Tot el que necessites per anar al teatre

Eulàlia Bergadà: “Les estrelles brillen quan comencen a morir”

15 juliol 2016
e

Eulàlia Bergadà, coreògrafa, graduada en dansa clàssica i contemporània, mallorquina establerta a Barcelona des de fa 12 anys, ha estat guardonada amb el Premi de Dansa de l’Institut del Teatre, una menció que inclou la presentació íntegra al Festival Grec de la peça Gold dust rush. Amb una àmplia experiència com a intèrpret, assistent de moviment i direcció de teatre i com a docent, ha completat els estudis de postgrau a la companyia IT Dansa. L’esperen mesos intensos de feina i presentacions públiques. Van començar el mes de maig amb la programació a la sala Hiroshima de Flying pigs, el seu treball de final de carrera. Un viatge al voltant de la catarsi, ple de recerca d’una bellesa sempre efímera i contradictòria: «Fixa’t que de la matança del porc, de la matèria en transformació, en sorgeix una altra cosa, per exemple la sobrassada». Tota una declaració de principis, una glopada d’aire fresc, una mirada de la qual podreu gaudir a finals de juliol al Graner, la fàbrica de creació de dansa a Barcelona.

TEATRE_BARCELONA-eulalia_bergada-REVISTA_2

Eulàlia Bergadà forma part d’aquest conjunt de ballarines que, més enllà de la tècnica precisa i una bona argumentació des del punt de vista de la feina del cos, volen absorbir moltes coses de llocs diferents: «m’interessa que sobre la formació bàsica s’hi incorporin més coses. També he fet claqué, danses folklòriques i altres tècniques corporals com el ioga». Tot plegat evita l’encasellament i la dansa és el lloc on conflueix tot. Un moviment que en el cas d’Eulàlia Bergadà va molt unit a una recerca de caràcter espiritual, «un enriquiment conceptual, sensorial, emocional i perceptiu».

Però tot aquest complex entramat no seria res sense el públic: «De vegades ens oblidem del sentit catàrtic d’aquesta feina: el fenomen d’emmirallament entre espectador i creació, un dels temes que més m’interessen». I per fer-ho ben fàcil opta per recórrer a l’imaginari col·lectiu: conceptes, imatges, materials que manipula a través del viatge que proposa i sobre els quals tots tenim una experiència anterior. A Flying pigs es feia a través de tot de referents mallorquins com, per exemple, la matança del porc, moment singular en el calendari pagès anual. Es tracta d’una connexió que li permet transitar des de les arrels culturals cap a altres coses: «Per mi va ser un final d’etapa després dels anys d’estudi a l’Institut del Teatre. Al lloc de naixement, les relacions familiars i la identitat personal s’hi han anat incorporant canvis: el pas de la joventut a la maduresa, els estudis…

En cada peça investiga temàtiques diferents, tot i que en destaca una constant: allò que anomena el format oníric, «perquè en un somni es poden unir moltes imatges diferents que aparentment no tenen relacions entre elles, que són invisibles al món. Una mena de misteri que és just allò que intento trobar posant-me en conflicte amb mi mateixa en cada creació». Però tot aquest complex entramat no seria res sense el públic: «De vegades ens oblidem del sentit catàrtic d’aquesta feina: el fenomen d’emmirallament entre espectador i creació, un dels temes que més m’interessen». I per fer-ho ben fàcil opta per recórrer a l’imaginari col·lectiu: conceptes, imatges, materials que manipula a través del viatge que proposa i sobre els quals tots tenim una experiència anterior. A Flying pigs es feia a través de tot de referents mallorquins com, per exemple, la matança del porc, moment singular en el calendari pagès anual. Es tracta d’una connexió que li permet rals cap a altres coses: «Per mi va ser un final d’etapa després dels anys d’estudi a l’Institut del Teatre. Al lloc de naixement, les relacions familiars i la identitat personal s’hi han anat incorporant canvis: el pas de la joventut a la maduresa, els estudis…

Tot plegat se simbolitza molt bé amb aquest acte de la matança, un pèl gore, certament, però alhora poètic pel que té d’espai d’unió d’una família, on el sacrifici d’un cos viu és aliment —material i espiritual—. I això em permet un paral·lelisme molt important amb la dansa i la creació: l’art com a aliment, el cos que se sacrifica a l’altar i es comparteix amb tots amb l’objectiu de regenerar».

TEATRE_BARCELONA-eulalia_bergada-REVISTA_1

La peça que es presentarà al Grec, Gold dust rush, té un to i una temàtica diferents malgrat que comparteix una mateixa inquietud: «Tota obra és un interrogant; entrar en un soterrani, enunes ombres, per treure’n la llum». En el procés ha estat fonamental el treball amb altres disciplines i, particularment, amb la música: des de fa anys treballa amb la violinista Aloma Ruiz «amb qui comparteixo un recorregut sensorial, d’estudi de les vibracions a través d’imatges, d’allò que signifiquen». El títol de l’espectacle es pot traduir com la «febre de la pols d’or». Un viatge entorn al concepte de deliri, entre la llum i la foscor, entenent el deliri no pas com a malaltia sinó com a petits anhels interiors, xocs, efervescències… que en la peça van portant cap a la llum, cap a la brillantor: «Desitjos que transformen la matèria en una altra cosa ben diferent». Tot això explicat amb moviments al·legòrics, pensant en la dicotomia entre rique sa interior i exterior, en quin punt se separen i si és possible que tornin a unir-se. «I és que les estrelles brillen quan comencen a morir. S’apaguen, en realitat!».

Text: Jordi Sora

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona
Creant el teu usuari gaudiràs de sortejos i promocions, podràs valorar espectacles i deixar els teus comentaris, accedir al Calendari TB amb tota la programació i rebre el nostre newsletter setmanal amb tota l'activitat teatral de la ciutat de Barcelona.

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.