Autors britànics: una aposta segura de la Sala Beckett

Carles Armengol Gili

Per al festival d’enguany, la Sala Beckett ha apostat clarament per dos autors britànics contemporanis: Simon Stephens i Tim Crouch. Es tracta de dos dramaturgs de renom, molt premiats al seu país i amb una ascendent carrera per tot Europa. Curiosament, aquí encara són poc coneguts, tot i que Stephens va ser l’adaptador teatral d’El curiós incident del gos a mitjanit i un dels professors de dramatúrgia en línia a l’Obrador Internacional del 2020.

El principi d’incertesa

Josep Maria Mestres dirigeix Heisenberg, una obra en la qual Simon Stephens ha volgut fer un petit experiment: què passaria si apliquéssim el principi d’incertesa de Heisenberg a les relacions humanes? Aquest principi pertany a la mecànica quàntica, i ens ve a dir que no es poden determinar de manera simultània i arbitrària algunes variables físiques, com ara la posició i el moment lineal d’un objecte. Per tant, l’autor explora com pot afectar la metàfora de la incertesa dos personatges que es troben casualment en una estació de tren a Londres.

Sílvia Bel i Pep Cruz es posen a la pell d’una dona de 42 anys i d’un carnisser ja retirat, respectivament. La seva trobada fortuïta, les seves converses i tot el que es genera al voltant d’ells dos ha estat dirigit per Mestres, un director que, per cinquena vegada, es posa al capdavant d’un espectacle del Festival Grec. Ho va fer per primera vegada en el recordat muntatge d’Unes polaroids explícites (Grec 2001), i després va continuar amb Almuerzo en casa de los Wittgenstein (Grec 2010), Senyoreta Júlia (Grec 2012) i Amor & Shakespeare (Grec 2015).

El llibre que ho prediu tot

Si dèiem que Stephens ha fet un petit experiment amb la seva obra, la veritat és que Tim Crouch no es queda pas enrere. A Salvació total imminent immediata terrestre i col·lectiva explica la història d’una família que busca respostes després d’un cataclisme. El pare ho ha escrit tot en un llibre, on fa prediccions de tot el que passarà a continuació. Aquest llibre se’l trobarà cada espectador a la seva butaca, i llegint-lo podrà intervenir en l’obra d’una manera activa. Un espectacle col·lectiu que involucra a tothom.

La companyia que s’atreveix amb aquesta innovadora proposta és Sixto Paz Produccions, un grup creat el 2013 per Pau Roca i Jan Vilanova, entre d’altres. Ha produït espectacles com Pulmons, Història, Pretty i Bull. En algun hi ha barrejat altres disciplines, com ara el circ (Tender Napalm), o bé ja ha experimentat amb la participació del públic (Les coses excepcionals). En aquesta nova aventura els actors implicats són Mònica López, Andrew Tarbet i Katrin Vankova.  

Tim Crouch és conegut al seu país com un dels deixebles d’autores tan reconegudes com Sarah Kane o Caryl Churchill. Ha escrit obres com Beginners, The author i Shopping for shoes, i ha guanyat un dels prestigiosos premis Obie, que guardonen anualment el millor teatre de l’Off-Broadway.

Per Carles Armengol Gili 

Més informació i entrades a:

 

Escrit per
Carles Armengol Gili

Carles Armengol és actor, director i autor de teatre. És llicenciat en Ciències de la comunicació per la Universitat Autònoma de Barcelona i té un postgrau de Teoria i Crítica del Teatre per la Facultat de Filologia de la UAB i l’Institut del Teatre. Ha estudiat dramatúrgia a l’Obrador de la Sala Beckett amb autors com Carles Batlle, Rafael Spregelburd, Gabriella Izcovich i José Sanchis Sinisterra, entre d’altres. És fundador de la companyia teatral Liquidación por Derribo, que funciona des del 2004. Amb aquest grup ha estrenat algunes de les seves obres: El último invitado, Carniceros de Milwaukee, Històries de trens, La Mancha, Genoma  i Jo no en sé, de contes alegres (Premi La Carrova 2003). També té publicades  les obres Sopar d’estiu (Premi Micalet 2005), Capvespre al cementiri de cotxes (Accèssit al Ciutat de Gandía 2012) i Somiar amb formigues (Accèssit al Ciutat de Gandía 2014).

Articles relacionats
Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!