Jerusalem

Una opinió de David Elfa Novoa
David Elfa Novoa
Jerusalem
7/12/2019
Un espectacle carregat de personalitat pròpia

Després d’haver passat pel Teatre Grec a l’estiu, torna aquesta coproducció que resulta tan ambiciosa com ben resolta. Es tracta d’un text farcit de subtileses gràcies a un rerafons en la història que va sempre més enllà i a un protagonista complex molt ben definit. En aquest sentit, es desenvolupa una trama més interessada en aprofundir en els personatges i en la temàtica que els envolta que no pas en construir un fil argumental, que serveix més aviat com a embolcall de la mateixa.

La direcció de Julio Manrique dota de personalitat a l’obra oferint-li un estil visual i sonor tremendament potent que confereix una personalitat marcada a l’espectacle. A més, encerta en el ritme utilitzat i aconsegueix unes escenes plenes de força que transmeten aquelles sensacions que el text vol evocar. No obstant, la tercera hora em sembla més irregular i més difícil de digerir, la qual esdevé més discursiva i a la que cal sumar-li el propi cansament de l’espectador per la durada de la representació. Cal dir que això no desmereix en absolut l’obra, la qual compta amb un Pere Arquillué brillant i magnètic que esdevé l’ànima de la funció, aconseguint transmetre la força que requereix el text i les seves diverses capes. Així doncs, ens trobem davant d’un espectacle que darrera de la seva aparent frivolitat i del seu excés amaga una gran substancialitat que ben val la pena descobrir, generant detractors i entusiastes a parts iguals per la seva forma d’exposar les coses.

 

Tot el que necessites per anar al teatre

Jerusalem

Jerusalem

Jerusalem protagonitzat per Pere Arquillué i dirigit per Julio Manrique és un muntatge transgressor que va deixar fascinat el públic britànic, un text extremament original i singular que parteix de les essències de la vella Anglaterra per reflexionar sobre la fi de les utopies.

El muntatge s’inspira en Jerusalem, un himne compost per Sir Hubert Parry sobre uns versos de William Blake el 1916. Extremament popular al país, el tema ha estat proposat fins i tot com a himne nacional anglès.

És també el  retrat d’una Gran Bretanya que perd el contacte amb les arrels, l’estampa d’un món rural esclau dels seus propis mites que, en fer paleses les seves realitats més ombrívoles, fa miques les visions idealitzades de la vella Albió.

Una producció del Grec 2019 Festival de Barcelona, Centro Dramático Nacional i el Teatre Romea.

Sinopsi

Decadent, abandonat, patètic, però també valent i divertit… Així és l’antiheroi que protagonitza aquesta peça, tan aplaudida al West End com a Broadway. És el dia de Sant Jordi, patró d’Anglaterra, i en una localitat rural que aquell dia acull la fira del comtat, Johnny “el Gall” Byron surt del remolc on viu. Les autoritats el volen desnonar per poder construir al solar que ocupa i un pinxo li vol clavar una pallissa… És l’home més odiat del poble? Potser, però també és el més estimat: els amics volen que surti amb ells de festa i el seu fill el reclama perquè passin junts el dia visitant la fira… És una mena de Falstaff del nostre temps, un personatge modern però que al·ludeix constantment a una Anglaterra medieval idealitzada mentre beu, consumeix drogues o eludeix les autoritats que el persegueixen…

Video
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Teo Navarro
    12345

    Teo Navarro
    12345

    Extraordinària obra. Imprescindible. Una combinació perfecta d’una obra mestra del teatre contemporani duta a l’escena amb una gran direcció, una brillant escenografia i una enorme interpretació d’actors, destacant l’excel·lència d’un monstre escènic com en Pere Arquillué.
    Un drama dur, sense concessions, que mostra la cruelta humana en el seu vessant més agre. Amb un gran sentit del humor, però, negre és clar. Tràgica i divertida alhora, és una radiografia social i humana extrapolable més enllà del espai escènic i del temps en què es desenvolupa l’acció. D’aquí la seva universalitat.
    Imprescindible i genial. No us la perdeu!

    21/12/2019

    21/12/2019
  • Oscar Montserrat Prat
    12345

    Vistes i llegides les opinions d’altres espectadors i dels crítics, Jerusalem és una obra d’extrems, que et sedueix des del principi fins al final o et tira enrere. En el meu cas em vaig sentir atrapat, i és que crec que, vulguis o no vulguis, el Gall (Pere Arquillué) et sedueix i t’edinsa al seu món d’excessos, en una obra on tots els actors brillen amb llum pròpia.
    Si s’ha de representar al Romea la direcció hauria de plantejar-se canviar les butaques, no són les millors per una obra de 3 hores on la primera part ja en dura 2.
    I sols remarcar al públic que els telèfons mòbils s’han d’apagar, posar en silenci o en mode d’avió, es van sentir fins a tres vibrant i un darrer ja sonant i tot.

    18/12/2019
  • Daniel Ortega García
    12345

    Una obra imprescindible amb un missatge molt potent. Des del meu punt de vista, una de les millors obres de Pere Arquillué amb una fantàstica direcció de Julio Manrique.

