La reina de bellesa de Leenane → Teatre Auditori de Granollers
6/03/2019
Un magnífic conte macabre

Tot i que La reina de la bellesa ja es va representar a Barcelona fa un parell de dècades, aquest nou muntatge dirigit per Julio Manrique coincideix amb un moment de major reconeixement del seu autor, gràcies a l’èxit teatral de La calavera de Connemara  i a la pel·lícula Tres anuncis als afores. Cal celebrar que, finalment, el públic comenci a situar a un autor tan interessant com Martin McDonagh, la figura del qual ja és, pràcticament, una mena de clàssic contemporani. En concret, l’espectacle protagonitzat per unes esplèndides Marta Marco i Marissa Josa conté algunes de les obsessions més malaltisses i fascinant del dramaturg irlandès com la toxicitat de les relacions humanes, la violència emocional, l’opressió del món rural i un incòmode sentit de l’humor. Manrique continua demostrant que, com a director, es troba en plena forma, apostant per una claustrofòbica posada en escena que, alhora, dialoga amb hàbils recursos com la il·luminació, la música o la pluja i treu un gran profit dels personatges secundaris (uns memorables Enric Auquer i Ernest Villegas). Es tracta d’una història dura, emotiva i desesperançadora plantejada com un conte amb tota la seva cruesa y la seva força. En definitiva, un relat poètic en clau de crònica negra, un fosc acudit macabre i un veritable cop de puny a l’estómac dels que són difícils d’oblidar però, al mateix temps, s’agraeixen.

Tot el que necessites per anar al teatre

La reina de bellesa de Leenane

A partir de 12,00€

Comprar Entrades
La reina de bellesa de Leenane

Julio Manrique, col·laborador habitual de La Perla 29, dirigeix el brillant text irlandès La reina de bellesa de Leenane de Martin McDonagh.

Sinopsi

Ambientada en un petit poble, Leenane, al comptat irlandès de Connemara. Descobrirem la vida de la Maureen, una dona soltera de 40 anys que viu en una casa antiga amb la seva vella i despòtica mare, la Mag, d’uns 70 anys. L’arribada dels germans Pato i Ray Dooley alterarà la vida de les dones, almenys per uns dies.

El director diu:

M’agrada Martin McDonagh. El seu humor salvatge. El seu estrany lirisme. La seva mirada. M’agrada el seu món de perdedors i frases curtes, de diàlegs delirants i situacions violentes fins al paroxisme. M’agrada el seu teatre, tant cinematogràfic. I també les seves pelis, tant teatrals. M’agrada visitar la seva Irlanda, on sempre plou i on, t’ho miris com t’ho miris, mai no hi ha res a fotre. Em fa pixar de riure i m’emociona, a parts iguals. M’agraden els seus personatges, alhora tan mesquins i tan autèntics, tan ferits, tan humans. I m’agraden molt les seves heroïnes, les dones enfadades de McDonagh. Les dones lluitadores de McDonagh. Les dones trencades, perdudes, venjatives de Mcdonagh. Com la Frances McDormand a la recent “Tres anuncios en las afueras”. O com la Maureen de “La Reina de bellesa de Leenane”. La pobra Maureen. La fràgil Maureen. La temible Maureen. La protagonista de l’obra de McDonagh que més m’agrada. I mira que m’agrada molt, Martin McDonagh. Sembla que la va escriure amb vint-i-sis anys. Ni un de més. Una mena de barreja de John Ford, Samuel Beckett, Brian Friel i Quentin Tarantino. Com es pot escriure “La Reina de bellesa de Leenane” amb només vint-i-sis anys? Com va poder inventar-se la Maureen, la pobra Maureen, la fràgil Maureen, la temible Maureen, amb només vint-i-sis anys? Vés a saber. El cas és que, t’ho miris com t’ho miris, ara ja existeix. Segueix tancada en un cony de casa d’un cony de poble d’un cony de país on sembla que s’hagin aturat tots els rellotges. I on mai no para de ploure. Allà la trobarem, la Maureen. La única i indiscutible reina de bellesa de Leenane.

Julio Manrique

Video
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Jordi Casas Duocastella
    12345

    Julio Manrique compleix amb escreix les expectatives que es podien crear de la seva adaptació d’un text de Martin McDonagh. Tenint present l’èxit recent a la cartellera barcelonina d’un altre text de l’autor irlandès, “La calavera de Connemara”, en aquesta nova adaptació trobem les mateixes senyes d’identitat: ambientació a l’Irlanda rural de fa unes dècades, grans dosis de drama i un humor negríssim.
    Els quatre intèrprets estan excel·lents i aconsegueixen una altra obra de qualitat amb el segell de LaPerla29.

