publicitat

RESISTÈNCIA VEÏNAL

Una faula contra la gentrificació

‘Hi! I’m Steven’ és una comèdia de la companyia Les Pinyes sobre la transformació dels barris i la pèrdua del sentiment de comunitat.

Barcelona fa anys que veu com la gentrificació transforma alguns dels seus barris: desapareixen comerços, marxen veïns i els carrers corren el risc de convertir-se en un decorat per als visitants. Aquesta transformació és el punt de partida de Hi! I’m Steven, la faula de la companyia Les Pinyes que torna a El Maldà del 12 de novembre al 6 de desembre.

La peça trasllada el problema al terreny de la fantasia. Les protagonistes són tres animalons que van haver d’abandonar el seu barri i refugiar-se al subsòl d’una ciutat que ja no tenia lloc per a elles. Quan decideixen tornar-hi, descobreixen que els carrers, els comerços i les formes de relacionar-se han canviat. Davant d’aquesta transformació, les veïnes planten cara per recuperar una comunitat que semblava desapareguda.

A través de l’humor i d’una mirada irònica, Hi! I’m Steven parla de la turistificació, la pèrdua del sentiment de pertinença i la resistència veïnal. Tot i que la història podria situar-se en moltes ciutats, el seu punt de partida és el Barri Gòtic. “De fet, el Barri Gòtic va ser reconstruït per atraure visitants. Era un barri no gaire diferent de la resta i van reconstruir façanes com la de la Catedral al segle XIX”, explica Marta Asamar Garcia, integrant de Les Pinyes. Segons recorda, molts edificis es van refer amb un estil més atractiu: “Van fer un copia i enganxa”.

Titelles, objectes i dibuixos en directe

La companyia manté el llenguatge visual i artesanal que caracteritza les seves creacions. “Combinem titelles, un retroprojector on anem dibuixant en directe, una escenografia canviant i el joc amb objectes per explicar una part de la història del barri”, detalla Cèlia Castellano Algaba.

L’espectacle està interpretat per Asamar, Castellano i Noèlia Fajardo Franch, que també n’assumeixen la dramatúrgia i la direcció. Durant el procés de creació van implicar diferents agents del territori. “Hem col·laborat amb entitats i col·lectius del barri, hem fet recerca històrica i també treball de camp directament al carrer parlant tant amb veïns com amb turistes”, apunta Fajardo.

Hi! I’m Steven converteix la vida subterrània dels protagonistes en una metàfora de les comunitats obligades a buscar escletxes per continuar existint. Una reivindicació de la memòria veïnal que planteja què cal preservar perquè un barri sigui alguna cosa més que un decorat.

Més informació, imatges i entrades:

Escrit per
download

Periodista i gestor cultural. Responsable de continguts editorials de TeatreBarcelona.com Ha treballat a mitjans com Catalunya Ràdio, El Periódico de Catalunya, La Xarxa, Ràdio 4 o Rac1.

Articles relacionats
Shakespeare perd la solemnitat

Shakespeare perd la solemnitat

William Shakespeare va matar almenys 74 personatges al llarg de la seva obra. Reis, amants, herois i traïdors van acabar apunyalats, enverinats, decapitats o devorats per un ós. Aquest és […]

Ja estàs registrat?
Entrar amb email
Encara no estàs registrat? Crear un compte gratuit