Grec: el torn de la dansa bastarda, física i urbana

Redacció TeatreBarcelona

De l’11 al 16 de juliol el coreògraf belga Alain Platel, els coreans d’Ahnsooyoung Company i La Caldera posen Barcelona en dansa amb propostes arriscades i experiències úniques.

UN ITINERARI DANSAT PER LA CIUTAT

Fa un any va tancar La Caldera de Gràcia, un espai amb 18 anys d’història que ha servit de plataforma per nombrosos creadors amb espais de residència, aules i programació artística. Inquiets com són, explica el co-director de l’espai Alexis Eupierre, van decidir aprofitar el Festival Grec per fer una ruta que donés a conèixer altres espais de dansa de la ciutat. Enguany, amb la inauguració d’un nou espai a finals d’any a la vista, repeteixen l’experiència amb totes les entrades exhaurides.

TEATRE_BARCELONA-pelat_joan_catala_0

L’itinerari s’iniciarà a la que serà la nova seu de La Caldera, a Les Corts. Les quaranta persones que han aconseguit entrada pujaran a un autobús, amenitzat pels artistes Ramon Colomina i Montse Colomé. La primera parada serà a la plaça de la Concòrdia, on Joan Català oferirà el seu espectacle Pelat, “una peça popular, que toca coses d’arrel, artesanal, sense música ni escenografia”, explica, i que elimina les fronteres entre el teatre, el circ i la dansa. Després l’autobús s’enfilarà cap al Teatre Lliure de Montjuïc, on hi haurà les Big Brouncers, una companyia de dansa contemporània que oferirà un viatge “que qüestiona la temporalitat del fet escènic a partir de cossos que es transformen”. I continuarà al turó del Carmel, on el jove ballarí Pol Jiménez retrà homenatge a la bailaora Carmen Amaya “sobre la roca i la sorra de la muntanya pelada, amb vistes de tot Barcelona de fons”. L’última parada serà en un terrat del barri Gòtic, on es farà un tast de vins per commemorar l’estrena, ara fa vint anys, de Capricho, de la companyia SenZa TemPo, una peça surrealista concebuda també en un terrat del Gòtic. Les actuacions de Joan Català, Big Brouncers i Pol Jiménez, són obertes a tothom.

UN DELS MILLORS ESPECTACLES D’ALAIN PLATEL

“És important que la gent vegi Tauberbach i que estigui programat a Barcelona”, diu el director del Grec, Ramon Simó,“segons la premsa europea és un dels millors espectacles d’Alain Platel”. El coreògraf belga, un dels grans referents de la dansa contemporània, ofereix un espectacle polèmic que parteix del documental Estamira, de Marco Prado, que explica la història d’una dona esquizofrènica que viu en un abocador de Rio de Janeiro i que tracta com viure, o sobreviure, en unes circumstàncies gairebé impossibles. Una altra font d’inspiració ha estat el Tauber Bach, d’Artur Zmijewski, música de Bach cantada per persones sordes. I és que “no tot és com ho sentim la majoria”, explica Simó, “i Platel s’agafa a aquesta distorció per passar-la també al llenguatge corporal”.

TEATRE_BARCELONA-tauerbach-grec_festival-dansa_0

BARREJA DE DANSA CONTEMPORÀNIA I HIP-HOP A LA COREANA

El Mercat de les Flors acull tres espectacles de la companyia Ahnsooyoung, Viatge en el temps 7080, Abans de Morir-Segona història i El llag dels signes. Uns espectacles molt pocs representats a Europa i que donaran a conèixer un llenguatge “nou, jove i vital que barreja totes les tradicions que pot”, explica Ramon Simó. A més, ofereixen una dansa “físicament increíble”, que connecta amb el món popular dels grans campionats de break dance i hip hop. De fet, el seu creador, Ahn Soo-young, va començar la seva carrera com a street dancer abans de crear la seva pròpia companyia i triomfar amb un Llag dels cignes amb missatge mediambiental, on es mostren uns cignes entre asfalt i gratacels. Viatge en el temps 7080 fa un salt a les protestes i disturbis que Corea del Sud va viure durant les dècades dels 70 i 80, mentre que Abans de morir convida als joves d’avui a pensar en el significat de la vida.

TEATRE_BARCELONA-grec_festival-dansa-ahnsooyoung_0

Text: Mercè Rubià

Articles relacionats
Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari