‘Mundo obrero’, un musical sobre l’amor i la memòria?

Redacció

Aquest any el Teatro Español col·labora estretament amb el Teatro del Barrio i fruit d’això arriba, a més de l’èxit de El pan y la sal, que vam poder veure fa uns dies, Mundo obrero, primera producció d’aquesta temporada de l’Español. Un espectacle escrit i dirigit per Alberto Sant Juan i interpretat per ell mateix al costat de Pilar Gómez, Luis Bermejo i Marta Calvó. Una història d’amor i memòria explicada al ritme de la música de Santiago Auserón.

Aquest muntatge ens proposa fer un recorregut per la història recent de la classe obrera del nostre país, des de finals del Segle XIX fins a pràcticament els nostres dies. “Crec que la condició de classe treballadora determina les nostres vides fins al seu últim racó. L’explotació laboral marca les nostres vides”. El viatge és una història d’amor, la de Pilar i Luis, que transita per diferents èpoques, marcadament polítiques, que comença amb l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia, passa per la República, la dictadura o la transició per acabar en els nostres dies, jugant a convertir les seves veus en les de qualsevol ciutadà. “És un període llarg de temps i gràcies a la màgia del teatre es van reencarnant successivament en diferents parelles que sempre són la mateixa”, ens comenta Alberto Sant Juan. “Són dues persones tractant de viure el seu amor en una societat construïda sobre els diners i la propietat i no sobre l’amor”. Una destinació que, a priori, sona desalentador, però que l’actriu Marta Calvó aclareix que està ideat per “mirar amb els ulls de la il·lusió”.

Alberto Sant Juan emmarca aquesta nova creació, Mundo obrero, dins d’una sèrie d’obres escrites per ell mateix –Autoretrato de un joven capitalista español, El Rey y Masacre- des de les quals ha pretès reflexionar sobre la nostra realitat política i la nostra memòria “ja que determina les nostres relacions personals” assenyala “però m’interessa fer-ho a través de l’espectacle” rebutjant la idea d’aleccionament, l’assaig o el míting en favor de la teatralitat i, en aquest cas, del sentit de l’humor. “L’espectador que vingui a veure la funció no solament es divertirà, tot transita amb l’humor, que és el vehicle que ajuda a aclarir les veritats” Apunta l’actor Luis Bermejo “si no que va a poder reconstruir el seu passat. És un exercici de memòria meravellós”.

Mundo obrero és un espectacle que podria perfectament classificar-se dins del gènere musical, ja que compta amb set cançons originals compostes per Santiago Auserón i interpretades en directe per l’elenc. “Les cançons fan avançar la història, fins i tot hi ha diàlegs cantats”, diu Alberto Sant Juan, qui es confessa aficionat al teatre musical. “Les cançons són una forma meravellosa de narrar”. A més ens explica que en breu s’editarà una versió de Mundo obrero en format de llibre-CD amb les cançons interpretades pel propi Santiago Auserón.

Text i fotos José Antonio Alba

Mundo obrero també es podrà veure el 17 de novembre al Teatre Principal Badalona i del 13 al 30 de juny de 2019 al Teatre Lliure.

Publicat originalmente a TeatroMadrid.es.

Escrit per
Redacció
Arxivat a
Articles relacionats
El teatre que es llegeix

El teatre que es llegeix

Segur que alguna vegada has tingut llargs minuts de patiment en veure que fas tard al teatre. Sortir tard de la feina per un imprevist, el bus que sempre passa […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!