L’edició 2022 del Temporada Alta se celebra del 7 d’octubre al 12 de desembre a Girona i Salt. Al llarg d’aquestes setmanes, el festival ha programat 107 espectacles entre els quals hi ha grans peces internacionals, autèntiques obres d’art escènic que només les podràs gaudir en els principals festivals d’arts escèniques del món. Per aquest motiu et presenten una selecció de 10 espectacles internacionals que podràs veure en aquest festival, així que agafa l’agenda, planifica’t i fes una escapa a Girona.
1. Les Luthiers: ‘Gran Reserva‘
El famosíssim grup de músics i humoristes argentins presenta una antologia dels seus millors números per celebrar més de 50 anys fent riure al món. No hi faltaran peces com La Balada del 7º Regimiento, San Ictícola de los Peces, Entreteniciencia Familiar, La Hora de la Nostalgia, el bolero Perdónala, o Rhapsody in Balls, entre d’altres. Humor culte, intel·ligent, refinat, però sobretot divertit amb aquesta formació coneguda per utilitzar instruments insòlits fabricats per ells mateixos en els seus espectacles.
2. Thomas Bernhard & Krystian Lupa; ‘Ritter, Dene, Voss‘
El polonès Krystian Lupa és un dels directors més aclamats del món teatral i, en aquesta edició del Temporada Alta, aposta per un text d’un dels seus autors favorits que s’ha convertit en un fenomen teatral que, 25 anys després de la seva estrena, continua representar-se amb el mateix repartiment original. Aquesta posada en escena proposa un lent descens cap a l’abisme de la bogeria durant un llarg sopar familiar.
3. Piel de Lava: ‘Petróleo‘
La companyia argentina Piel de Lava proposa una comèdia que parteix de la història de quatre homes que conviuen en un jaciment petrolier a la Patagònia per reflexionar sobre la feblesa de la construcció del gènere. En aquest cas, però, els quatre personatges masculins interpretats per quatre actrius, una manera d’indagar sobre la construcció del gènere i els estereotips.
4. Emilia Romagna Teatro: ‘Amore‘
Un viatge musical i emocional per diferents paratges de la cultura portuguès. So, veus, melangia, fado que emulen des d’una cercavila, a un retaule vibrant, passant per una processó cerimoniosa. Poesia escènica hipnòtica de la companyia liderada per Pippo Delbono i la seva companyia. Les paraules són les dels grans poetes històrics del fado.
5. Cirque ICI: ‘Terces‘
L’artista francès Johann Le Guillerm, un dels grans representants del circ conceptual francès, presentarà al Temporada Alta, Terces. L’espectacle que fa entrar els espectadors en un laboratori futurista on les màquines funcionen per si soles i en què l’energia poètica i utòpica substitueix la tecnologia.
6. Romeo Castellucci: ‘Il Terzo Reich’
En aquesta instal·lació de Romeo Castellucci, un projector convertit en una incansable màquina de paraules llança substantius a gran velocitat. Cada espectador hi veu termes diferents, aquells que la seva retina ha estat capaç de captar. Algunes paraules romanen, d’altres queden en l’oblit, i la velocitat amb què apareixen davant de l’espectador no deixa lloc per a la tria ni l’enteniment. Una relació agressiva, sense pausa, sense espai per a la reflexió, acompanyada d’una performance de la ballarina i coreògrafa Gloria Dorliguzzo.
7. Oskaras Koršunovas: ‘Otelas’
El director lituà Oskaras Koršunovas proposa revisar la tragèdia Otel·lo de Shakespeare a través de la por i la gelosia que impera en la nostra societat. Una obra la traïció, el desig, el destí, la por, l’exclusió i la xenofòbia. L’espectacle utilitza una coreografia sensual i de vegades violenta per reflexionar sobre la manipulació política dins de la nostra societat moderna.
8. Mariano Pensotti: ‘Los años‘
Mariano Pensotti, un dels creadors argentins més aplaudits, explica al seu nou muntatge la història d’un personatge quan té 30 i 60 anys. Dues etapes vitals que conviuen a l’escenari mentre es projecta un documental sobre un nen que per sobreviure sol s’inventa una família. Pensotti confronta el present amb el futur per plantejar preguntes existencials i tornar a desenvolupar la seva particular afició per incorporar la pantalla a la dramatúrgia escènica.
9. Cristina Morganti
La ballarina, històrica de la companyia de Pina Bausch, proposa un solo gestat durant la pandèmia que reflexiona sobre com conviure amb el dolor de la pèrdua de la mare, la vellesa i un món cada cop més estrany i digital, dominat per l’aparença de la felicitat.
10. Rasposo: ‘La dévoreé‘
Una peça de circ acrobàtic que homenatja a la dona que mostra la seva feminitat vulnerable i les seves passions. Un espectacle al·legòric que representa una dona icònica i tan humana a la vegada que meravella i emociona.