L’Espai Texas és el nom amb el qual s’ha rebatejat el projecte que vol recuperar un dels espais culturals més estimats de Barcelona: els antics cinemes Texas del barri de Gràcia. La iniciativa respon a la crida popular per recuperar aquest espai emblemàtic, i està impulsada per dues empreses formades per un equip intergeneracional de professionals amb una dilatada trajectòria en el sector del cinema, les arts escèniques i la comunicació cultural. El projecte contempla el manteniment de dues sales de cinema en català i la creació d’un nou espai escènic amb capacitat de 200 localitats, que ocuparà dues de les quatre antigues sales d’exhibició.
“L’espai, si no reprenia la seva activitat cultural, s’anava a convertir en uns trasters”, diu Joan Teixidor, un dels impulsors del projecte, qui afegeix que “la nostra aposta va ser des d’un principi la cultural”. “Volem recuperar l’esperit de cinema i teatre de barri, que totes aquelles persones que ho han viscut puguin tornar-ho a veure i que les noves generacions puguin experimentar per primera vegada la sensació de viure la cultura al costat de casa”, explica Sem Pons.

Sem Pons, Natàlia Olbiol, Sergio Matamala, Blanca de Carreras, Isona Passola, Anna Rosa Cisquella, Joan Teixidor, Rubén garcía, Clara Cols, Elisenda Riera i Andreu Rami, l’equip impulsor de l’Espal Texas
Un projecte viable i sostenible que necessita l’ajuda del públic
Aquestes ajudes, però, no són suficients i, per poder rehabilitar tot l’equipament i començar la reforma la iniciativa necessita involucrar també el barri, la ciutat i el país. Per això s’ha organitzat una campanya limitada de micromecenatge, a través de la web espaitexas.cat i de la plataforma Goteo.org. Les persones que vulguin fer les seves aportacions podran fer-ho a partir de 10€ i, a canvi, obtindran recompenses com entrades de cinema, teatre o accés a avantatges i activitats exclusives. La plataforma Goteo, a més, permet que les aportacions a partir de 150€ es puguin desgravar fins a un 80% a la declaració de la renda, en el cas de les persones físiques, i un 35%, en el cas d’entitats i empreses privades.
“És essencial l’ajuda de les institucions, però també necessitem al públic cultural”, diu Blanca de Carreras. “Aixecar l’Espai Texas és una feina titànica perquè, més enllà d’aixecar la persiana, el que hem de fer és repensar i transformar el lloc”, afegeix Andreu Rami: “Les persones que participin en la campanya serà com si compressin entrades anticipades, totes tindran recompensa”. Segons la productora de cinema Isona Passola: “Aquesta és una causa necessària per al barri i per a la ciutat, però també pels seus veïns i per tot el teixit social”. L’equip de gestió ha treballat més d’un any per fer possible el nou Espai Texas: “Sabem que és un projecte viable i sostenible, que sobretot volem enriquir la vida barri i, de passada, irradiar la resta de la ciutat i el territori”, afirma Joan Teixidor. Elisenda Riera, conclou: “Demanem a la gent que connecti amb aquest sentiment de barri i de ciutat que sempre s’ha respirat als Texas i que aposti de nou per la cultura”.
A part de la plataforma digital Goteo.org, es podran fer aportacions in situ durant la festa de presentació del projecte a la ciutadania, el dissabte 18 de març a partir de les 12:30h a Passeig Sant Joan amb el carrer Sant Antoni Maria Claret de Barcelona, amb la participació de la companyia The Feliuettes. El mateix dissabte 18, de 17h a 20h, i el diumenge 19, de 11h a 14h, les portes de l’Espai Texas s’obriran per tal que el públic pugui entrar de nou a l’equipament. Durant la jornada de portes obertes també hi haurà un punt d’informació i recaptació de fons.

Com serà el nou Espai Texas?
Un espai escènic que Barcelona necessita
Una de les grans novetats de l’Espai Texas serà la creació d’un espai escènic de 200 localitats, que ocuparà dues antigues sales de cinema. “Estem molt contentes de contribuir amb aquesta nova sala a satisfer la contínua demanda de nous espais per part d’autors, actors i creadors per presentar la infinitat de projectes de mig format que es generen a Barcelona i Catalunya i que no troben espais on estrenar”, comenta Ana Rosa Cisquella. En aquest sentit, Sergio Matamala explica que “aquesta sala serà important per Barcelona perquè serà un lloc on aquelles produccions que s’han fet en sales més petites, i que han funcionat molt bé, puguin fer un salt abans d’enfrontar-se als grans aforaments”.
L’espai també apostarà per noves produccions comercials i de qualitat que dinamitzin els públics escènics. El suport a l’autoria local també serà un dels eixos fonamentals, tal com explica Clara Cols: “Hi ha molta gent amb ganes de dir coses i aquí trobaran l’espai que necessiten per poder aixecar i explotar els seus projectes amb tota la estructura necessària”. “Al teatre de l’Espai Texas s’hi podrà veure teatre majoritàriament en català, serà un espai per a la dramatúrgia contemporània catalana”, afirma Rubén Garcia.
Anireu informant? Pertany a un grup amateur de teatre i ens agradaria actuar al espai Texas.
Gràcies per la inciativ