Cinco horas con Mario
29/09/2019
Un recital amb molta història

Quan un s’acosta a aquesta enèsima versió de Cinco horas con Mario ha de tenir en compte un parell de  coses importants. En primer lloc cal saber que el muntatge teatral va tenir la seva primera versió fa quaranta anys, i que poc ha variat des de llavors. I en segon lloc, que Lola Herrera s’ha enfrontat amb Carmen Sotillo -la vídua que protagonitza la novel·la de Miguel Delibes– en diverses etapes de la seva vida, i que ara ho fa amb 84 anys a l’esquena i una enorme experiència teatral. Si partim d’aquestes premisses segur que podrem gaudir d’un espectacle que en el seu moment va ser un gran revulsiu i una mena de catarsi teatral que molta gent encara recorda. Està clar que els anys pesen en vàries qüestions, però el text de Delibes i l’entrega de l’actriu han quedat pràcticament intactes i encara desperten admiració i respecte.

Si aquesta temporada vèiem Señora de rojo sobre fondo gris, també de Delibes, ara podem remetre’ns a la seva antítesi. Si allà el personatge absent era una dona emprenedora i amb empenta, aquí hi tenim la representació de la típica dona de províncies dels anys seixanta, amb les seves idees conservadores, les seves repressions i una idea de la vida que ara ens pot fer sortir butllofes. Delibes no té cap pudor en ensenyar la vena racista, classista i masclista del seu personatge, però també ens brinda un caràcter contradictori al qual Josefina Molina, la directora, i l’actriu Lola Herrera han sabut imprimir-li una dimensió polièdrica i molt humana. De fet, el més impressionant de tot l’espectacle és veure com Herrera es mimetitza amb Sotillo, com s’emociona i es desespera, especialment en una escena final colpidora i encara avui molt emotiva.

Potser sí que estem davant de teatre arqueològic, d’una recuperació històrica que no s’entén del tot si no es situa en el context adequat, però el que està clar és que gran part del missatge encara és vigent. I és que tal com diu Molina en el programa de mà, el feminisme també és fer una mirada al passat, una mirada autocrítica que permeti seguir avançant. En aquest sentit, i tot i que encara queda molt per fer, és admirable contemplar els passos agegantats que ha fet la dona espanyola des dels anys seixanta fins a l’actualitat.

Tot el que necessites per anar al teatre

Cinco horas con Mario

Cinco horas con Mario

Lola Herrera protagonitza Cinco horas con Mario, l’adaptació de la famosa novel·la de Miguel Delibes. El text és un testimoni de la realitat social i ideològica dels anys 60 a Espanya.

Sinopsi

Març de 1966. Carmen Sotillo, als 44 anys, acaba de perdre al seu marit Mario de forma inesperada. Una vegada que les visites i la família s’han retirat, ella sola vetlla durant la última nit el cadàver del seu marit i inicia amb ell un monòleg-diàleg en el qual descobrim les seves personalitats i els conflictes del seu matrimoni.

Amb una forma entretallada, detallista al mínim, reiterativa i plena de tòpics, Carmen Sotillo diu coses, manifesta sentiments i emet judicis, que avui poden semblar-nos increïbles. Aquest llenguatge, però, existia, aquests judicis s’emetien, aquestes “coses” de Carmen estaven a la vida de tots els dies.

Cinco horas con Mario és, entre moltes altres coses, un document viu d’aquests anys. De les preocupacions econòmiques, religioses, polítiques, sexuals i morals aleshores imperants que Delibes, a través del llenguatge de la seva protagonista, va deixar retratades amb nitidesa, de forma que la vida espanyola d’aleshores arriba a palpitar viva a les seves paraules.

Però, per sobre de tot això, Cinco horas con Mario ens parla dels assumptes eterns de l’ésser humà: de la culpa, de la soledat, de la incomunicació, del sentit de la vida. Com sempre en Delibes partint d’un localisme concret encarna en els seus personatges i en els seus conflictes les realitats més profundes i complexes que condicionen la nostra vida.

*Aquest espectacle va ser protagonitzat el 2013 per Natalia Millán al Teatre Goya.

Video
Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Taradete
    Taradete
    12345

    Lola Herrera nos da una lección del teatro más clásico, pausado, aquel que contando una vida sin grandilocuencias, puede atraparte igualmente, solo que hay que prestar algo más atención. Los capítulos de su vida que va desgranando conforman una realidad de muchas mujeres de esa época. Nos muestran una mujer abnegada con tristezas, alegrías, miserias, contradicciones, anhelos y reproches, que cada persona recibirá de una forma diferente.
    Crítica completa en el blog El Rincon del Taradete

