Un text referencial

Lehman Trilogy. Balada para sexteto en 3 actos

Lehman Trilogy. Balada para sexteto en 3 actos
23/03/2019

Hi ha obres que per la seva dimensió i la seva qualitat acaben convertint-se en referents d’una època i també d’un determinat tipus de teatre. Ho van ser en el seu moment Àngels a Amèrica o Homebody/Kabul, ambdues de Tony Kushner, o bé Incendis, de Mouawad. Lehman Trilogy pertany a aquesta lliga, ja que a part de tractar-se d’un text enorme, grandiós, també suposa una reflexió aguda sobre la història del capitalisme. O més ben dit, sobre la història econòmica d’una gran part de la societat mundial durant tot el segle XX. Comença per l’arribada del primer Lehman als Estats Units en el segle XIX, i continua amb tota una nissaga dedicada als negocis, a l’intermediació econòmica, a l’especulació i a tot el que volguem afegir-hi, econòmicament parlant. L’obra va desgranant tot un entramat que ajudarà a entendre com s’arriba, finalment, a la crisi del 2008, però també hi ha espai per conèixer els homes que hi ha darrera, els seus dubtes morals i les seves vides familiars.

L’any 2016 ja vam poder veure a Barcelona una magnífica versió dirigida per Roberto Romei i interpretada per sis actors catalans en estat de gràcia. Aquella versió es caracteritzava per l’austeritat, per la importància del text i el treball minuciós dels actors, ja que quasi sense vestuari ni atrezzo arribaven a interpretar els més de 120 personatges de la funció. Amb el muntatge que ens arriba de Madrid, dirigit per Sergio Peris-Mencheta, estem pràcticament al cantó oposat. Seguim tenint un curós treball d’interpretació i de direcció, però també un treball escenogràfic i estètic que no s’està de res. Fins i tot s’hi afegeix música en directe i un bon grapat de cançons. No estem davant d’un musical, però sí davant d’una obra atractiva, vistosa i amb un to que s’acosta a moments a la farsa i fins i tot al cabaret. El més curiós del cas és que el text s’hi adapta perfectament, cosa que ve a demostrar que dues posades en escena antagòniques poden donar-nos dos espectacles igual d’excel·lents. Això sí… sempre que el treball que hi ha al darrera sigui honest, coherent i arriscat.

← Tornar a Lehman Trilogy. Balada para sexteto en 3 actos

Enllaç copiat!