Descobreix les clàus de l’èxit de Dàmaris Gelabert i El Pot Petit, dos referents familiars

Trinitat Gilbert Martínez

El grup musical El Pot Petit i la cantant Dàmaris Gelabert coincideixen a explicar que l’exigència musical en les lletres i en els arranjaments musicals podria ser unes de les claus del fet que tots dos s’hagin convertit en referents en el panorama de la música adreçada a infants. “No hem cregut mai que per adreçar-nos a la canalla no haguéssim de cuidar la qualitat de les cançons”, diu Gelabert, que afegeix que la part lúdica també l’ha tinguda en compte sempre. “Miro que les cançons enganxin, que siguin divertides, perquè soc conscient que han d’agradar als petits i també als grans”, comenta.

Dàmaris Gelabert amb tot l’equip artístic i tènic de Dagoll Dagom durant els assajos de ‘Bye bye monstre’, al Teatre Poliorama

L’autora de les cançons dels dies de la setmana o el Bon dia recorda que, quan va decidir dedicar-s’hi, va ser en bona part moguda pel fet que en català “no hi havia aquest repertori bàsic que pogués servir per a les escoles”. De fet, la cantant es va formar a diversos països, com els Estats Units i el Regne Unit, que és on va trobar-se amb una cultura de llarg recorregut pel que fa a cançons pensades per aprendre hàbits en general, però també altres coneixements que s’adquireixen els primers anys de la infància. “Com que jo era mestra de música de primària, la formació, sobretot la que vaig fer als EUA, em va animar a tirar-ho endavant”, recorda. De tot plegat fa 23 anys, però la cantant no oblida que quan va picar a les portes per proposar el seu projecte musical la resposta no li va agradar. “Em van dir que no els interessava, que no hi veien futur perquè eren unes cançons per a les escoles, un material pedagògic molt concret al qual no veien sortida”. Així doncs, va autoeditar-ho ella sola, i és així com va néixer el primer disc, Tot sona, que havia estat el seu projecte de final de carrera als EUA i que va crear en català i després va traduir a l’anglès.

Després del primer disc se n’hi van afegir d’altres i, ara fa vuit anys, Gelabert va pujar als escenaris per primera vegada amb una banda amb la qual ha recorregut teatres del país. De fet, abans de la banda —en la qual toca amb els seus dos fills—, el que va començar a fer van ser videoclips de les cançons, i amb la bona acollida va ser quan va pensar que havia d’anar pels teatres per cantar en directe. Un dels últims projectes és el musical que signa amb la companyia teatral Dagoll Dagom, Bye bye monstre, per al qual ha creat les cançons i la música amb la direcció musical de la seva parella, el compositor Àlex Martínez

Albert Triola, Marc Soler, Alba Florejachs i les joves actrius Martina Garcia, Violeta Marín i Vinyet Morral protagonitzen ‘Bye bye monstre’

Per la seva banda, Helena Bagué, cantant del grup El Pot Petit, coincideix amb Dàmaris Gelabert que l’exigència i la qualitat musical poden explicar per què les famílies i les criatures canten de memòria les seves cançons. “He de dir que venim del món de la pedagogia i de les arts escèniques, i per tant coneixíem les inquietuds i les necessitats que poden tenir els infants”, diu Bagué. A partir d’aquest coneixement previ, els components d’El Pot Petit van tenir clar que volien transmetre d’una manera lúdica, divertida, perquè pensaven que els valors arribarien més fàcilment.

Siddartha Vargas i Helena Bagué, són les veus principals d’El Pot Petit

Hi ha un altre fet que també cal subratllar en el cas d’El Pot Petit, que és la imaginació, el món fantàstic que han creat, en el qual les criatures i els pares entren amb facilitat i en el qual saben que tot és possible. “A El Pot Petit els animals parlen, perquè hem creat un món de fantasia en què tot pot passar, i creiem que aquest fet també ha enganxat els petits”, diu Bagué.

I amb aquestes dues premisses és com van començar el 2009, “amb molta il·lusió”, diuen Siddartha Vargas i Helena Bagué, l’un a la guitarra, l’altra amb la veu fins a l’actualitat, quan fan espectacles amb 13 components a l’escenari i 4 tècnics. “El 2013 va sortir publicat el primer disc, i amb la banda vam començar que érem 9 fent espectacles”. Aquest Nadal, continuen amb la gira de Vull cantar i vull ballar per diferents teatres del país i faràn parada SAT! amb l’espectacle Les aventures del lleó vergonyós

L’espectacle ‘Les aventures del lleó vergonyós’, es podrà veure al cicle Petit Romea

“Estem molt contents, i no hauríem imaginat mai que el nostre projecte es fes tan gran, quan vam començar”, diu Bagué, que subratlla que el que els fa emocionar més és que les famílies els expliquin que amb les seves cançons tots ballen al mig del menjador. “Que comparteixen moments de felicitat amb la nostra música és el millor que ens poden dir”, conclou Bagué.

Més informació, imatges i entrades sobre els espectacles aquí:


Escrit per
Trinitat Gilbert Martínez

Periodista especialitzada en gastronomia, societat i educació al Diari ARA. Ha escrit també per a la revista Cuina, que va dirigir, i ha estat col·laboradora a mitjans com Catalunya Ràdio. És professora a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i a la Universitat de Barcelona.

Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Aquest Hivern, TeatreBarcelona tornem a editar la revista en paper. Una mirada independent i tranquila a la cartellera hivernal de Barcelona, pensada únicament per a nosaltres: el públic. Hi trobaràs reportatges, […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!