La Zanja

Una opinió de David Elfa Novoa
David Elfa Novoa
La Zanja
8/04/2019
Diferències i similituds entre dos móns

Quatre anys després de l’excel·lent Distancia siete minutos, els sempre interessants Titzina tornen amb un nou espectacle. En aquesta ocasió ho fan al voltant de dues cultures diferents en contacte parlant de les diverses formes d’entendre el món i sobre d’on provenen les diferències i similituds. Així, l’espectacle té una arrencada esplèndida en la que resulta fàcil entrar gràcies als personatges i a les situacions trobades, aconseguint escenes realment divertides i interessants a nivell de contingut. No obstant, a mesura que l’obra avança, aquesta esdevé més monòtona i la connexió encetada comença a trontollar. En aquest sentit, tot resulta més feixuc i les escenes perden la força inicial, tornant-se tot més repetitiu i dens. Tot i això, l’espectacle resulta interessant, partint d’una bona idea i creant elements substanciosos que li confereixen un cos ben argumentat. D’altra banda, Diego Lorca i Pako Merino ens ofereixen unes bones interpretacions que porten l’espectador per la transició entre la comèdia i el drama, despertant en ell la reflexió. Així doncs, ens trobem davant d’una obra que té els seus alts i baixos, però que resulta interessant pel tractament de la seva temàtica i per uns actors totalment entregats.

Tot el que necessites per anar al teatre

La Zanja

La Zanja

La Zanja és una producció de Titzina Teatre, que narra la trobada entre dos mons, a partir de la construcció d’una mina en un poble de Sud-Amèrica.

Sinopsi

El Miquel, tècnic d’una multinacional minera, arriba a una explotació de la companyia a Sud-Amèrica. L’Alfred (l’alcalde) i la seva comunitat esperen aquest nou “descobridor”. Es produeix una trobada de dos mons i formes diferents d’entendre la vida. Les ambicions, oportunitats i conseqüències de la implantació de la mina marquen el futur del poble i les relacions entre veïns.

La història de la trobada de Pizarro i Atahualpa, l’últim rei de l’Imperi inca, durant l’època de l’arribada dels espanyols a Amèrica determinarà el destí dels protagonistes.

Video
Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • sonia saurí
    12345

    Val la pena veura-la. Busqueu on estan programats i aprofiteu.

    05/05/2019
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    Avui a la Villarroel he estat veient aquesta obra escrita, dirigida i interpretada pels dos actors fundadors de la companyia Titzina, Pako Merino i Diego Lorca. L’obra ens parla d’un encreuament de cultures prenent com a base els fets ocorreguts a 1532 quan Pizarro va arribar al que ara és el Perú clarament a la recerca d’or de les Índies i es va enfrontar a l’emperador inca Atahualpa, i el trasllada a l’actualitat amb un tècnic d’una multinacional Miquel (Pako Merino) que també va allà per explotar unes mines d’or i es troba amb l’alcalde d’aquest poble andí Alfredo (Diego Lorca), bon conèixer de la història de fa 500 anys i contrari a que aquest projecte es dugui a terme ja que totes les promeses de millora que li assegura, són falses i que l’únic que els interesa és el benefici econòmic que aconseguirà la multinacional, encara que això i sense escrúpols porti a la destrucció del poble. Les dues èpoques al llarg de l’obra es van entrecreuant. Una posada en escena amb una escenografia sòbria però molt efectiva i de la qual destacaria la perfecta i tènue il·luminació tot això arrodonit per música de caràcter llatí composta per Jonatan Bernabeu. Pel que fa a la interpretació, Merino i Lorca alternen els dos personatges que abans he esmentat amb la d’uns ramaders i fan un treball impecable i que només per aquest fet ja val la pena anar-hi. Només estaran fins al dia 22 d’aquest mes i us puc assegurar que no us deixarà indiferents.

    10/04/2019
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    Un bon muntatge no només per la valenta crítica de la històrica colonització i per la denúncia de les pràctiques abusives de les empreses multinacionals d’avui, sinó per una posada en escena fresca, neta i poètica, basada en la magnífica interpretació dels dos actors; entren i surten en el joc, canvien de registre un cop i un altre amb absoluta naturalitat i convicció. El treball escènic, la utilització dels significatius objectes, la il·luminació, tot en conjunt projecta un espectacle d’enorme qualitat artística i intel·lectual. Els dos excel·lents actors, Lorca i Merino, s’encarreguen de tots els papers si bé és bo aclarir que la interpretació de tots aquests personatges és desigual durant la representació. En resum, una obra que té els seus alts i baixos. https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2019/04/06/la-zanja/

    08/04/2019
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    La Zanja nos cuenta una historia que se repite una y otra vez. A lo largo de los siglos. Como el ser humano con su inagotable avaricia arrasa con todo para obtener la ganancia, el oro…
    No importa el qué y quiénes se lleva por delante.
    Un técnico de una multinacional minera se desplaza hasta SurAmerica para reunirse con el alcalde la comunidad y ofrecerles mejoras en sus infraestructuras a cambio de poner minas y sustraer el oro.
    Pero el oro lo puede todo. Y los habitantes de la zona pagarán muy caro el aceptar el acuerdo.

    Gran esfuerzo actoral De Diego Lorca y Pako Merino, también a cargo de la dirección y de la dramaturgia, que interpretan a todos los personajes. Pero a mí personalmente no me han transmitido todo lo que podría haber transmitido la obra.
    Se me ha quedado un tanto coja…

    03/04/2019
  • maría j gonzález mondaza
    maría j gonzález mondaza
    12345

    El text és bastant interessant, parla de la vida difícil i dels desencants de estar vivint en un món que no es nostre, d’una terra en lluita constant.

    11/02/2019
Articles relacionats
La Villarroel acull 'La zanja', nova creació de Titzina

La Villarroel acull 'La zanja', nova creació de Titzina

2 Abril 2019

La Villarroel acull La zanja, el nou espectacle de Titzina, la formació de Diego Lorca i Pako Merino. És la tercera vegada que la sala acull aquesta companyia referent del teatre de nova creació, arriscat […]

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.