Equilibri entre realitat i màscara

20/12/2017

Equilibri entre realitat i màscara

  “El Bufón del Rey Lear” és el cinquè monòleg teatral de Felipe Cabezas. Un monòleg, en el que l’actor interpreta als vuit personatges que hi surten al llarg de l’obra (Shakespeare, el rei Lear, Regan, Goneril, Cordelia, el bufó del rei, l’actor que s’amaga sota el bufó i Kent).

En “El bufón del rey Lear” hi trobem dues històries paral·leles, una principal i una secundaria, una cohesió entre realitat i ficció, un text i un subtext, un clàssic i un contemporani.

Una dualitat que també es pot veure en l’escenografia i en alguns personatges de l’obra, com és el cas de les filles del rei, Regan i Goneril, que mitjançant la utilització de la màscara amaguen una doble cara (la de l’ambició, ingratitud i traïció per la de l’adulació ), i la màscara del rei Lear que sota l’aparença d’un home poderós i ambiciós, s’amaga un home vell i solitari.

També hi ha una dualitat en el personatge del bufó, que sota el seu maquillatge s’hi amaga un altre personatge.

El bufó és el personatge principal.

El bufó és el punt en comú entre l’obra de Shakespeare que ens fa reflexionar sobre la ingratitud, l’enveja, la hipocresia, la soledat, la traïció, l’ambició i el poder, i la de Felipe Cabezas, que utilitza al personatge que s’amaga sota el bufó per criticar la situació actual que estem vivint a Catalunya, tan a nivell institucional, com a nivell polític.

 

En aquest muntatge Felipe Cabezas ha cuidat al màxim tots els detalls, i la veritat és que el resultat ha estat magnífic. S’ha deixat assessorar per l’equip artístic durant les lectures del text , ha fet assajos oberts amb la finalitat d’escoltat la opinió dels espectadors , ha reduït el text , però sobretot, penso que una de les coses més importants que ha fet, ha estat el rodejar-se d’un equip de professionals extraordinari. Començant pel programa de ma dissenyat per la Isabella Pintani; el reportatge fotogràfic de Josep Tobella que és realment espectacular; un vestuari i unes màscares que són una autèntica meravella, dissenyats per l’Anna Chwaliszewska (directora artística, escenògrafa, dissenyadora de vestuari i creadora d’algunes de les mascares més reconegudes pels amants del teatre); una posada en escena espectacular, molt atractiva visualment i plena de simbologia;  una cuidada caracterització de l’actor; un text dinàmic farcit de dobles intencions i petits tocs de contemporaneïtat ; una increïble banda sonora creada per Orestes Gas resultat de digitalitzar alguns sons emesos pel propi actor;  una il·luminació molt cuidada; una interpretació increïble i plena de matisos, on l’actor interpreta més d’un personatge recuperant l’ús de la màscara i fent us de la seva especialitat d’actor de la commedia dell’Arte. Felipe Cabezas ens fa un desplegament interpretatiu on mostra diversos estats d’ànim (emocionat, burleta, enfadat, sarcàstic, burleta, sentimental, decebut, crític,… ). Realment és de lo millor que li he vist fer a Felipe Cabezas.

I per últim, m’agradaria destacar la magnífica feina que fa Jordi Pérez a l’hora de dirigir a l’actor, fent-li de mirall, ajudant-lo a construir els diferents personatges, treballant sobretot la posició de l’actor amb les màscares davant el públic, dirigint l’entonació i gesticulació adient per a cada personatge, i aconseguir que en cap moment es trenqui el ritme de l’espectacle.

 

Felicitats!!!


Tot el que necessites per anar al teatre

A partir de 10,00€

Comprar Entrades

Cartellera /

El Bufón del Rey Lear

El Bufón del Rey Lear
Últimes funcions

El Bufón del Rey Lear és el cinquè monòleg teatral de Felipe Cabezas, en el qual recupera l’ús de màscares i incideix un llenguatge dinàmic, visual i intens, passant per diversos estats interpretatius. Amb la direcció actoral (i ull extern) de Jordi Pérez (La Vilella), la direcció d’art d’Anna Chwaliszewska (Trilogía Mozart) i l’audioescena d’Orestes Gas (Incendis i Caligula).

SINOPSI

El bufó del Rei Lear, un dels més carismàtics personatges de l’obra de Shakespeare, ens porta la seva versió de la tragèdia anglesa per excel·lència.

