El Mercat de les Flors enceta una nova etapa amb la temporada 2026-2027, la primera dissenyada íntegrament sota la direcció de María José Cifuentes. Amb el lema Ballant cauen murs, el centre planteja una programació d’una quarantena d’espectacles en un curs marcat per les obres de rehabilitació de l’edifici de Montjuïc.

El tancament temporal de la seu, previst inicialment per a l’inici del 2027, s’endarrereix finalment fins al maig. Això permetrà al Mercat mantenir obertes les sales durant bona part de la temporada, però el centre començarà igualment a desplegar la seva programació en altres espais de Barcelona i del país. La sortida obligada de l’edifici es planteja així com l’inici d’una nova xarxa de complicitats amb equipaments com el Teatre Lliure, el Teatre Nacional de Catalunya, el Gran Teatre del Liceu, el SAT! Sant Andreu Teatre, el Castell de Montjuïc o les Piscines Municipals de Montjuïc, entre altres.
La temporada utilitza la dansa com a manera d’obrir espais, qüestionar límits i imaginar altres formes de relació. En un context marcat per la polarització, les fronteres i la cultura de la por, el Mercat situa el cos i el moviment com a eines per llegir el present i assajar noves formes de convivència.
La Veronal obrirà la temporada al Saló del Tinell
La temporada s’inaugurarà el 18 de setembre fora de la seu habitual, al Saló del Tinell, amb Living & Leaving, nova creació de Marcos Morau i La Veronal. La peça obrirà laTrilogia de la vida i proposarà una mirada sobre l’existència com a territori en transformació.
Entre les propostes locals destaquen El demonio en el cuerpo, d’Inka Romaní, que parteix de la Sección Femenina de Falange i de la violència exercida sobre les dones i els cossos queer durant el franquisme; Solas, de Candela Capitán, sobre la sobreexposició del cos femení en l’era digital; La protagonista, de Lorena Nogal, una investigació en format de solo sobre el cos com a eina d’estudi, i À GOGO, de We Are Novias – WAN, últim projecte del programa Cèl·lula, centrat en l’univers de les ballarines gogó.
Els coreògrafs de Rosalía i altres grans noms internacionals
La programació mantindrà una forta presència internacional. Un dels retorns més esperats serà el del col·lectiu francès (LA)HORDE, que després de fer-se viral per la seva feina coreogràfica a la gira Lux de Rosalía, tornarà al Mercat amb el Ballet National de Marseille. Hi presentarà Après moi, le déluge, una peça sobre els cossos transformats per la violència, l’assetjament i les formes contemporànies de dominació.
També passaran pel Mercat Carte Blanche, companyia nacional de dansa contemporània de Noruega dirigida per Katerina Andreou, amb How Romantic, una peça inspirada en els maratons de ball dels Estats Units de la Gran Depressió; la companyia sueca Cullberg, amb el coreògraf brasiler Renan Martins i Guerrilla, i la companyia alemanya Tanzmainz, que col·laborarà amb la coreògrafa Paloma Muñoz a Im Mohnfeld.
La temporada inclourà també la Sydney Dance Company, dirigida pel coreògraf català Rafael Bonachela, amb Momenta; Marlene Monteiro Freitas, amb NÔT; la portuguesa-angolesa Piny; Jefta van Dinther; Mette Ingvartsen; Mamela Nyamza, amb Hatched Ensemble, i Ewa Dziarnowska, amb This resting, patience.
Creació local, cos i memòria
La creació del país tindrà un pes destacat en la nova temporada. Núria Guiu Sagarra presentarà, amb Aina Lanas, Smack! Waack, Punch!, una conferència performativa sobre dansa urbana i social que neix de l’univers de Supermedium, i el Mercat recuperarà també POV, estrenada la temporada anterior.
La programació inclourà Dark horses, de la companyia de Sílvia Batet, una recerca entre cos i música electrònica; Brida, d’Ester Guntín, a partir del Ball de Cavallets; propostes de Vanesa Aibar, LaCerda i laSADCUM, i una versió de La consagració de la primavera de Roger Bernat sense ballarins professionals.
El públic familiar també tindrà presència amb Kaamos, d’Anna Rubirola; …i les idees volen!, d’Animal Religion; La casa intempèrie, de PSIRC, i una nova peça del projecte Falla, d’AzkonaToloza.
El Mercat surt de Montjuïc
La temporada també funcionarà com un primer assaig del Mercat que vindrà durant el període d’obres. Diverses propostes es veuran en espais poc habituals per a la dansa, com les Piscines Municipals de Montjuïc, on Pablo Lilienfeld i Federico Vladimir presentaran Dragón, descansa en el lecho marítimo, una peça que combina natació sincronitzada, dansa i hidrofeminisme.
Al Castell de Montjuïc, Aina Alegre organitzarà Parades & désobéissances, una dansa monumental amb un centenar de ballarins amateurs. Al Teatre Nacional de Catalunya es podrà veure Delay the Sadness, de Sharon Eyal, i el Gran Teatre del Liceu acollirà Assembly Hall, de Crystal Pite i la companyia Kidd Pivot.
El Teatre Lliure serà un altre dels aliats de la temporada, amb propostes com Israel & Mohamed, de Mohamed El Khatib i Israel Galván, presentada al Festival d’Avinyó; DUB, del coreògraf senegalès Amala Dianor, i peces de María Muñoz i Mal Pelo. Part de la programació familiar es traslladarà també al SAT! Sant Andreu Teatre, amb estrenes com Ona, de Laura Alcalà Freudenthal, i Vals amb W, de La Ma Compagnie i Marc Lacourt.
Amb aquesta temporada, el Mercat de les Flors comença a preparar el seu futur immediat fora de l’edifici de Montjuïc. Les obres obligaran el centre a moure’s, però també obren la porta a ampliar la presència de la dansa en altres escenaris i a reforçar el paper del Mercat com un dels grans motors de la dansa a Barcelona i al conjunt del país.
Més informació, imatges i entrades de la programació del Mercat de les Flors clicant aquí.
