Valenciana (la realitat no és suficient)
1/07/2019
Deu anys de la història Valenciana

Dissabte  29 de juny, de nou al Teatre Goya per veure l’última proposta de Jordi Casanovas presentada, tan sols dos dies, dins del Festival Grec 2019.

VALENCIANA, un viatge per deu anys de la nostra història recent. Una proposta que, a través de la història d’amistat de tres amigues de València, ens parla de la corrupció, la “ruta del bakalao”, el cas de les nenes d’Alcàsser i la tele-escombraries.

VALENCIANA, és una obra de ficció basada en fets reals i s’allunya una mica del teatre documental que Jordi Casanovas va utilitzar en propostes com “Ruz-Bárcenas” (espai Lliure 2014),(vegeu ressenya) “Port Arthur” (CCBB 2016) (vegeu ressenya) o “Jauria” (no estrenada a Barcelona).

Una proposta que comença justament amb l’advertiment que “tots els personatges i situacions són ficticis i que qualsevol semblança amb personatges o fets reals són pura coincidència“. Aquest advertiment provoca en el públic una atenció més gran per identificar-los. Són dotze els actors a escena que interpreten una gran quantitat de personatges en escenes curtes i contundents: Rebeca Valls, Lorena López, Vanessa Cano, Carles Sanjaime, Verònica Andrés, Toni Agustí, Enric Juezas, Paloma Vidal, Laura Sanchis, Juli Disla, Laura Valero i Carlos Amador.

Els crims d’Alcàsser presentats des de l’òptica del show mediàtic que va crear el pare d’una de les noies i de com els mitjans de comunicació, televisions públiques o privades és disputàvem la seva presencia constant en programes que podem anomenar de tele-escombraria dirigits per personatges com Nieves Herrero o Paco Lobaton.

La corrupció del PP a les terres de la comunitat valenciana, impulsats inicialment per xarxes periodístiques i mediàtiques i convertits més tard en els personatges polítics més corruptes que hem conegut fins ara. Unes persones que van estendre les seves xarxes de corrupció amb total impunitat i deixaven pel camí a tots els que ja no eren profitosos pels seus interessos.

La “ruta del bakalao”, una mina per tots aquells que van saber aprofitar el boom de la música electrònica i les drogues de disseny. 

Aquestes tres línies argumentals lligades amb les vides privades de les tres amigues, molt diferents entre elles, Encarna (Lorena López), la mes “clàssica” de les tres que es posa al servei del poder fins que aquest poder la destrossa. Ana (Rebeca Valls) la periodista que s’aparta dels focus televisius quan comença a veure la utilització morbosa dels crims i que acabarà obligada a tornar, i Valeria (Vanessa Cano) perduda en el món de les drogues arran del suïcidi de la seva mare.

Gran treball de totes elles i magnífics també Carlos Sanjaime en el paper del pare “mediàtic” i Toni Agustí en el paper del polític corrupte.

Una magnífica escenografia i il·luminació de Maria de la Cámara i Gabriel Paré que amb diferents espais i nivells permet la interacció de diferents escenes on es barregen documental i ficció.

Una bona proposta, que en algun moment se’ns ha fet una mica llarga i on trobem a faltar una mica d’implicació emocional de l’espectador en el sentit que cal assumir part de la culpa, de fet la tele-escombraria existeix perquè hi ha un públic que la segueix i aixeca els índexs d’audiència, i la corrupció existeix perquè els que la veuen/veiem no són/ som capaços de denunciar-la. Caldria que en sortir ens féssim més preguntes, que l’obra no es quedés dins del teatre.

Una proposta estrenada al Teatre Principal de València el passat dia 22 de maig sent coproduïda per l’Institut Valencià de Cultura, la Diputació de València i el Grec Festival de Barcelona. Esperem que torni en temporada.

Per poder veure la ressenya original, només cal clicar en aquest ENLLAÇ

Tot el que necessites per anar al teatre

Valenciana (la realitat no és suficient)

Valenciana (la realitat no és suficient)

Valenciana (la realitat no és suficient) és un espectacle escrit i dirigit per Jordi Casanovas que narra la historia de tres joves amigues durant la crisi dels anys noranta a València.

Sinopsi

Al principi dels anys noranta, després d’anys d’eufòria, de modernització i de projecció internacional, el país s’enfronta a una important crisi econòmica i de valors. Tres joves amigues, que es van conèixer estudiant periodisme, veuen com els seus camins vitals es van separant a mesura que aquesta crisi es fa gran. Valèria inicia la recerca de la seva identitat per les discoteques de la Ruta Destroy. Ana cobreix el crim més traumàtic de la història d’Espanya per a la televisió valenciana. I Encarna dirigeix la comunicació d’un jove polític que marcarà un canvi de paradigma a tot el territori valencià. Un viatge de més de deu anys per una història d’amistat, de música electrònica, de televisió i de pors contemporànies. Un viatge a un passat recent que ens permet rellegir el més immediat present.

 

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
Sigues el primer en deixar la teva valoració
Articles relacionats
Jordi Casanovas: “El teatre s’ha allunyat de l’emoció perquè la televisió li ha furtat aquest paper”

Jordi Casanovas: “El teatre s’ha allunyat de l’emoció perquè la televisió li ha furtat aquest paper”

19 Juny 2019

Per Neus Molina / @neusmolina Valenciana és un viatge per deu anys de la nostra història recent. Un recorregut de formigó, política de l’espectacle, reality i els ritmes ballables i […]

Especial Festival Grec 2019, descarrega't la revista de TB

Especial Festival Grec 2019, descarrega't la revista de TB

17 Juny 2019

Publiquem la quarta revista en paper de TeatreBarcelona! Aquest és el quart estiu que TeatreBarcelona editem una revista en format paper, dedicada a un dels esdeveniments culturals més importants de […]

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.