Murri, sarcàstic, astut i burleta, el bufó del rei narra les lluites del poder des de la seva perspectiva crítica i satírica.

El Rei Lear, en l’ocàs del seu regnat ha dividit el regne entre els seus 3 filles, però un capritx desproporcionat de l’ancià rei desencadena una lluita de poders que acabarà involucrant a tot un poble.

Una versió amb ressons de contemporaneïtat i carregada de picades d’ullet al convuls present on la història secundària ens porta fins als nostres problemàtics dies, qüestionant el rol de la reialesa al món modern, les polítiques culturals i les eternes lluites de classes.

Properes actuacions Veure totes les funcions (Calendari)

Fotos

El Bufón del Rey LearEl Bufón del Rey LearEl Bufón del Rey LearEl Bufón del Rey LearEl Bufón del Rey Lear

Valoració col·laboradors


Valoració espectadors

  • 12345

    JOSEP OLIVA SASÉ

    La funció de les 21 h. els diumenges de la Sala Fènix, va molt bé i sobretot pels que no vivim a Barcelona per fer doblet, i això és el que ahir vaig fer jo. Dirigit per Jordi Pérez, Felipe Cabezas ens porta aquest monòleg que a través de la perspectiva del bufó ens narra de forma satírica les lluites de poder del rei Lear, el seu fidel servidor Kent i les seves tres filles Gonerilda, Regania i Cordelia. I per endinsar-se en cada un dels personatges ho fa a través de màscares venecianes molt aconseguides excepte quan es refereix a la filla petita Cordèlia que ho fa a cara descoberta mitja cara bufó i mig Cornelia. Hi ha un moment que l’obra fa un gir i ens situa en l’actualitat buscant un paral·lelisme, que realment hi ha entre les dues èpoques, aquesta part és la que menys m’ha atrapat i en la meva opinió si s’obviés no trencaria el fil del que amb molt d’interès estava seguint. Felipe Cabezas s’ha embarcat en un complicat treball que suposo li ha requerit moltes hores d’assaig, canvis de rol, canvis de registre, canvis de màscara i per si era poc es desmaquilla i maquilla en escena davant l’espectador, donant com a resultat una merescuda nota alta. Tot i que hem vist moltes versions d’aquesta obra de Shakespeare, aquesta aposta original i diferent recomano no us la perdeu.

    11/12/2017

  • Sol Galatro

    Una proposta transgresora, que fa de mirall, a la situació social i política actual, través d’una adaptació original i dinàmica.
    Imperdible!!!

    20/12/2017

  • Carlos Perez Aznar

    El pequeño escenario de la sala Fenix se hace grande con la presencia de los personajes q interpreta Felipe Cabezas, además de hacerte viajar mezclando el pasado y el presente en su particular manera de entender lo clásico y lo contemporáneo. BRAVO !!!

    22/12/2017

  • 12345

    ALBERT

    Felipe Cabezas me cautivó con el espectáculo “El Bufón del Rey Lear”. Un derroche de energia, presencia e interpretación. Me encanto como nos cuenta la historia y nos lleva de la mano a los espectadores a varias realidades… y sobre todo… no cuento más. Vayan a verla. La Sala Fènix consigue hacer otra vez de su “Sala” un sitio mágico. Muchas Felicidades!!! Bravo Felipe!!!

    28/12/2017

  • 12345

    Carlos López Jiménez

    Ácida, divertida, crítica… Una oda a Shakespeare rompiendo con su obra, con mucho respeto (todo el que pueda tener un bufón). Una sátira de la actualidad desde la versión de una historia shakespeariana. Muy recomendable.

    14/01/2018

  • 12345

    Jorge

    Fui con un par de amigos y nos gustó mucho!! Un bufón que hace malabares entre una comedia ácida y un drama desgarrador. Muy actual con todo panorama social. La recomiendo 100%!

    14/01/2018

  • Miriam

    Dijous vam poder gaudir d’un espectacle innovador que ens va tenir absorbits de principi a final. L’actor del monòleg et guia a través de la tragicomèdia i donant vida a més de 6 personatges diferents d’una manera brillant. Moltes gràcies!!!!

    20/01/2018

  • 12345

    Carol

    Es realmente impresionante, vale la pena ir, si quieres reírte y reflexionar, cien por cien recomendada.

    21/01/2018