La Gioconda
6/04/2019
Molt més que un ballet famós

Hi ha òperes que s’han mantingut en el repertori habitual de molts teatres lírics per motius diversos i curiosos. La Gioconda ha arribat fins al públic actual gràcies al seu famós ballet del tercer acte (la Dansa de les Hores), però no cal oblidar que té mèrits suficients per mantenir-se entre les més representades. Té un munt d’àries notables (Suicidio! potser seria la més coneguda), presenta una àmplia gamma de registres vocals pels seus protagonistes i ofereix tota l’ampul·lositat i magnificència de l’òpera romàntica de finals del segle XIX. El seu estil està a mig camí entre el bel canto i el verisme que ja estava a punt d’arribar. Es tracta del mateix estil que va fer famós a Verdi i que tantes bones notícies para aportar a la música italiana. De fet, el llibret d’aquesta òpera és d’Arrigo Boito, un dels col·laboradors verdians més habituals…

El Gran Teatre del Liceu recupera ara aquesta coproducció del 2005 amb direcció escènica de Pier Luigi Pizzi. Han canviat alguns petits detalls d’escenografia i sobretot hi ha hagut una revisió del vestuari, que ara és molt més vistós i colorit. La producció opta per uns recursos escènics grandiloqüents (canals i gòndoles que passegen per l’escena, ponts que van movent-se de perspectiva segons l’acte) però a la vegada hi ha un minimalisme conscient que juga amb la monocromia i l’absència d’atrezzo i ornamentacions escenogràfiques. El resultat és efectiu, però igual resulta una mica pobre en el quart i intimista acte final.

Els cantants d’aquesta versió han estat un altre dels grans encerts, i també una de les grans sorpreses. La soprano sueca Iréne Theorin era el principal reclam, però en algunes funcions ha estat substituïda per la napolitana Anna Pirozzi, que ha convulsionat el Liceu amb una interpretació que va merèixer més de deu minuts d’aplaudiments. Això ha fet entrar en escena a un tercer relleu a les funcions populars, l’espanyola Saioa Hernández, que ha defensat el rol amb mà mestra i segura. Destacar també a María José Montiel, molt aplaudida en l’agraït paper de La Cieca. I per últim, no oblidar la parella de ballarins formada per Alessandro Riga i Letizia Giuliani, que en un determinat moment de l’òpera acaparen tota l’atenció i fan gaudir al personal amb una coreografia d’alt risc.

 

Tot el que necessites per anar al teatre

La Gioconda

La Gioconda

La Gioconda en una espectacular posada en escena amb el debut d’Iréne Theorin en el rol de Gioconda

Aquesta obra, emblemàtica del període comprès entre la maduresa verdiana i el verisme incipient, és la partitura més celebrada d’Amilcare Ponchielli. Més enllà de la cèlebre “Dansa de les hores” i de l’ària del suïcidi de Gioconda, la partitura amaga moments de gran lirisme i sensibilitat postromàntics, sense oblidar la magistral orquestració i l’escriptura vocal per a papers com Laura, La cieca, Enzo Grimaldo o Barnaba. Al costat d’un repartiment ideal, qui assumeix el paper titular és Iréne Theorin, una de les sopranos dramàtiques més aclamades del moment i llargament ovacionada al Liceu amb papers wagnerians. Ara es torna a presentar a Barcelona per abordar la seva esperada Gioconda.

Sinopsi

A la Venècia del segle XVII, Enzo Grimaldo estima Laura, esposa d’Alvise, després d’haver abandonat la dissortada Gioconda, filla de La cieca, acusada de bruixeria.

Video
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    Més enllà de la cèlebre “Dansa de les hores” i de l’ària del suïcidi de Gioconda, la partitura amaga moments de gran lirisme i sensibilitat postromàntics, sense oblidar la magistral orquestració i l’escriptura vocal per a papers com Laura, La cieca, Enzo Grimaldo o Barnaba. Això si… son quatre hores d’òpera. Si vols saber-ne mes entra a https://gaudintdelteatre.wordpress.com/20…/…/11/la-gioconda/

    11/04/2019
Uneix-te a TB
Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.