Tots tenim records de la nostra infantesa. Vivian Friedrich, creadora alemanya que volta per Catalunya des de l’any 2007, té memòria de les copes i objectes de vidre que els seus avis tenien a casa. Tota aquesta cristalleria es fonia en una fàbrica familiar de la regió de Bohèmia, a Alemanya. Amb el pas del temps, Friedrich ha anat portant a escena aquestes emocions i records i n’ha fet una trilogia que va començar l’any 2022 amb Crystall Bohème i continua ara amb una segona part, titulada Sklenka Melta (vidre i fondre) que es veurà durant dos dies (3 i 4 de juliol) al Sant Andreu Teatre (SAT!).
La recerca per a la creació d’aquesta segona peça va durar tot un any, va comptar amb la col·laboració del vidrier Ferran Collado i va incloure dues visites a la localitat de Novy Bor (Txèquia) i a la fàbrica de vidre Novotny Glass, on es va fer la bola de vidre que apareix a l’obra. Friedrich, impulsora del projecte a través de la nova companyia que ha creat, Diffractionart, explica algunes característiques del vidre: “És un material fort i fràgil a la vegada; no sabem mai quan es trenca i per això s’ha de treballar amb confiança i amb respecte al mateix temps”.
Entre finals del 2023 i inicis del 2024 es va fer un laboratori a La Central del Circ i les audicions per triar l’equip sobre l’escenari: el malabarista Agustí Margarit, la performer Clara Cortés, l’acròbata i malabarista Jorge Castro i una ballarina que va patir un accident durant un assaig que va obligar a suspendre fa uns mesos l’estrena al Mercat de les Flors. En el seu lloc hi veurem a Vivian Friedrich, que en principi no havia d’aparèixer i que assumeix totes les escenes de més risc d’una creació que inclou intestins i boles de vidre, tubs i una delicada columna vertebral de vidre que Friedrich porta amunt i avall dins d’una maleta.
Friedrich dona algunes pistes de la creació, que compta amb mirada externa d’Elena Zanzu i música de Maider Lasa Santamaría. “És una peça enfocada en el cos i en la manera com els equilibris transformen en la posició”. La creació inclou un audiovisual que mostra la manera com s’han fet les peces i es desenvolupa amb un ritme calmat, com el que necessita el vidre per refredar-se. Friedrich hi explora els contrastos que no s’oposen sinó que es complementen, com els òrgans del cos humà. Hi veurem manipulació d’objectes, dansa, faquirisme i funambulisme sobre vidre. I atenció, que es trencaran alguns tubs de vidre. Les miques no es llençaran a les escombraries sinó que formaran part de la tercera part de la trilogia que al mes de març es veurà a l’Espai Brossa amb el títol I trust you.
Més informació, imatges i entrades a: