Victòria Szpunberg: Amor mundi
12/07/2019
Trobar el millor sistema pedagògic

Un text de Victoria Szpunberg que reflexiona sobre la moralitat i l’altruisme a través d’una mestra que s’enfronta a un fet que ha capgirat els seus principis ètics i pedagògics.

Victoria Szpunberg (Buenos Aires 1973) és autora teatral i professora de dramatúrgia a l’Institut del Teatre i a l’Escola Superior de Coreografia de Barcelona. Autora de molts textos del que nosaltres hem pogut veure entre d’altres “La màquina de parlar” (Maldà, 2017) (vegeu la ressenya) o “L’onzena plaga” (Espai Lliure 2015) (vegeu la ressenya).

L’obra parteix de la voluntat de parlar d’un tema rabiosament actual, la pedagogia i la nova concepció més humanística de l’educació, dels pros i contres dels nous sistemes d’ensenyament. Fins a on arriba la sobreprotecció que envolta els nostres fills ?

El segon punt de partida té a veure amb la filòsofa Hannah Arendt i el seu concepte d’amor mundi (que dóna títol a l’obra), estimar el món i poder fer el bé com un acte radical, estimar els altres sense fer-los mal. La importància i alhora la dificultat, d’estimar el món.

AMOR MUNDI és un viatge teatral a través d’algunes de les preguntes que pares, mestres, joves i adults ens fem en relació amb la pedagogia i als clarobscurs de la moral.

L’obra comença amb un flashback quan l’Aurèlia ens explica, amb ulleres negres i un bastó blanc, que ha estat apartada de l’ensenyament per un fet puntual amb una alumna. Una ferma i convincent interpretació de la Marta Angelat.

L’arribada de la seva neboda, una formal i continguda Aina Calpe, inicia el diàleg que ens anirà descobrint els fets que han desencadenat tot, i al mateix temps ens dibuixa l’entorn familiar en el qual viuen. Ella, la Maria, ha d’aconseguir fer realitat els somnis dels seus progenitors. Però on queden els seus propis somnis?

Una monitora del pati, una noia jove sense una formació especifica en el camp de l’ensenyament, intenta ajudar i aportar la seva visió fresca i desinhibida del que ella va viure i veure. Una interpretació fresca i explosiva de la Blanca Garcia-Lladó que ens ha sorprès també, quan en les primeres escenes, semblava talment una criatura de set-vuit anys evolucionant com un petit salvatge entre les taules de l’aula.

L’obra té una narrativa fragmentada, que segons han comentat les actrius, dificulta la feina d’interpretació, un plantejament contemporani en la posada en escena on juguen un paper fonamental l’espai escenogràfic de Max Glaenzel, el so de Lucas Ariel, la il·luminació de Paula Miranda i el vídeo de Joan Rodon.

Interessant l’aportació videogràfica de la nena que havia estat seleccionada en el càsting i ha quedat apartada pel fet que la normativa exigeix que els menors d’edat no puguin actuar en dues funcions consecutives. No tan interessant, per nosaltres, l’escena de l’entrevista a l’Hannah Arendt que ens han ofert mentre menjàvem pa, amb les tres actrius en silenci al voltant de la taula.

Una proposta que ens ha agradat força i que donaria per parlar moltes hores sobre l’ensenyament, l’assetjament escolar, les aspiracions personals i l’estrès col·lectiu.

Per poder veure la ressenya original, només cal clicar en aquest ENLLAÇ

Tot el que necessites per anar al teatre

Victòria Szpunberg: Amor mundi

Victòria Szpunberg: Amor mundi

Protegir el més dèbil justifica l’aplicació de la violència? S’ho pregunta, al final d’una carrera llarga, una professora enfrontada a un dilema moral. La creació més nova de Victoria Szpunberg, una autora acostumada a explorar el desconcert vital en les seves obres.

Sinopsi

L’Aurèlia, una mestra a punt de jubilar-se i amb una malaltia que l’està deixant cega, ha estat expulsada de l’escola on treballa per culpa de la reacció violenta que ha tingut amb una alumna.

Ara, sola a casa seva, amb l’única companyia de la seva neboda i d’una monitora jove de l’escola, es fa preguntes sobre la seva carrera i sobre els seus propis principis ètics i pedagògics. Ha estat impulsiva la seva reacció? O sabia perfectament el que es feia? Es pot parlar de bondat i maldat en la infantesa? Com es combat la injustícia entre noies i nois de la mateixa edat? Què li demanem a l’escola? Què estem disposats a delegar en l’educació dels nostres fills?

Amor mundi és un viatge teatral a través d’algunes de les preguntes que pares, mestres, joves i adults ens fem en relació amb la pedagogia i als clarobscurs de la moral.

Més informació

És un nou text de Victoria Szpunberg, una dramaturga i directora que ha estudiat a l’Institut del Teatre de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona i que fa de professora al mateix Institut del Teatre i a l’Obrador de la Sala Beckett, entre altres centres teatrals. Autora de muntatges com Esthetic Paradise (Grec 2004), Boys don’t cry (Grec 2012), L’onzena plaga (2015) o Balena blava (2018), entre d’altres. Szpunberg fa un teatre connectat al món contemporani on es planteja dilemes polítics i socials i explica el desarrelament i la desorientació fent ús del sentit de l’humor i aplicant als personatges i situacions una perspectiva crítica però no exempta de poesia.

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Una maestra a punto de jubilarse es despedida inmediatamente por culpa de una reacción violenta que tiene con una niña abusona. La maestra solo pretendía defender a la victima, ayudarla. O no? Sabía realmente lo que se hacía??

    Esta obra de Victoria Szpunberg partía de una historia que me llamaba muchísimo la atención. Y aunque la obra debate los temas en los que quería profundizar no me ha gustado de la manera en la que la han representado.
    Una pequeña decepción.

    Nada que objetar con las actrices. Todas magníficas pero realzando a la gran Marta Angelat que solo por oír su voz ya merece el pago de la entrada… ☺️
    Lo que no me ha gustado han sido las escenas gratuitas y que no me han aportado nada (la cena viendo en la tele el debate de la filósofa, el reparto de barras de pan entre el público…). Me han sobrado bastante.
    Por el contrario me ha encantado el Skipe con la niña en la que cuenta la dificultad de tener a niños en obras de teatro. Magnifico!!

    La obra me ha dejado con el corazón partido. No sabría si recomendarla o no.

    26/06/2019
Articles relacionats
Victoria Szpunberg estrena 'Amor mundi' a la Sala Beckett

Victoria Szpunberg estrena 'Amor mundi' a la Sala Beckett

26 Juny 2019

Amor Mundi és el nou text de Victoria Szpunberg, fruit de la seva residència a la Sala Beckett durant la temporada 2018-19. Protagonitzat per Marta Angelat, Aina Calpe i Blanca Garcia-Lladó, l’espectacle en […]

Especial Festival Grec 2019, descarrega't la revista de TB

Especial Festival Grec 2019, descarrega't la revista de TB

17 Juny 2019

Publiquem la quarta revista en paper de TeatreBarcelona! Aquest és el quart estiu que TeatreBarcelona editem una revista en format paper, dedicada a un dels esdeveniments culturals més importants de […]

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.