Idiota de Marlene Monteiro Freitas, és una performance que ens introdueix en la cèlebre capsa de Pandora però, també, en el món d’una creadora extravagant i iconoclasta, autora d’uns treballs sorprenents i enlluernadors.

Sinopsi

Idiota és una peça de caràcter íntim interpretada per ella mateixa, una creació encarregada per una institució de Cap Verd, que li va demanar una obra inspirada en les pintures de l’artista del país Alex da Silva (1974-2019).

Amb aquest referent visual, ha creat una coreografia que transcorre dins d’una capsa: la de la famosa Pandora. Aquesta figura de la primera dona segons la mitologia grega porta, com l’Eva de l’imaginari cristià, el desastre a la humanitat. Ho fa en obrir una famosa caixa plena d’aquells mals que són responsables directes que homes i dones emmalaltim i morim. Però aquesta Pandora tan injustament considerada (el seu nom vol dir, si fa o no fa, “la que tot ho dona”) no només allibera pestes i desgràcies, sinó que, amb la mort, allibera el naixement i, per tant, també porta al món la fertilitat. Un personatge, anomenat Idiota, s’escola dins la capsa per tal d’espiar l’Esperança i aquesta, amb l’ajuda de l’Agitació, el llançarà contra les parets i el reptarà a trobar una sortida entre finestres convertides en miralls i una porta que conté el seu autoretrat…

Marlene Monteiro Freitas

Artista resident a Lisboa i originària de Cap Verd, és una de les creadores més personals que ha donat l’escena europea dels últims anys, autora d’uns espectacles basats en la dansa però sovint a mig a camí de la performance.

Formada entre altres centres al conegut P.A.R.T.S. de Brussel·les, és autora de solos o monòlegs corporis tan delirants com Guintche (2010; vista a la desapareguda Sala Hiroshima) o de l’extravagant duet Jaguar (2015), entre moltes altres creacions. En els últims anys ha creat peces coreogràfiques de grup tan sorprenents, intel·ligents i imaginatives com la divertidíssima Bacantes –Prelúdio para uma Purga (2019; vista al Mercat de les Flors i premiada amb el Lleó de Plata de la Biennal de Venècia) i la diabòlica exploració de les mil encarnacions del mal titulada Mal – Embriaguez Divina (2020), a més d’una trobada amb la música d’Arnold Schönberg en una posada en escena de la peça Pierrot lunaire (2021) al Wiener Festwochen. Durant el 2022 i 2023, serà una convidada especial en diversos festivals europeus.

Durada:
Sinopsi

Idiota és una peça de caràcter íntim interpretada per ella mateixa, una creació encarregada per una institució de Cap Verd, que li va demanar una obra inspirada en les pintures de l’artista del país Alex da Silva (1974-2019).

Amb aquest referent visual, ha creat una coreografia que transcorre dins d’una capsa: la de la famosa Pandora. Aquesta figura de la primera dona segons la mitologia grega porta, com l’Eva de l’imaginari cristià, el desastre a la humanitat. Ho fa en obrir una famosa caixa plena d’aquells mals que són responsables directes que homes i dones emmalaltim i morim. Però aquesta Pandora tan injustament considerada (el seu nom vol dir, si fa o no fa, “la que tot ho dona”) no només allibera pestes i desgràcies, sinó que, amb la mort, allibera el naixement i, per tant, també porta al món la fertilitat. Un personatge, anomenat Idiota, s’escola dins la capsa per tal d’espiar l’Esperança i aquesta, amb l’ajuda de l’Agitació, el llançarà contra les parets i el reptarà a trobar una sortida entre finestres convertides en miralls i una porta que conté el seu autoretrat…

Marlene Monteiro Freitas

Artista resident a Lisboa i originària de Cap Verd, és una de les creadores més personals que ha donat l’escena europea dels últims anys, autora d’uns espectacles basats en la dansa però sovint a mig a camí de la performance.

Formada entre altres centres al conegut P.A.R.T.S. de Brussel·les, és autora de solos o monòlegs corporis tan delirants com Guintche (2010; vista a la desapareguda Sala Hiroshima) o de l’extravagant duet Jaguar (2015), entre moltes altres creacions. En els últims anys ha creat peces coreogràfiques de grup tan sorprenents, intel·ligents i imaginatives com la divertidíssima Bacantes –Prelúdio para uma Purga (2019; vista al Mercat de les Flors i premiada amb el Lleó de Plata de la Biennal de Venècia) i la diabòlica exploració de les mil encarnacions del mal titulada Mal – Embriaguez Divina (2020), a més d’una trobada amb la música d’Arnold Schönberg en una posada en escena de la peça Pierrot lunaire (2021) al Wiener Festwochen. Durant el 2022 i 2023, serà una convidada especial en diversos festivals europeus.

Articles relacionats
Enllaç copiat!