    08/10/2019
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    Un dur retrat familiar sobre la solitud, el maltractament i la manipulació psicològica. Una història molt dura però també molt tendra i commovedora. Una obra que et fa somriure, i de cop i volta et deixa clavat a la cadira. Manrique firma una altra posada en escena exemplar. Meticulosa, perquè no falta detall, i amb el to just per donar vol al text de McDonagh. Ni un artifici amb la idea que el marc sempre màgic de la Biblioteca ens faci sentir que veiem a través d’una finestra què passa a la desballestada casa de les Folan. I no hi falta la pertinaç pluja exterior per recordar-nos que estem en la humida Irlanda. Tot flueix amb el ritme adequat, primer amb la cadència per conèixer els personatges i després amb l’empenta tempestuós que porta al desenllaç. El treball de l’elenc és, també, d’una qualitat excel·lent amb unes interpretacions brillants. I si vols saber-ne mes https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2019/04/05/la-reina-de-la-bellesa-de-leenane/

    05/04/2019
  • JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    JOSE GABRIEL DEL VIEJO
    12345

    No sé si salgo del teatro con el entusiasmo por las nubes pero creo que esta obra se va a quedar entre mis top 3 de la temporada!
    Julio Manrique nos trae esta obra sobre una relación muy tóxica entre una madre y su hija en un entorno rural.
    El miedo a la soledad, el miedo a quedarse estancado en la vida hacen que estas 2 mujeres se odien y se destruyan mutuamente.
    Alucinado con la escenografía, el ambiente sonoro, la lluvia, la iluminación! Me ha encantado toda la puesta en escena!
    Y qué decir de los actores…
    Marta Marco y Marissa Josa directamente suben al podio de las mejores interpretaciones del año. Pero es que Ernest Villegas y Enric Auquer tampoco se quedan atrás.
    No os la podéis perder!!

    23/03/2019
  • Sergio
    12345

    Genial el texto de Martin McDonagh, espectacular el reparto y muy bien aprovechada la escenografía. No os la perdáis.

    19/03/2019
  • David
    12345

    Brillant i corprenedora posada en escena d’un text ja de per sí fosc i hilarant alhora. Uns actors i actrius que hi deixen pell i carnsalada per donar vida a uns perdedors amb el tema central de la rancúnia com a motor emocional. Un 10 a tots els aspectes i componenets de la posada en escena!

    02/03/2019
  • ISABEL
    12345

    Cal anar a veure-la!

    15/02/2019
  • JOSEP OLIVA SASÉ
    12345

    Ahir vaig estar a la Biblioteca de Catalunya gaudint d’aquesta obra del dramaturg anglès Martin Mc Donagh magníficament dirigida per Julio Manrique i traduïda per Vicky Peña, gran coneixedora del text ja que fa 20 anys la va estar representant amb la seva mare Montserrat Carulla a La Villarroel. La història ens situa a Leenane, un petit poble d’Irlanda on viuen una mare (Marissa Josa) amb la seva filla de 40 anys (Marta Marco) pràcticament apartades de la societat. La mare és manipuladora, neuròtica i la relació entre ambdues és tòxica encara que la filla sucumbeix als seus desitjos. L’arribada de Pato i Ray (Enric Auger i Ernest Villegas), dos nois que obren els ulls a la filla que s’adona que ha deixat passar la seva joventut i decideix donar un gir total a la seva vida. Aquest fet fa que la relació mare-filla vagi a pitjor. El que segueix ho deixo perquè ho descobriu quan ho aneu a veure. Un drama amb tints d’humor negre i àcid que et manté expectant conforme va avançant. Manrique ha optat per una posada en escena totalment diferent al que estem acostumats a la Biblioteca amb un espai escènic molt reduït amb dos grades de públic a banda i banda i amb una escenografia austera però totalment adient a la realitat, això sí amb pluja inclosa. Extraordinària interpretació per part de Marco i Josa sobre qui recau tot el pes de l’obra, tot i que Villegas i Auquer amb dos personatges de característiques molt diferents també estan de notable. Un encert més de laperla29, que no us deixarà indiferents i que cal veure si o si.

    14/02/2019
  • Teresa

    Ahir dia 13 vaig assistir a la funció prèvia de l’obra i em va agradar molt la posta en escena i la interpretació dels actors, no obstant voldria puntualitzar que a vegades no s’entenia el que deien.

    14/02/2019
Articles relacionats
Marta Marco: "El Julio ens ha donat molt bé la mà i nosaltres ho hem aprofitat"

Marta Marco: "El Julio ens ha donat molt bé la mà i nosaltres ho hem aprofitat"

1 Març 2019

Que La Perla 29 viu un idil·li amb el teatre irlandès no és cap novetat. La nau gòtica de la Biblioteca de Catalunya ha acollit La presa, Traduccions, Dansa d’agost… […]

Julio Manrique: "La reina de la bellesa de Leenane és un conte i, alhora, un cop de puny"

Julio Manrique: "La reina de la bellesa de Leenane és un conte i, alhora, un cop de puny"

6 Febrer 2019

La Perla 29 estrena la Biblioteca de Catalunya, el seu espai habitual, una nova producció pròpia. Es tracta de La reina de la bellesa de Leenane, un text de Martin […]

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.