Retour à Reims
7/12/2019
Retorn al present

Thomas Ostermeier mira sempre d’arrapar, tant com sigui possible, els seus muntatges al present, no deslligar-los de la realitat immediata ni del context del públic potencial. Retour à Reims no és una excepció. El text de Didier Eribon parteix de l’anècdota personal per a preguntar-se què ha fet que els qui fa quaranta anys votaven els comunistes, votin ara el Front National.

La proposta d’Ostermeier té dues parts ben diferenciades. S’endú la història d’Eribon a un estudi de gravació on el director del documental (Cédric Eeckhout) dirigeix una actriu (Irène Jacob) a l’hora de posar veu a les imatges ja enregistrades. És una hora, aparentment anodina, ja que les paraules afegides a les imatges no aporten res, i el personatge interpretat per Jacob li ho fa notar al director. Més tard entendrem, potser tal i com li va passar al mateix Ostermeier, que aquesta experiència era imprescindible per a entendre que la clau per a transmetre amb fidelitat l’esperit de l’obra del sociòleg de Reims consistia, precisament, a allunyar-se’n.

La segona part comença amb un exabrupte que esdevé clau en el resultat final. L’ingenier de so de l’estudi enderroca la quarta paret i interpreta en directe un rap que, de sobte, apel·la directament els espectadors. Blade Mc Alimbaye explica la història del seu avi, un senegalès utilitzat, (com tants d’altres senegalesos) per l’exèrcit francès durant la segona guerra mundial, i com, dues generacions després, a França, la dreta i la dreta disfressada d’esquerra segueixen discriminant francesos no-blancs.

Retour à Reims adquireix en aquest moment tota la seva força, llançada amb violència a la platea, atiborrada de l’esquerra que permet la tragèdia del Mediterrani, que no tindrà altre remei que sortir capcot fins la sortida.

Tot el que necessites per anar al teatre

Retour à Reims

Retour à Reims

Thomas Ostermeier revoluciona el teatre polític amb la seva adaptació del cèlebre assaig Retour à Reims, del sociòleg francès Didier Eribon. Una crònica de la derrota de la classe obrera i la seva desesperada lliurament a l’extrema dreta.

Sinopsi

El 2008, el sociòleg Didier Eribon va publicar el seu cèlebre assaig Retour à Reims, centrat a analitzar les raons per les quals la classe obrera, tradicionalment d’esquerres, s’ha reconvertit en potencial votant de l’extrema dreta. Thomas Ostermeier, un dels indiscutibles grans directors europeus, aprofita les qüestions socials que planteja el llibre per reflexionar sobre la relació entre l’art i el seu efecte sobre la societat. El teatre com un mitjà de debat polític que arriba a l’espectador en forma d’un estudi de doblatge que està treballant en l’adaptació cinematogràfica del llibre d’Eribon.

Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
Sigues el primer en deixar la teva valoració
Articles relacionats
Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.