L’habitació del costat (The vibrator play)
24/11/2018
La culpa era de les dones, com sempre!!

L’autora d’aquesta obra Sarah Ruhl es va inspirar en el llibre The Technology of Orgasm: Hysteria, the Vibrator, and Women’s Sexual Satisfaction de Rachel P. Maines.
L’obra es va estrenar en 2009 i al 2010 va ser seleccionada per diversos premis Tony. S’ha representat en més d’una dotzena d’escenaris de tot el món.
El text no és original. La idea de la histèria associada a la insatisfacció sexual femenina ja va ser descrita a l’antic Egipte i tant Plató como Aristòtil van basar la teoria de la histèria en el mite segons el qual l’úter (hysteros) pot causar tota classe de malalties. Galeno ja la va descriure como insatisfacció sexual i recomanava massatges vaginals per curar-la.
Durant l’època victoriana una de quatre dones, principalment de classe alta, ocioses, avorrides i menystingudes pels marits van ser diagnosticades d’histèria. Era però fàcil de tractar. Els metges estimulaven les dones fins al “paroxisme histèric” (orgasme). Per facilitar les coses en aquella època es va inventar el primer vibrador mecànic. Encara que sigui difícil de creure és la realitat del que succeïa en aquell moment. A finals del segle XIX, en plena revolució industrial i l’inici de la il·luminació elèctrica de les ciutats coincideix amb la psiquiatria tradicional relegada aviat per Freud.
Res de nou per tant a l’obra de l’habitació del costat.
Ens fa riure el patetisme de la situació, la ignorància de les dones de la seva sexualitat, la incapacitat dels homes per donar una vida sexual satisfactòria a les seves parelles, la complicitat femenina, l’onanisme. L’aplicació còmica i esperpèntica del vibrador es converteix en l’eix principal de la història (i en el justificat subtítol de l’obra). I entre vibració i vibració flueix un text poc brillant.
Els elements nous en aquesta obra són la crítica d’una societat burgesa, insolent, reaccionària i amb tocs de racisme. Hi apareix també la homosexualitat de reüll. L’obra critica també la ignorància científica, la donada per suposada potencia sexual dels homes, la incapacitat d’estimar i el distanciament de la parella per manca de relació sexual satisfactòria.
L’únic personatge normal (i terapèutic) és una dida negra que a demés d’alletar la filla de la parella fa veure a les dones la seva frustració sexual. Aquesta és la part antiracista del text.
L’escenari és bonic, d’aspecte ovalat i en el que sempre està present la sala d’espera de la consulta del metge i la sala de tractaments separats per una porta quasi invisible que permet sentir però no veure res.
Un final feliç amb el metge i la seva dona abraçats mig despullats sota els flocs de neu és la part més fluixa de tota la representació.
La recomano molt perquè no hi ha fantasia ni imaginació, no és creativa però és La CRUA I REAL HISTÒRIA, sobre tot de les dones sotmeses als capricis dels homes i de la societat.
L’obra té, com els vols transatlàntics, un enlairament emocionant, un vol tranquil massa llarg i un aterratge sense massa complicacions.

Tot el que necessites per anar al teatre

L’habitació del costat (The vibrator play)

L’habitació del costat (The vibrator play)

Julio Manrique porta a escena L’habitació del costat (The vibrator play), una adaptació del text The Vibrator play de la dramaturga nordamericana Sara Ruhl. Amb Carlota Olcina i Pol López. 

Sinopsi

Segona meitat del segle XIX, als afores de Nova York, durant l’anomenada “època victoriana”.
Un metge fascinat pel progrés científic i tecnològic, el doctor Givings, experimenta amb l’ús d’un insòlit aparell elèctric que hauria de servir per curar tot tipus de disfuncions i neurosis de naturalesa sexual: un vibrador (en la seva versió més primitiva).
Mentrestant, la seva jove i vital esposa, la senyora Givings, està patint serioses dificultats per alletar i alimentar convenientment el nadó d’ambdós, cosa que la té molt preocupada. I, alhora, experimenta una creixent curiositat respecte a les extravagants teràpies que el seu marit, amb el màxim secret, practica a l’habitació del costat…

Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    No és una obra que puguis tancar en un sol gènere perquè la trairies. Té alguna cosa de vodevil poètic i de comèdia esbojarrada de portes per on entren i surten tots els personatges provocant malentesos o situacions compromeses. Però, alhora, també és un drama emotiu amb profunditat i tristesa. Una obra còmica però que va destapant tabús de les dones (i també dels homes) sobre l’amor, el plaer, la sexualitat,… Manrique, ajudat pel magnífic grup d’actors i actrius, ha sabut equilibrar els ingredients d’aquest peculiar còctel per tal que el conjunt flueixi amb naturalitat fent-nos passar dues hores sense mirar el rellotge. Espectacular! Molt Recomanable! https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2018/12/28/lhabitacio-del-costat/

    28/12/2018
  • Marta
    Marta
    12345

    Molt recomanable

    14/12/2018
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    Ahir a la Villarroel vaig estar veient aquesta comèdia Victoriana ambientada a finals del segle XIX escrita per la dramaturga nord-americana Sarah Ruhl, traduïda per Joan Sellent i dirigida per Julio Manrique. Amb una posada en escena i una escenografia molt aconseguida on els espectadors veuen l’obra com si d’una foto de l’època es tractés, se’ns presenten dos ambients, el saló i l’habitació del costat. A la segona, un metge (Ivan Benet) practica unes extravagants teràpies amb un aparell elèctric, un vibrador, que fa que desperti el desig dels que estan en el saló per descobrir que és allò tan meravellós que es practica a l’habitació del costat. El tema que podria caure en la morbositat és tractat de forma divertida i respectuosa sense arribar en cap moment a la vulgaritat. Això sí, crec que una retallada en el temps, 120 minuts, beneficiaria l’obra ja que hi ha escenes repetitives que perfectament es podrien suprimir. Un vestuari de l’època molt atraient i unes extraordinàries interpretacions de tots i dic tots i totes, sense excepció. Una obra per passar una bona estona, sense esperar molt més.

    29/11/2018
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    Julio Manrique trae a escena una obra ambientada en la época victoriana. En la que un científico experimenta con el uso de un rudimentario vibrador para curar las neurosis y la historia de las mujeres de la época.
    La obra me ha gustado Gracias al buen hacer de Una Carlota Olcina y una Mireia Aixalà en estado de gracia.
    Aunque tengo que poner la nota negativa en la excesiva duración de la obra. 2 horas se hacen pesadas para contar esta historia.
    La escenografía sorprende nada más al teatro! Es muy vistosa y me gustó mucho pero mientras transcurría la obra tuve sensacion de claustrofobia e incluso a los actores se les veía incómodos andar por ella debido al poco espacio y a la abundancia de atrezzo por todo el escenario que impedía que camparan a sus anchas.
    Otro punto positivo por el sonido (la lluvia, los llantos del bebé, el piano con las maravillosas melodías) y el vestuario de época que es muy vistosa.
    Resumiendo: se deja ver pero retocando algunas cosas la obra hubiera sido redonda!

    20/11/2018
Articles relacionats
Julio Manrique: “L’habitació del costat és un tripi d’amor amb disfressa victoriana”

Julio Manrique: “L’habitació del costat és un tripi d’amor amb disfressa victoriana”

14 Novembre 2018

Redactor: Iván F. Mula / @ivanfmula Recentment guardonat amb el Premi Max, Julio Manrique estrena amb coproducció de La Brutal i La Villarroel un nou espectacle com a director: L’habitació del […]

Els 6 espectacles imprescindibles de La Villarroel

Els 6 espectacles imprescindibles de La Villarroel

10 Setembre 2018

Focus ha presentat la nova temporada 2018-19. Es tracta d’un conjunt de propostes de gran qualitat, noms importants, humor, drama i musicals de molt diferents formats. En total, 49 espectacles […]

Focus presenta la temporada 2018-19

Focus presenta la temporada 2018-19

6 Setembre 2018

Focus ha presentat la nova temporada 2018-19. Es tracta d’un conjunt de propostes de gran qualitat, noms importants, humor, drama i musicals de molt diferents formats. En total, 49 espectacles […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.