Arriba el 20è Circ d’Hivern, un ‘Garbuix’ ple d’humor i acrobàcies

Redacció

La creativitat i l’humor del clown Guillem Albà i la tècnica de l’acròbata Alberto Feliciate s’uneixen per dirigir Garbuix, el 20è Circ d’Hivern de l’Ateneu de Nou Barris, un espectacle carregat de bon humor, energia i poètica. Assistim a una funció escolar amb un públic entusiasta i agraït, els alumnes de l’Escola Turó de Roquetes, veïna de l’Ateneu.

TEATRE_BARCELONA-garbuix-REVISTA-2

‘FAREM EL QUE ENS DONI LA GANA’. En saber que dirigiria el 20è Circ d’Hivern, un conegut del món del circ va dir a Guillem Albà: “Sobretot, no facis cas de la gent del circ”. I ha fet cas del consell, perquè la premissa no ha estat altra que aquesta: “farem el que ens doni la gana”. Albà, que viu un moment especialment àlgid de la seva carrera amb la reposició de Rhum al Teatre Lliure i la gira de Marabunta, ho explica: “m’agrada posar-me en un món que no conec, això em dóna la llibertat de no seguir els cànons establerts. Crec que fins i tot he estat massa prudent!”. L’objectiu era crear un divertimento familiar i aconseguir la rialla dels espectadors, acostar un públic no habitual al circ i “que surtin amb ganes de tornar-hi”. Si tenim en compte aquesta funció -i evitant la temptació de fer un spoiler– us podem dir que la primera escena no només arrenca una sonora rialla del públic, sinó que fins i tot provoca els crits entusiastes dels menuts. No serà l’únic moment.

CINC NOIES. Les protagonistes són cinc artistes provinents de diferents disciplines: Lola Ruiz (trapezista), Serena Vione (acròbata), Juana Beltrán (equilibris sobre mans), Jessica Arpin (acròbata i pallassa) i Jessica Martín (bicicleta acrobàtica). La pregunta és recurrent: «Per què cinc noies?». I la resposta, clara: «Per què no ho pregunteu quan són cinc nois?». Albà, que s’ha limitat “a triar cinc bones artistes” i que espera que algun dia ningú s’estranyi d’un repartiment com aquest, ha treballat per treure’ls el seu cantó més boig i una energia conjunta per apropar-les al món del clown.

TEATRE_BARCELONA-garbuix-REVISTA_3

HUMOR ABSURD. “Volíem fugir de l’obligació d’explicar una història i deixar-nos portar pel joc, com els nens”, assegura Albà. Així, el fil conductor de l’espectacle no és altre l’humor absurd, que cus un garbuix d’escenes molt visuals creades a partir d’improvisacions i idees esbojarrades, des de Miley Cyrus a un grup de monges o un ós que apareix quan vol, passant per una jaqueta que et permet parlar diferents idiomes o un combat de boxa cap per avall.

POÈTICA. S’hi uneixen moments més poètics que compten amb la música de la compositora Clara Peya, creada especialment per l’espectacle, i números de trapezi i màstil, a més d’un fabulós titella creat per la companyia L’Estaquirot Teatre. Una part més tècnica dirigida per Alberto Feliciate, gimnasta de formació i actualment professor d’acrobàcia a l’Escola de Circ Rogelio Rivel.

TEATRE_BARCELONA-garbuix-REVISTA_5

A QUART TRIOMFA LA BICICLETA. Quan acaba l’espectacle el crit és unànime: “¡otra!, ¡otra!”. No som en un concert i un cop acabat l’espectacle és difícil aconseguir uns visos… però coi, aquí s’ha vingut a jugar i trencar convencionalismes, oi? Doncs els alumnes del Turó de Roquetes són aplicats i ho han après ràpid. Quan es comença a buidar la sala, ens quedem amb els alumnes de la classe de 4t B. Estan entusiasmats. S’ho han passat molt bé i tenen ganes d’explicar què és el que més els ha agradat: el número de trapezi, el de perxa xinesa, la monja jugant a pilota, el combat de boxa amb els peus i la bicicleta acrobàtica de Jessica Martín, la gran triomfadora del matí.

BARRI. Han estat un públic fantàstic: han animat, rigut i aplaudit. Com per la resta del barri, el circ ja els és familiar. No només tenen l’escola a uns quants carrers de l’Ateneu i l’Escola Rogelio Rivel, sinó que a més a més alguns d’ells hi van setmanalment per aprendre’n a través de la Fundació Pare Manel. També hi han vingut amb la família o els altres cursos amb l’escola. Pràcticament tots els centres del barri hi passen any rere any. En un espai nascut de l’autogestió veïnal com l’Ateneu, seguir arrelats a l’entorn és essencial. Ho deien fa només unes setmanes en recollir la Medalla d’Honor de la Ciutat: “Tenim com a objectiu ser reflex de la vitalitat cultural del nostre entorn i de la nostra ciutat, aportant si podem propostes artístiques arriscades i innovadores. Entenem la cultura com a subjecte. A prop de les persones i dels artistes. No es tracta d’acostar-se a la comunitat, sinó de ser la comunitat, no vincular-se al barri, sinó ser del barri i pel barri“.

TEATRE_BARCELONA-garbuix-REVISTA_4

20 ANYS DE CIRC D’HIVERN. Enguany se celebra el 20è aniversari del Circ d’Hivern, que des del 1996 treballa per fomentar la creació de companyies i per oferir propostes inèdites i de qualitat adreçades a qualsevol tipus de públic. En les seves produccions hi han passat artistes com Marcel Escolano (Los Galindos), Jordi Aspa (Escarlata Circus), Leandre, Piero Stener o Silvestre (Los Excéntricos), entre d’altres. A més, alguns dels seus espectacles han realitzat ja més de 200 actuacions a Catalunya i l’estranger, com Circus Klezmer, i altres han estat premiats, com El Circ de Sara, Limbus o Rodó, que el 2006 va rebre el Premi Nacional de Circ.

Text: M. Rubià

Escrit per
Redacció
Articles relacionats
El teatre que es llegeix

El teatre que es llegeix

Segur que alguna vegada has tingut llargs minuts de patiment en veure que fas tard al teatre. Sortir tard de la feina per un imprevist, el bus que sempre passa […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!