Un enemic del poble
2/06/2015
Interessant drama polític

Escrita originalment l’any 1882, Un enemic del poble és, segurament, l’obra més coneguda del gran dramaturg Henrik Ibsen, juntament amb Casa de nines i Hedda Gabler. La peça és un drama polític que qüestiona certs valors com el benefici econòmic en contraposició al benefici social, l’ètica dels governants, els mitjans de comunicació o els empresaris, així com la idea del bé comú que, com ens mostra la història, malentesa pot esdevenir quelcom molt perillós. La versió que ha dirigit Miguel del Arco, amb adaptació de Juan Mayorga i ell mateix, actualitza el text de manera exemplar, potenciant la universalitat del seu conflicte i traslladant-ho a l’època actual, sense banalitzar-lo; extraient la seva modernitat. La proposta, doncs, resulta d’una gran solidesa i es recolza, també, sobre unes interpretacions molt solvents de tots el repartiment encapçalat pel sempre notable Pere Arquillué. Els jocs amb l’escenografia, l’aigua i la platea d’espectadors són efectius i el ritme prou adequat per sostenir una durada de més de dues hores sense entreacte mantenint sempre l’intriga i l’interès. No obstant això, també és cert que algunes decisions del director poden ser dubtoses. En general,  diguem que potser no calia fer d’aquest muntatge un gran musical aquàtic perquè, a més, els diàlegs més intimistes són els que millor funcionen, mentre que, per exemple, sembla que les cançons no acaben d’encaixar en el conjunt. En qualsevol cas, l’espectacle és d’allò més interessant, entretingut i més que digne. I el que és millor: dóna peu a reflexionar.

Tot el que necessites per anar al teatre

Un enemic del poble

Un enemic del poble

El dramaturg i director Miguel del Arco, de qui hem vist al Lliure La violación de Lucrecia Juicio a una zorra, accepta el repte que li ha llançat el Teatre Lliure i s’enfronta ara a un clàssic del segle XIX d’una vigència terrible. L’abús de poder, la corrupció, la hipocresia, la manipulació de les masses i la noció del bé comú són només alguns dels temes d’aquest muntatge que protagonitza Pere Arquillué.

Enemic del poble, hostis publicae, és un terme que ja contemplava el dret romà per acusar algú equiparant-lo al soldat enemic que lluita contra la Républica amb les armes a la mà. Qui és però un enemic del poble? Qui l’acusa de ser-ho? I quin és el procés que el porta a ser anomenat així? L’enemic del poble és, a Ibsen, Thomas Stockmann. Un metge, un home de ciència que descobreix que la base de l’economia del seu poble, l’aigua d’un balneari que és la seva font principal d’ingressos, conté una bactèria perjudicial per a la salut. Stockmann decideix, doncs, advertir tothom. Però què ve abans, la veritat i la salut pública o el sistema econòmic que sosté les seves vides? Ibsen assenyalava ja el 1883 molts dels possibles grans mals de la societat capitalista, i ens deixava obertes totes aquestes grans preguntes que encara avui, o avui més que mai, prenen tot el seu sentit.

Video
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Luba
    Luba
    12345

    Me ha encantado la adapatacion y la puesta en escena. He descubierto un actor catalan que desconocia de gran talento: Pere Arquillué. Los intermedios musicales no me han convencido mucho ya que la obra teatral en si sola es excellente.

    15/06/2015
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    En veure l’obra m’ha portat a la memòria que fa més de 30 anys la vaig veure en el mític Estudio 1 de TV i si no recordo malament, Bódalo feia el paper de Dr. Stockmann. Llavors potser no em va impactar tant perquè el moment polític era diferent a l’actual, però si Ibsen pogués veure que el text que va estrenar fa 132 anys, una defensa de la llibertat d’expressió i l’honestedat enfront dels interessos econòmics, és un tema de total actualitat en els nostres dies, li costaria creure-ho. Molt bé la interpretació i especialment Arquillué, actor amb el qual he estat crític diverses vegades però que que en aquesta ocasió fa un treball superb. L’escena de l’Assemblea, genial, aconseguint tal connexió que has de retenir-te per no cridar. Espectacular l’escenografia així com la il·luminació, efectes i mùsica..Imperdible.

    03/06/2015
  • Llorenç Prats Canals
    Llorenç Prats Canals
    12345

    Ja està vist. A mi aquest senyor del Arco no m’agrada, fa un teatre com antic, encara que li posin un escenari de discoteca, tant se val, faria el mateix amb uns decorats dels germans Salvador.

    Ja li he vist desgraciar un Misantrop de Molière i aquí no se n’acaba de sortir perquè desgraciar Ibsen costa més, i més que més, si l’Arquillué s’hi posa amb ganes, i avui, si més no, s’hi ha posat. La resta fa el que pot. El summum arriba amb l’assemblea oberta al públic, m’ha rejovenit! Clifford Odets en estat pur, tu, Tot esperant l’Esquerrà. Espero que el Lliure, que ens ha ofert una temporada amb veritables joies, no hi insisteixi més. Ja n’hem tingut prou, gràcies.

    29/05/2015
  • NEUS MÒNICO FERNÁNDEZ
    NEUS MÒNICO FERNÁNDEZ
    12345

    Una escenografia increïble,amb un joc d’aigua molt significatiu.
    Unes interpretacions brutals.
    L’adaptació de Juan Mayorga m’agradat molt.
    Repetiria sens dubte.
    La nostra valoració ha estat de 10.

    17/02/2014
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Hay veces en las que las grandes producciones teatrales no superan a obras de pequeño formato. Y almenos es lo que me ha parecido a mi al ver este “Un enemic del poble” en el Lliure.
    Resulta que hace cosa de un año vi “Stockman” de Les Antonietes en La Sala Muntaner y me dejaron maravillado por lo eficaz y directo que era la obra.
    Con esto no estoy diciendo que esta nueva versión sea mala. Ni mucho menos. Todos los actores están correctos y maravillosos.
    Pero a mi Les Antonietes me robaron el corazón y me dejaron huella.

    12/02/2014
Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.