Aires argentins, reflexió i èxits que tornen a l’Almeria Teatre i la Fènix

Redacció TeatreBarcelona

L’inici de temporada ve marcat per obres de creació, èxits que tornen i accent argentí a l’Almeria Teatre i la Sala Fènix, sense deixar e banda el públic infantil, que té també un espai a les sales de Gràcia i el Raval. Els cronopios de Cortàzar arribarán de la mà de l’Almazen.

ÈXITS I NOVES CREACIONS A GRÀCIA

L’Almeria Teatre comença el curs amb una declaració d’intencions: fer reflexionar al públic. I els encarregats d’obrir el cartell han estat dos projectes molt joves, sorgits dels tallers de l’Estudi per l’actor de Laura Jou, amb intenció de “professionalitzar” un jove elenc: Comala (A partir de Pedro Páramo de Juan Rulfo) s’embolcalla d’una atmosfera de “realismo mágico” per parlar de la mort i la solitud, posant l’acció en un poble fantasma de Mèxic dels anys 50. Paral·lelament, Columbine at sun proposa un teatre documental que busca la volada humana de la massacre a un institut que van fer dos joves d’Estats Units, a partir de testimonis reals dels fets.

El plat fort d’aquest inici de temporada serà El loco y la camisa, amb només 9 funcions: els argentins Compañía Banfield Teatro Ensemble tornen a Barcelona després de portar al Romea, la temporada passada, la seva reflexió sobre la bogería i la convivència domèstica. La sala de Gràcia donarà també una altra oportunitat als que encara no hagin vist la tragèdia en temps de Guerra Civil espanyola d’¡Ay, Carmela! interpretada per Savina Figueras i Frank Capdet, sota la direcció de Victor Alvaro, una de les dues versions preferides del seu autor, José Sanchis Sinisterra, expliquen. La “ficció teatral” de Camargate torna també als escenaris, i ho fa recreant la conversa real de la líder del PPC Alicia Sánchez Camacho i l’ex-amant de Jodri Pujol Junior en una versió actualitzada amb els nous esdeveniments (com, per exemple, l’exclusió de Camacho de la candidatura per part d’Albiol).

TEATRE_BARCELONA-el_loco_y_la_camisa_almeria-REVISTA

Però el teatre també té espai per noves creacions: Ubúadella serà la proposta de l’època nadalenca amb la que la companyia Gataro aplica a un conegut personatge de l’àmbit teatral català la seva pròpia medicina Ubú, amb la direcció i dramatúrgia de Victor Alvaro. Mentre que Bifurcació Moncada servirà per recuperar “un dels autors catalans més traduïts”, el mequinensà i gracienc Jesús Moncada, amb un homenatge teatral basat en els seus relats.

NUEVO SAINETE ARGENTINO AL RAVAL

Per la seva banda, la Sala Fènix ha anunciat que a la seva programació habitual de “teatre imatge” -amb màscares, titelles i ombres-, que seguirà suposant un 80% de la cartellera, hi irromprà el naturalisme i el text de la mà d’obres de l’anomenat Nuevo Sainete Argentino. Aquest nou viratge els aporta un llenguatge escènic i interpretatiu, que “rescata amb més precisió la complexitat de les emocions i les inquietuds humanes actuals”, relata el director del teatre, Felipe Cabezas. Una vegada al trimestre, la Fènix acollirà obres com La Suma y La Resta, d’Evelyn Arevalo, que parla de la identitat a partir d’un conte de Milan Kundera, i Sudado i Garantía, dues comèdies àcides, a cavall entre el neorealisme italià i la comèdia negra, de Juan Isola Vaquer, al seu pas per Europa. El teatre imatge seguirà present a la cartellera amb les màscares de Houdini, l’art de la fugida i les titelles d’adults de Gabinete onírico, entre altres propostes, mentre que la memòria històrica també tendrá un espai amb Iaia, d’Alba Valldaura.

TEATRE_BARCELONA-houdini-fenix-REVISTA

Per la Fènix, el teatre familiar és “un pilar molt important” tant en la seva programació com per la seva supervivència: aquesta temporada passada “va se la franja de més afluència”, ja que el 70% del públic va anar-hi en horari de matins i tardes de cap de setmana. Aquesta acceptació dels espectadors d’una cartellera que, a més és “pionera en oferir una programació comercial de teatre per bebès de 0 a 3 anys”, el seu espectacle més visitat, ha trobat permès a la sala sobreviure tot i les ajudes públiques insuficients que, lamenten, reben des de que van obrir les seves portes el març de 2013, amb capital privat. Cabezas ha recordat, també, la comprensió i ajuda de col·legues i companys de professió, que els han ajudat a millorar el servei, com són les butaques donades per Pep Tosar i Evelyn Arevalo, o la instal·lació de nous equipaments d’il·luminació gràcies a donacions dels arquitectes La Invisible.

D’aquesta manera, la sala del Raval té preparat per aquest inici de temporada Marieta Marieta per a bebés, i El Rei i el Mar, per a nens més grans de 3 anys. L’Almeria pensa també en els més petits amb El molinet màgic, “un conte musical” que es situa en un poblet de pescadors, mantenint el caràcter popular d’aquestes històries i tractant de fer “pedagogia teatral”, descriu la seva creadora, Gemma Deusedas.

CRONOPIOS I FAMAS

La yerba mate es podrà olorar també a l’Almazen Teatre gràcies a la seva proposta Cabaret Cortázar, un espectacle que barreja la música de Juanjo Villarroya, “en viu i en directe”, amb el teatre de Rafa Sánchez i l’humor i l’emoció de l’obra de l’escriptor argentí. L’actor, de la Factoría Los Sánchez, és un habitual de la sala i aquesta temporada ha aixecat el teló també amb el seu Educador social en Alaska.

TEATRE_BARCELONA-cabaret_cortazar-almazen-REVISTA

 

Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!