fent perquè totes les veus estiguin representades en la creació de la història universal.


Valoració espectadors
Sigues el primer en deixar la teva valoració
Articles relacionats
La identitat és l’eix del ‘Katharsis’, el cicle més trencador del Teatre Lliure

La identitat és l’eix del ‘Katharsis’, el cicle més trencador del Teatre Lliure

12 gener 2022

Del 16 al 30 de gener el Teatre Lliure i el seu director Juan Carlos Martel aposten per una nova edició de Katharsis, el cicle que busca ampliar els marges […]