Tot el que necessites per anar al teatre

Jan Fabre: Belgian Rules

Jan Fabre: Belgian Rules

Un dels creadors europeus més avantguardistes posa en escena un himne coreogràfic i teatral dedicat a Bèlgica, el seu país, un estat boig i complex que es riu de si mateix.

Parlem de Bèlgica i parlem, també, de teatre. Són dos dels temes que millor coneix Jan Fabre, un artista que s’ha guanyat fama de creador extrem, sempre disposat a tibar la corda al màxim i a plantejar reptes, tant als seus intèrprets com al públic. Ho va fer fa poc amb un muntatge maratonià de 24 hores de durada (Mount Olympus) i ho torna a fer ara en una nova mostra del seu talent servida en escena per una quinzena d’intèrprets. Ells s’encarreguen de mostrar davant del públic les essències d’un país que és el bressol de la burocràcia europea, que parla tres llengües i que constitueix un estat artificial que el mateix Fabre no dubta a rebatejar com a “Absurdistan”. I és que, com a bon belga, Fabre (natural d’Anvers) es riu de si mateix i del seu país, una habilitat tan pròpia d’aquest estat com la cervesa, les fanfàrries, les bandes i agrupacions musicals (majorets incloses), l’afició als coloms, les curses ciclistes o les patates fregides… El belga està orgullós de la seva falta d’orgull, diu Fabre sobre un país de surrealistes (que potser no era belga Magritte?) i que és tan surrealista com subversiu. Ironia i un imaginari visual que no aconsegueix amagar l’artista plàstic que conviu amb el creador escènic són marques de fàbrica d’un espectacle que defensa la pluralitat nacional de Bèlgica i que, més enllà de l’acord o desacord amb les premisses que exposa l’artista, sembla pensat per ser vist en el nostre país i en aquest moment. Un text de Johan de Boose, les cançons de Raymond van het Groenewoud i la música d’Andrew James Van Ostade acompanyaran el públic durant les gairebé quatre hores d’una representació que porta a escena ni més ni menys que la identitat belga amb l’ajuda, això sí, d’uns músics i intèrprets de les nacionalitats més diverses.

Una producció de Troubleyn / Jan Fabre.

Coproduït per Napoli Teatro Festival Italia-Fondazione Campania dei Festival (Itàlia), ImPulsTanz Vienna International Dance Festival (Àustria), Théâtre de Liège (Bèlgica) i Concertgebouw Brugge (Bèlgica).

Espectacle realitzat en col·laboració amb el Govern de Flandes.

Fotos

Jan Fabre: Belgian RulesJan Fabre: Belgian RulesJan Fabre: Belgian RulesJan Fabre: Belgian RulesJan Fabre: Belgian Rules

Valoració col·laboradors


Valoració espectadors

  • 12345

    Esteve Sanchis

    ¡Mare meva! Quina presa de pèl!

    23/07/2018

  • 12345

    Hèctor Fibla Ferrà

    Una meravella.

    23/07/2018

  • 12345

    JOSEP OLIVA SASÉ

    Ahir al Lliure i gràcies al Grec per haver-ho programat, vaig complir el meu desig de estrenar-me amb un espectacle del belga Jan Fabre. Un muntatge espectacular de teatre, dansa i música amb el qual Fabre de forma crítica ens fa un retrat del seu país, Bèlgica i ens el presenta amb un seguit d’històries carregades d’humor, ironia, denúncia i algunes fins i tot irreverents però totes elles amb una dosi de creativitat desbordant. Em va agradar i molt però no em va arribar a entusiasmar i el motiu no és altre que la per a mi excessiva durada. Quatre hores sense entreacte són moltes i encara que hi havia la possibilitat d’entrar i sortir, jo vaig estar enganxat a la butaca per tal de no perdrem res. La solució a això per a mi, passa per reduir en temps cadascuna de les històries (algunes es van fer molt repetitives) i sense perdre l’essència, l’espectacle perfectament es podria escurçar una hora. Quinze actors i actrius en escena amb un treball esgotador (no sé com aguanten) als quals dono un merescut 10. Un cop més el Lliure ha col·locat el traductor, i fa temps que no passava, a una alçada que els que estàvem a les primeres files era impossible llegir.

    22/07/2018

  • 12345

    Pau Rosell Simón

    No hi ha res a dir.
    Indescriptible.
    S’ha de veure per poder creure-ho…

    22/07/2018

  • 12345

    JOSE GABRIEL DEL VIEJO

    Jaen Fabre nos trae una obra de casi 4 horazas dedicada a su Bélgica natal.
    En ella nos cuenta “las virtudes” y “maravillas” de ese pequeño país.
    El formato es de lo más impactante que he visto en este Grec, con algunos momentos de mucha fuerza visual y con unos actores que realmente lo dan todo en el escenario. Supongo que después de cada función estarán 2 días descansando por lo menos jajajaja

    PD: Evitad primeras filas si no queréis salir llenos de cerveza y orina. Avisados quedáis jajajaja

    22/07/2018

Articles relacionats

Qui té por del Belgues?

Qui té por del Belgues?

2 juliol 2018

Per Joaquim Noguero Jan Fabre duu quatre hores de Belgian Rules (de regles belgues) al Festival Grec, una reflexió crítica sobre la identitat nacional. Qui té por del belga Jan […]

Llegir més... r