Sixto Paz juga amb el frau a ‘Dybbuk’

Redacció

Quan els Sixto estrenen una obra, sector i públic fidel ja n’espera les sixtades. No ens sorprèn, doncs, que per presentar Dybbuk ens convoquin a l’Hotel Melià Barcelona Sky enlloc de la Sala Beckett, on s’estaran del 9 de febrer al 13 de març. Però seria una mentida ben grossa dir que ens hi esperàvem Donald Trump, Whitney Houston, Pilar Rahola o Joan Dausà (vestit d’Elvis). I sí, aquests són els personatges que trobem només entrar a la sala. Els Sixtos -i el repartiment de l’obra- els acompanyen vestits de còctel; Pau Roca amb el preu penjant de cada peça. El perquè el deixarem pel final, perquè com diu l’actriu Patrícia Bargalló “l’obra és massa bona” per deixar-nos endur per l’embolcall.

EL FRAU DE ROMAIN GARY

L’escriptor lituà d’origen jueu Romain Gary (1914-1980) va crear un dels majors fraus de la literatura francesa: Émile Ajar. Era “l’escriptor perfecte”: jove, bons llibres, passat fosc. Però no es va limitar a un pseudònim, com tants d’altres. Durant sis anys el seu nebot va encarnar el seu alter ego literari amb dedicació, fins al punt de concedir entrevistes. Gràcies a aquest fet, Ajar es va convertir en l’únic escriptor de la història en guanyar dos premis Goncourt -un amb el pseudònim d’Ajar-, que pel seu reglament ho impedeix. Gary es va burlar així de la crítica literària, que rebia cada cop amb més indiferència els seus treballs, l’acusava d’estar en decadència i alhora elogiava Ajar com un jove geni desconegut.

El dramaturg Jan Vilanova, que amb Dybbuk estrena la seva tercera obra després d’hISTÒRIA -basada en la vida de Marc Bloch- i Bruno&Jan&Albert, porta anys fascinat amb la vida de Gary: “Va jugar tota la seva vida amb les màscares, les imposades i les pròpies. Va jugar amb els límits de la realitat i la ficció i s’en va riure de la imatge que els altres li havien posat a sobre”. I això l’ha portat a fer-se moltes preguntes: Fins a quin punt va ser un joc? Quin és el preu a pagar per voler fugir d’un mateix? I, sobretot, a reflexionar sobre “el pes de les màscares que tots portem a sobre, i del pes, també, de la mirada dels altres sobre nosaltres”.

EL FRAU DE JEAN SEBERG I LA MARE DE GARY

“Les dones van ser molt importants en l’art del frau que va dur a terme Gary”, explica Roca, que a més de dirigir l’obra interpreta el nebot de Gary, Paul Pavlowitch. Als 8 anys la mare de Gary ja li deia: “Faràs grans coses: seràs diplomàtic i el millor escriptor de tots els temps”. Poca broma, però en gran part ho va aconseguir. A més d’escriptor, Gary va estudiar Dret, va ser diplomàtic i heroi de guerra (l’any 1940 s’allista a l’aviació per lluitar contra els nazis). La mare, que el va criar sola, portava a l’esquena l’estigma de ser immigrant i jueva i va dipositar totes les il·lusions en el fill. Patrícia Bargalló es posa a la pell d’aquesta dona amb qui Gary manté “una relació curiosa i plena d’amor i exigència” i també de l’actriu Jean Seberg, amb qui es casa l’any 1963.

Pepo Blasco interpreta tres personatges que simbolitzen la mirada exterior, a vegades fascinada, a vegades cruel o escèptica, del que va succeir, a través d’un periodista, un editor i el company de batalles de la mare. Víctor Pi és qui es posa a la pell de Gary. “Hi ha molts actors que tenen qualitat, però n’hi ha pocs que tinguin qualitat i que a més a més els surti la vida per la mirada. Necessitàvem algú que només mirant al públic ja el transportés a un món, i en Víctor és d’aquests -assegura Roca-. I és que, a més, hem jugat més que mai amb la poètica”.

EL FRAU DEL PÚBLIC

I ara sí. Tornem a l’inici. Què té a veure Donald Trump amb Dybbuk? Doncs potser la que serà, fins la data, la sixtada més gran (i això que han portat entrades a domicili i ens han dit si érem guapos o no abans d’entrar a una obra). Romain Gary va viure moltes vides: va ser aviador i heroi de guerra, diplomàtic, reporter… Sixto Paz proposa un repte a l’espectador: tornarà els diners de les entrades d’aquells espectadors que s’atreveixin a viure el mateix que Gary: defensar una identitat falsa. Els personatges a suplantar són Donald Trump, Pilar Rahola, Whitney Houston, Joan Dausà i Paulo Cohelo. El públic que participi al joc rebrà una biografia d’una personalitat que haurà de defensar abans de la funció. A canvi, la companyia assumirà el cost de les entrades de l’espectador que superi la prova.

Text: Mercè Rubià

Escrit per
Redacció
Articles relacionats
La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

La Calòrica rebenta la bombolla de l’emprenedoria

Després dels darrers èxits que han obtingut amb Els ocells, De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda i Le congrés ne marche pas, La Calòrica, una de les companyies més reconegudes de […]

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Descarrega’t la nova Revista TeatreBarcelona Hivern 2023

Aquest Hivern, TeatreBarcelona tornem a editar la revista en paper. Una mirada independent i tranquila a la cartellera hivernal de Barcelona, pensada únicament per a nosaltres: el públic. Hi trobaràs reportatges, […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!