Les Bàrbares torna a la cartellera del Teatre Borràs a partir del 14 de gener de 2026. L’espectacle, escrit per Lucía Carballal i dirigit per David Selvas, proposa des de l’humor un retrat profund i honest d’una generació de dones que van desafiar les normes en un moment en què el feminisme començava a prendre força. Una tragicomèdia protagonitzada per María Pujalte, Cristina Plazas, Francesca Piñón amb la veu i músic en directe de Berta Gratacós.

L’obra narra la història de Carmen, Susi i Encarna, tres amigues d’uns seixanta anys que es retroben en un hotel anomenat, amb ironia, Joventut. La trobada respon al desig final de Bárbara, una dona trenta anys més jove a qui van apadrinar i estimar de formes diverses. La seva mort prematura desencadena una reflexió col·lectiva sobre el passat, la feina, la maternitat i el feminisme, posant a prova el valor de l’amistat que les uneix.
Una reflexió intergeneracional
Les Bàrbares no només retrata les dones que van créixer durant el franquisme i van viure la Transició, sinó que també qüestiona el llegat que han heretat a les noves generacions. L’obra exposa les frustracions, renúncies i desitjos d’aquelles que van construir un feminisme discret però significatiu. Una peça imprescindible que planteja interrogants necessaris sobre el camí recorregut i el que encara queda per assolir.

David Selvas explica que el text parteix de la vida de dones “diverses, complexes, lluitadores, referents”, que van obrir camí en el món del feminisme, segurament sense saber-ho. El director va emocionar-se amb el text de Carballal, per com sap alleugerir amb humor aquesta història que combina comèdia i drama i permet recosir una “fractura generacional”. Segons Selvas, la funció és “un regal per l’espectador”, perquè reivindica del valor de l’amistat de la mà de tres grans actrius, que es posen a la pell de tres personatges molt diferents. Per les tres actrius ha estat clau la complicitat que s’ha generat en el procés de creació: “ens hem fet molt amigues, és com si ens coneguéssim de tota la vida”.
En escena, la banda sonora en directe de Berta Gratacós està formada per cançons de Julio Iglesias, Mari Trini, Toti Soler o Joan Manuel Serrat, passades per un sedàs contemporani de música electrònica. De la recerca musical n’ha sorgit una playlist amb una cinquantena de cançons.
Més informació, imatges i entrades:
