El cartógrafo
10/07/2019
Distàncies que s’apropen amb el teatre

La funció principal dels mapes és mostrar el camí que un ha de seguir per anar d’un lloc a un altre. En aquest cas la funció principal de “El cartógrafo” és la mateixa, guiar l’espectador des de la butaca fins a les atrocitats que va cometre una part de la societat europea fa uns anys. Mayorga ens proposa un recorregut per la llegenda del creador de mapes de la Varsòvia en guerra i els seus lligams familiars. És cert que les llegendes que configuren una societat han de perdurar al llarg dels anys d’història per mantenir la identitat del col·lectiu, però sempre mantenint la fina línia de la frivolitat i la delicadesa que pot arrossegar un tema com l’Holocaust.

Els mapes, que són l’objecte principal de l’obra, no apareixen en cap moment. Sempre queden a la imaginació del públic. I no només els mapes sinó també la majoria de l’escenografia, els espais i els colors. Només un color present: tot de vermell excepte els objectes de l’avi precursor de la cartografia. En la seva estança hi ha dos tamborets de color de la fusta i la bata que porta d’un color marró gastat, qui sap si per marcar la diferencia de l’espai-temps, per remarcar el personatge o per ser l’eix vertebrador de la història? De la mateixa manera que es pot qüestionar per què l’escenari del Goya es tenyeix de vermell: per representar la passió, la sang, la identitat pro-comunisme? Tot queda a l’aire i, de nou, tornem a jugar amb la precepció del públic. Que al acabar l’obra decidiran, amb els seus acompanyants, qui té la raó i el motiu d’aquestes decisions

Blanca Portillo i José Luis García-Pérez fan fàcil tot aquest intercanvi de personatges i d’espais amb el seu gran talent i l’ampli ventall de registres actorals, col·locant l’espectador al lloc i amb l’empatia necessària per estar atent i present en les escenes de 70 anys enrere. Una magnífica història de Mayorga teixida amb les qualitats artístiques d’aquest duet d’actors que fan saltar les llàgrimes i creure’ns vianants experts dels carrers de la Varsòvia freda i trista.

 

Tot el que necessites per anar al teatre

El cartógrafo

El cartógrafo

Juan Mayorga escriu i dirgeix El cartógrafo, una espectacle sobre l’oblit i la indeferència protagonitzat per Blanca Portillo. 

Sinopsi

Video
Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    Històries (certes o no) que val la pena que siguin explicades. Obra brillant pel text i per les interpretacions. Colpida per la història del gueto de Varsòvia, meravellada per tot el que poden transmetre uns mapes que no surten mai a escena. GRÀCIES per ensenyar-nos a no acceptar l’oblit i per aquesta història tan colpidora. Ha estat brutal!!! https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2019/07/13/el-cartografo/

    10/08/2019
  • miguel
    12345

    El cartografo es una muy buena obra de teatro.los actor@s estan esplendidos y el texto invita a pensar y reflexionar sobre todo teniendo en cuenta lo que esta pasando en nuestra querida Catalunya.Ir a verla.

    08/07/2019
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Sin duda lo primero que hay que mencionar es el tute actoral que se pegan Blanca Portillo y José Luis García-Pérez. Están espléndido y dan lo mejor de sí mismos para contarnos la historia de un cartógrafo encerrado en el gueto de Varsovia. Él decide hacer un mapa sobre el horror que allí está viviendo, pero como sus piernas se lo impiden utiliza a su nieta para que recorra las calles y le vaya dando las notas que necesita para ir dibujándolo.
    La historia del cartógrafo es real? O es una leyenda??

    Sin apenas escenografía. Solamente con algún accesorio y con todo en absoluto color rojo Les es suficiente para tenernos a todos pegados a la butaca durante 2 horas y cuarto. En algunos momentos con un nudo en la garganta.
    Quizás eliminaría alguna escena que me ha sacado totalmente de la historia y que por su culpa me ha costado volver a entrar. Pero nada que no se pueda soportar.

    05/07/2019
Articles relacionats
Juan Mayorga, la lluita contra l’oblit

Juan Mayorga, la lluita contra l’oblit

26 Juny 2019

Per Aída Pallarès / @aidapallares Varsòvia, any 2008. Dins d’una sinagoga, un home troba una exposició de fotografies. Retrats de nens jugant, de perruquers, de prostitutes. Totes tenen una cosa […]

Especial Festival Grec 2019, descarrega't la revista de TB

Especial Festival Grec 2019, descarrega't la revista de TB

17 Juny 2019

Publiquem la quarta revista en paper de TeatreBarcelona! Aquest és el quart estiu que TeatreBarcelona editem una revista en format paper, dedicada a un dels esdeveniments culturals més importants de […]

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.