L’iconoclasta director i artista visual sud-africà Brett Bailey presenta Samsó, un mite bíblic, transportat a un paisatge contemporani distòpic i convertit en un muntatge de teatre musical amb sons electrònics, òpera, música coral i un ric imaginari audiovisual.

Instal·lacions, performances, muntatges teatrals, òperes, musicals… Les creacions, sempre aplaudides, del creador sud-africà Brett Bailey prenen moltes formes, però sovint, com ha passat en muntatges com Orfeus o l’òpera Macbeth que va dur al Temporada Alta el 2014, s’inspiren en grans mites coneguts de tothom que ell omple de referents africans o que, directament, situa en l’escenari de les lluites ètniques i tribals de països com el Congo. Ara, pren com a punt de partida un mite bíblic, la història d’un Samsó que ell transporta a un món del nostre temps en el qual el capitalisme adopta la cara més salvatge, homes i dones es veuen obligats a buscar refugi en altres països i la xenofòbia i la violència són la norma. En aquest món (distopia o reflex de la més estricta realitat?) les injustícies són terreny adobat per als actes de terror, potser comesos per homes i dones despietats o potser només per uns éssers marginats i alienats sense res a perdre…  Un d’aquests homes, un jove que lluita contra la injustícia i l’opressió, canalitza la ira general i sotmet la població al terror. És Samsó un heroi o una arma carregada? Però quan la xifra de morts creixi sense parar, apareixerà Dalila, una agent enemiga ambivalent que castrarà ritualment Samsó i el posarà en mans de les autoritats. El tracte brutal que rebrà durant la detenció l’esperonarà a dur a terme un últim gran acte de devastació suïcida…

El muntatge pren la forma d’una gran producció de teatre musical amb una banda sonora electrònica en directe composta per un dels grans de la música de la Sud-àfrica actual, Shane Cooper, i amb moments d’òpera, interpretacions de cant coral i una escenografia en la qual les imatges de vídeo tenen un paper destacat. L’espectacle arriba al Grec directament des del Festival d’Avinyó, úniques cites europees on es podrà veure enguany.

Ha imaginat aquesta transposició del Samsó bíblic a un món actual però distòpic Brett Bailey, un dramaturg, dissenyador, director i autor d’instal·lacions i performances que dirigeix la companyia Third World Bunfight. És autor d’un seguit de creacions iconoclastes en les quals analitza les dinàmiques del món postcolonial, entre les quals Big Dada, Ipi Zombi?, Imumbo Jumbo, Orfeus, la radical posada en escena del Macbeth de Verdi o la instal·lació performativa Exhibit B.

Durada:
Idioma:
Anglès
Llenua isixhosa amb sobretitulació en català
Fitxa artística
Fotos i vídeos
Articles relacionats
Descolonitzar la mirada

Descolonitzar la mirada

Alerta amb el marc, si més no, pensem-lo. És oportú preguntar-nos, en primer terme, si dedicar un festival europeu blanc i un punt elitista, el Grec, a l’Àfrica i l’afrodescendència […]

El Grec més africà: 9 espectacles que has de veure!

El Grec més africà: 9 espectacles que has de veure!

Considerar l’Àfrica només un continent és no fer justícia als més de 30 milions de quilòmetres quadrats que conformen aquest territori exòtic, enorme i desconegut. Del Marroc a Sud-àfrica, d’Egipte […]

Enllaç copiat!