Assaig sobre la lucidesa
27/09/2019
La consciència del vot

Si la primera novel·la “Assaig sobre la ceguesa” era una crítica a la societat, aquesta segona part “Assaig sobre la lucidesa” és una bona puntada de peu a la democràcia. En contra de la democràcia, la protesta i la indignació d’un poble que més que mai el podem veure en la nostra història recent.

Parlem de l’enfrontament de la democràcia política i els ciutadans. En unes eleccions municipals d’una ciutat X hi ha una gran abstenció (60% que vota en blanc) i en una segona volta es repeteix amb més del 80% de vots en blanc. Llavors el Govern reaitza mesures repressives: la censura, l’estat de setge, l’estat de guera … fins a trobar a un pobre ciutadà que és l’acusat de provocar aquest en blanc. La víctima resulta ser la protagonista de la primera novel·la.

La posada en escena és un cuadre cru, de color pissarra. Tal com va avançant l’obra, veiem que aquest cuadre negre es va omplint de paraules, frases i dibuixos referent al que succeeix en tot moment. És un collage que t’atrapa en la primera línea que dibuixen i que és constant en tota l’obra.

El treball dels actors genials. S’ha de dir que els personatges dels polítics i la periodista són els més agraïts en tot moment. Els fan molt propers i a la vegada amb una intensa sensació de rebuig. Un bon ritme durant tota la funció que s’ha vist incrementada amb un magnific joc de llums.

El públic entregat en tot moment, amb aplaudiments espontanis i alguna sorpresa durant la funció. Ha estat una obra que t’atrapa d’inici a fi i que de mica en mica vas veient connexions en la nostra realitat actual. Surts de la funció amb ganes d’explicar-ho, de veure la relació entre ficció i realitat que perceps entre l’obra i els dies actuals.

Podeu veure l’opinió sencera al següent enllaç

Tot el que necessites per anar al teatre

Assaig sobre la lucidesa

Assaig sobre la lucidesa

Assaig sobre la lucidesa és la segona part del cèlebre Assaig sobre la ceguesa, obra amb la qual José Saramago va un pas més enllà en la seva mirada crítica als mecanismes del poder i va posar en el punt de mira la corrupció del sistema democràtic.

Una obra absolutament vigent, després de les revoltes ciutadanes esdevingudes al món en els darrers deu anys, i que posa de relleu el debat necessari entorn de l’anomenada “democràcia real”.

Sinopsi

Fa quatre anys, a la capital, una plaga de ceguesa va fer aflorar el millor i el pitjor dels ciutadans i dels governants. Només una dona ho va veure tot. Ara, quatre anys després, els ciutadans són cridats a les urnes i, de manera aparentment espontània, voten massivament en blanc. Aquest qüestionament implacable als partits que gestionen la democràcia generarà un pols violent entre el poder i la ciutat. La dona que ho va veure tot encara hi és. I continua veient-ho tot.

És la nova proposta de La Danesa, una companyia dedicada al teatre de text contemporani que va ser fundada el 2011 per Ota Vallès, Jumon Erra i Elena Fortuny. Fins al moment, han portat a escena els espectacles de creació pròpia Un disgust danès i La distància entre el llamp i el tro, a més de la proposta per a públic juvenil i familiar Ifigènia en taxi, de Sílvia Navarro.

Activitats paral·leles

19/9 Col·loqui Post-Funció amb la companyia de l’espectacle. Moderat per Jumon Erra: dramaturg, director i encarregat de fer l’adaptació d’Assaig sobre la lucidesa
25/9 Col·loqui Post-Funció

Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    Proposa una reflexió que indaga sobre la relació entre governats i governants i sobre el desgast de les democràcies en el món actual. Jumon Erra opta per un espectacle de petit format en què concentrar tota la reflexió de Saramago. Compta amb la base d’un bon relat i amb la complicitat dels cinc actors i actrius que integren l’elenc que donen vida als diferents personatges de la història. Una adreça d’actors que si bé mostra una certa pressa en els inicis de la representació, es va consolidant a mesura que passen els minuts. Ha estat una obra que t’atrapa d’inici a fi i que de mica en mica vas veient connexions en la nostra realitat actual posant-te de molt mala llet. Surts de la funció amb ganes d’explicar-ho, de veure la relació entre ficció i realitat que perceps entre l’obra i els dies actuals. https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2019/10/12/assaig-sobre-la-lucidesa/

    13/10/2019
  • Cesar MP
    Cesar MP
    12345

    Sóc aficionat de les novel·les de José Saramago i, per tant, vaig apropar-me al Teatre Akadèmia amb ganes de descobrir com s’havia adaptat aquest llibre. Em semblava tot un repte perquè no és una novel·la senzilla i no la recordo especialment teatral. El resultat em va semblar molt satisfactori (em va encantar, vaja!) per diversos motius: la història és interessantíssima, les escenes són molt boniques i es projecten imatges molt xules i les interpretacions són fantàstiques, amb només cinc actors i actrius interpreten un munt de personatges.

    El teatre és un lloc on riure, on emocionar-se i també on pensar i reflexionar. Assaig sobre la lucidesa es va publicar el 2004 i qui s’hauria imaginat mai que inclogués diàlegs i situacions presents a la nostra actualitat política del 2019. Molt recomanable, tot i que no sortireu del teatre amb bon cos, justament.

    29/09/2019
  • Hèctor Fibla Ferrà
    12345

    El text de Saramago brilla en una interessant posada en escena.

    30/07/2018
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Versión teatral de la continuación de la novela de Saramago “Ensayo sobre la ceguera”.
    Particularmente he ido al teatro sin saber nada de la historia y me ha parecido interesante. Volver a ese país donde todos quedaron ciegos durante semana y que años más tarde ocurra un nuevo suceso inexplicable: en las elecciones del nuevo gobierno la mayoría de votos son en blanco.
    A raíz de esto se desarrollará la historia muy bien interpretada por los actores aunque con algunos fallos en los diálogos (supongo que por falta de ensayos o de que es la primera y penúltima representación jajajaja)
    Me ha encantado la iluminación! Daba un ambientazo y es bastante espectacular dada la nula escenografía de la obra.
    Lastima que haya habido cosas que no he sabido interpretar como ese final y esas pintadas que hacían los actores en el suelo. Alguien me explica? Jajajaja

    28/07/2018
Articles relacionats
‘Assaig sobre la lucidesa’: Del riure al silenci

‘Assaig sobre la lucidesa’: Del riure al silenci

25 Setembre 2019

Per Alba Cuenca / @Herronita93 “Repetirem les eleccions el proper diumenge”, diu el primer ministre. Riures tímids a platea. “Construirem un mur”, proclama el de defensa. Més riures. “Vostè deu […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.