    30/11/2019
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    L’excel·lent direcció de Josefina Molina evita el perill que un monòleg tan extens resulti tediós. Per contra, l’obra manté un ritme àgil amb aquest llenguatge col·loquial que tan bé dominava Delibes. La ironia i la mordacitat del text, que a més està adornat amb reiteracions, resten dramatisme a la trama. I per si aixó fos poc, Lola Herrera brilla dalt l’escenari en el seu monòleg. Dir que Lola Herrera està sublim és una cosa tan evident que podem estalviar. La premiada actriu està supèrbia en qualsevol paper que interpreta i Cinc hores amb Mario no és una excepció. Plora, riu, s’aixeca, gravita per l’escenari amb elegància, s’asseu, beu cafè, tira a la paperera records de la seva vida ….. En definitiva, fa un treball fantàstic, donant vida a un personatge molt profund i evocant amb èxit tots els seus matisos i contradiccions
    https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2019/09/28/6508/

    06/10/2019
  • Teresa M
    12345

    “Cinco horas con Mario” és un clàssic, d’una qualitat literària i teatral excepcional gràcies al text de Miguel Delibes, la direcció de Josefina Molina i l’actuació de Lola Herrera, que ha interpretat durant quasi quaranta anys a la protagonista. En aquesta reposició, torna a posar-se a la pell de Carmen Sotillo en una actuació extraordinària que rep l’ovació unànime del públic. (Podeu llegir la crítica completa a: reviewingabout.blogspot.com)

    05/10/2019
  • Mª Eugenia
    12345

    Genial la Lola Herrera

    24/09/2019
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Hace unos años vi esta misma obra en el mismo teatro pero con la maravillosa interpretación de Natalia Millán. Salí muy feliz y sabiendo que había acabado de ver una de esas obras que se convierten en clásicos.
    Ahora vuelve a BCN pero esta vez remota el personaje Lola Herrera. No me lo podía creer! Iba a poder comparar a ambas actrices, muy diferentes entre ellas y poder disfrutarlo por partida doble!
    Tengo muy buen recuerdo de esa Carmen Sotillo de la Millán pero tengo que reconocer que la Herrera es mucha Herrera! Hace el personaje suyo, y lo hace tan creíble que parece que el papel lo hayan escrito para ella.

    Cinco horas con Mario nos cuenta las últimas horas de Carmen Sotillo, una viuda que acaba de perder a su marido Mario de forma inesperada. Una vez que las visitas y amigos se han marchado del velatorio ella sola velará el cadaver de su marido con el que inciara una conversación/diálogo narrándonos su matrimonio, sus vivencias y sus problemas matrimoniales.
    Toda una lección de la España de nuestras abuelas que seguro que las veremos reflejadas en muchas de las frases que Carmen dirá durante esa noche.
    Fantástica y muy divertida a pesar del drama evidente.
    80 minutos se nos han quedado cortos…

    20/09/2019
  • Pablo García Manau
    Pablo García Manau
    12345

    Era el primer monòleg al que assistia i, potser per això, em penso que hauria d’haver triat un text conegut o, si més no, familiar.
    Natalia Millan està esplèndida des del primer segon i per a mi, sens dubte, és la recomanació principal per a assistir a “Cinco horas con Mario”.
    No havia llegit l’obra de Delibes, i pot ser que fos el motiu pel qual no em va agradar el text ni l’argument. En llegir la sinopsi, m’esperava un monòleg molt més intimista i, perquè no, dramàtic. Crec que tractar els temes que tracta l’obra l’any 2013 està, potser, una mica massa vist. La crítica al pensament de fa 50 anys ha estat molt explotada i crec que és un punt que la majoria de la societat ha superat. No em va aportar res de nou.
    Com he dit, el millor va ser l’actuació de la Natalia Millan, em va agradar més del que imaginava!

    07/10/2013
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Todo el mundo habla de “Cinco horas con Mario” con la gran Lola Herrera. Yo no tuve el gusto de verla y disfrutarla por aquel entonces, así que hoy he ido al teatro con la mente abierta y con ganas de disfrutar de un gran clásico como este texto!
    Y solo puedo decir que Natalia Millán me ha dejado con la boca abierta.
    Hora y media de monólogo en el que ella solita levanta el peso de la obra. Sin flojear en ningún momento.
    Durante esa hora y media en la que una mujer se confiesa y charla con su difunto esposo hemos reido, llorado y sufrido por la confesión de sus pecados!!
    Vamos… que me ha gustado mucho!! Y hemos aplaudido a rabiar a la Millán!! Que grande!

    14/09/2013
Articles relacionats
Lola Herrera: “Si Carmen Sotillo visqués avui seria feminista”

Lola Herrera: “Si Carmen Sotillo visqués avui seria feminista”

19 Setembre 2019

Per Oriol Puig / @ori_uri Explica Lola Herrera (Valladolid, 1935) que l’oportunitat de representar Carmen Sotillo, Menchu, a Cinco horas con Mario va arribar casualment i l’obra l’ha acompanyat al […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.