Dolors

Una opinió de Miquel Gascon Baz
Miquel Gascon Baz
Dolors
10/06/2019
Els “Dolors” que poden provocar el riure

Amb moltes ganes ens vam dirigir ahir, diumenge, al Lliure de Gràcia preparats per a la “marató” de Dolors, la sèrie de televisió en teatre. Tot un tour de force pels actors, ja que la durada total de les interpretacions s’ha aproximat a les 5 hores, i no han baixat el ritme ni un moment. Esplèndids Enric Cambray, Gemma Martínez i Meritxell Yanes.

Tal com ens van explicar a la ressenya de la roda de premsa, amb aquesta proposta han pretès emular la manera de fer de les sèries de televisió i han creat un muntatge teatral de 6 capítols, de 45 minuts de durada cada un d’ells. Meritxell Yanes, que interpreta el paper de Lola (Dolors), és la ideòloga del projecte.

DOLORS és una coproducció del Teatre Lliure i MeriYanes Produccions.

Escrita per Sergi Belbel, Eulàlia Carrillo i Cristina Clemente la sèrie planteja unes escenes de molta agilitat, on els actors salten d’una escena a un altre a una gran velocitat i on tot està mil·limètricament acurat.

Esplèndidament dirigida per Sergi Belbel i Cristina Clemente, que han aconseguit aixecar una proposta única, diferent i molt divertida.

Una sèrie que parla de les sèries, de les nostres i de les alienes, amb constants referències a personatges o situacions i amb l’enginyosa adaptació dels noms dels bars on els personatges van a prendre una copa o un cafè.

La Lola (Meritxell Yanes), és una dona emprenedora que acaba d’inventar un dispositiu per combatre el dolor que la menstruació provoca a moltes dones, entre elles a la Miranda (Gemma Martínez), la seva companya de pis. Les empreses a les quals presenta el seu invent no la volen ni rebre. Posen en marxa un pla per poder accedir a les empreses, amb l’ajut d’en Nil (Enric Cambray) un pobre noi solitari a qui la Miranda havia atropellat accidentalment. A partir d’aquí es desenvolupa una trama còmica que és també una crítica àcida a la manca d’igualtat de gènere en l’àmbit laboral.

Com a les bones sèries, juguen molt bé amb els finals de cada capítol per incitar a l’espectador a veure el següent i també com a qualsevol sèrie, abans d’iniciar el capítol hi ha un resum de l’anterior per poder seguir la trama.

Enric Cambray té la dificultat afegida d’interpretar dos personatges alhora, un actor al qual nosaltres seguim per la seva gran versatilitat i al que hem vist treballar a “Sàpiens” (Flyhard, 2018), “Alpenstock” (Tantarantana, 2017), “La senyora Florentina i el seu amor Homer” (TNC, 2017) i la inoblidable “Les dones sàvies” (El Maldà, 2016).

A Meritxell Yanes nosaltres la vam conèixer a “Ventura” que vam veure representada en un lloc inusual, un pis modernista de la Casa Milà el juliol de 2017. A la Gemma Martínez l’hem vist treballar a diverses propostes i especialment recordem la seva interpretació a “Ovelles” (Flyhard, 2018).

Una posada en escena amb un ritme frenètic, escenes molt breus i canvis de vestuari i d’ubicació. La casa de les noies, la casa d’en Nil, els diferents bars, l’escenari on canta la Miranda, la presó, l’hospital, la persecució pels terrats, l’aeroport, la fugida, la bodega del xalet, les oficines de la multinacional, la llotja del Camp Nou, la recepció, la connexió amb la mare de la Lola, els programes televisius, ……

DOLORS és una peça amb un argument intranscendent, que amaga una pàtina de denúncia de la desigualtat de gènere referida a les diferents oportunitats d’homes i dones per accedir a recursos i llocs de treball.

Un plantejament una mica esbojarrat, però que ens ha donat frescor, diversió i una lliçó de bon treball grupal. Els tuits que separen un capítol de l’altre són molt divertits i els títols de crèdit al final de cada dos capítols són la cirereta del pastís que hem degustat amb fruïció. Fins i tot hem oblidat, una mica, la incomoditat dels seients d’aquesta sala.

Hem entrat al Teatre Lliure a dos quarts de 5 de la tarda i sortim a les 11 de la nit (més de 6 hores al Teatre, amb sopar inclòs). L’experiència ha estat molt satisfactòria, hem rigut molt i ens hem divertit com feia temps no ho fèiem en un teatre. És precisament per tot això que demanem, millor dit gairebé “exigim”, que molt aviat es pugui veure la segona temporada de DOLORS.

Per poder veure la ressenya original, només cal clicar en aquest ENLLAÇ

Tot el que necessites per anar al teatre

Dolors

Els format teatral tradicional de vegades ens ve estret. Com a bons addictes a les sèries, Sergi Belbel Cristina Clemente han escrit i dirigit Dolors, una història teatral en sis capítols consecutius. Cada setmana en podreu veure dos. I l’últim diumenge, marató!

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Hoy he disfrutado delexperimento seriefilo-teatral del Lliure. Sus 6 capítulos seguidos en una versión maratón.
    Al principio pensábamos que se nos iba a hacer pesado pero la realidad es que ha sido una experiencia muy divertida y recomendable.

    La historia nos lleva a conocer a Dolors, una inventora que quiere patentar su último invento: un artefacto que consigue hacer desaparecer el dolor Menstrual.
    Pero las grandes empresas no la toman en serio por ser mujer y deciden buscar a un hombre que presente sus ideas con tal de comercializarlo.
    Y hasta aquí puedo contar…
    El resto es digno de cualquier serie: giros de argumentos, finales de episodios emocionantes, referencias a grandes series reales, mucho cachondeo, muchas risas y mucho mamarrachismo.

    Los 3 actores que interpretan a todos los personajes están maravillosos. Menudo tute actoral se han pegado. Están maravillosos!!
    Los capítulos tienen subidas y bajadas: un comienzo aceptable, un punto medio que baja el nivel y un final caótico y divertidisimo que hace que te merezca la pena toda la duración de la obra.

    Divertidisimo los tweets entre episodios y los “previosly” resumen del episodio anterior.
    Como punto negativo quizás alguna actuación musical que en mi opinión sobra y el diseño del cartel de la obra (no recuerdo haber visto cartel más feo y simplón)

    10/06/2019
Articles relacionats
'Dolors', una sèrie de teatre al Lliure

'Dolors', una sèrie de teatre al Lliure

19 Maig 2019

Els addictes a les sèries tenen una cita al Teatre Lliure: S’estrena Dolors, un muntatge teatral amb un embolcall televisiu protagonitzat per Enric Cambray, Gemma Martínez i Meritxell Yanes, també ideòloga del projecte. L’espectacle està escrit […]

El Teatre Lliure presenta la nova temporada

El Teatre Lliure presenta la nova temporada

30 Juny 2018

Racisme, immigració, desarrelament, feminisme, memòria històrica, recerca d’una nova veritat, denúncia de les noves mentides, revolució com a utopia imprescindible, confrontació orient/occident , amor i desamor, recerca de la pròpia […]

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.