    03/12/2019
  • Jordi Casas Duocastella
    12345

    Amb les excel·lents crítiques que aquesta obra havia tingut en la seva estrena al Grec la vaig anar a veure a Manresa totalment “hypejat” (fa uns dies vaig descobrir que sóc millennial i com a tal he de fer servir el seu vocabulari), i això va fer que acabés amb una sensació de gran decepció.
    Perquè una obra sigui transgressora m’espero més que uns personatges permanentment borratxos i/o col·locats i que algú aparegui despullat.
    Tot i que Pere Arquillué torna a fer un gran treball imprimint el seu carisma al protagonista, l’obra en general no em va acabar d’arribar per la seva poca evolució dramàtica.
    Atenció perquè sí que és una bona obra, també voldria destacar a Marc Rodríguez i els actors joves, entre els quals brilla Elena Tarrats (possiblement la persona més bonica de l’univers), ideal per transmetre la llum del seu personatge. Però en el meu cas les altes expectatives em van jugar en contra.

    28/10/2019
  • Aníbal Ledo Faílde
    12345

    Després de llegir diverses entrevistes al director i al protagonista tenia les expectatives al màxim però aviat es van veure completament frustrades. No puc entendre què hi han trobat en aquesta obra suposadament rebel i “antisistema” més enllà d’un feréstec protagonista q és (perdoneu la caòtica enumeració) gitano, borratxo, agitador de masses eixelebrat, famfarró, okupa, camell, pare irresponsable, mestre de cerimònies fiesteres del caos i filòsof de carrer enrabiat i desarrelat però amb no gaires llums (excepte al final)… Fins aquí com a antiheroi no estaria malament però el problema és la inexistent evolució dramatúrgica, tota l’estona girant sobre una colla de joves seguidors amants de la borratxera i les ratlles de coca q tenen ben poca cosa a dir (hi ha un parell de moments íntims q arriben massa tard). L’Arquillué fa el q pot amb aquest difícil paper lluitant tb contra un ritme lent a matar i una direcció massa unidireccional i poc matisada…les tres hores se’m van fer eternes (més encara en les incomodíssimes cadires del Grec). Una veritable llàstima, com demostren els aplaudiments finals, justets i de compromís per l’esforç indubtable dels actors.

    04/07/2019
  • Victòria Oliveros Layola
    Victòria Oliveros Layola
    12345

    Excel·lent muntatge transgressoir, obra punyent, actuacions de 10 i un gegant dalt l’escenari. En resum, una obra enorme. Abassegadora. Salvatge. Divertida. Insurrecte. Rebel. Com un gegant. Com un exèrcit de gegants. Com una nit de festa memorable. I al mateix temps és una obra amb ànima, amb molta ànima. https://gaudintdelteatre.wordpress.com/2019/07/03/jerusalem/

    04/07/2019
  • Josep Oliva Sasé
    12345

    Ahir em vaig estrenar amb el Grec d’aquest any i ho vaig fer amb aquesta obra del dramaturg anglès Jez Butterworth i magníficament dirigida per Julio Manrique. Transgressora, políticament incorrecta, passada de voltes, molt divertida amb un humor àcid i salvatge i podria continuar amb més qualificatius. Ens situa al sud d’Anglaterra on enmig d’un bosc viu en una caravana atrotinada Johnny Byron, ‘el Gallo’ (Pere Arquillué) un personatge carismàtic carregat d’humanitat alhora que bohemi, insolent, borratxo i en algunes ocasions agressiu i encara que sembli difícil empatitzar amb un individu d’aquestes característiques,ho acabes fent. Són les festes d’un poble proper del qual els veïns el volen fer fora per construir una urbanització, i al seu terreny acudeixen els joves del poble perquè els subministri drogra, beguda i on organitzen unes festes esbojarrades on tot té cabuda. Un cant a la llibertat. La posada en escena i l’escenografia, immensa i com he llegit que després farà temporada em costa imaginar aquesta obra fora del Grec ja que perdrà la màgia de té aquest teatre que encaixa perfectament amb l’obra. Pel que fa a la interpretació, Manrique no podia escollir millor actor que Arquillué per posar-se en la pell d’aquest estrafolari personatge del que fa un treball magistral, tot i que els 12 actors i actrius que li fan costat no es queden enrere. L’únic però, són els seients del Grec que no estan fets per a una obra que dura tres hores i quart i menys com era el meu cas a la fila 8, els peus no et arriben a terra. Imprescindible i un altre èxit de la temporada, que avui dimecres encara podeu veure, jo no me la perdria.

    03/07/2019
Articles relacionats
Pere Arquillué, ‘outsider’ i semideu a ‘Jerusalem’

Pere Arquillué, ‘outsider’ i semideu a ‘Jerusalem’

20 Juny 2019

Per Belén Ginart No hi ha discussió possible: a més de grandíssimes qualitats per a la direcció i la interpretació, Julio Manrique té olfacte. Li surt bé, això de seguir […]

Especial Festival Grec 2019, descarrega’t la revista de TB

Especial Festival Grec 2019, descarrega’t la revista de TB

17 Juny 2019

Publiquem la quarta revista en paper de TeatreBarcelona! Aquest és el quart estiu que TeatreBarcelona editem una revista en format paper, dedicada a un dels esdeveniments culturals més importants de […]

Uneix-te a TB
Ja som més de 80.000 usuaris. T'hi apuntes?

Ja hem regalat més de 2.500 entrades

Uneix-te gratis a Teatre Barcelona i gaudeix de:

Avantatges

Sortejos i promocions

Calendari TB

Tota la cartellera a un cop d'ull

Newsletter

Setmanal amb tota l'activitat teatral

Usuari TB

Valora espectacles, llista'ls i segueix amics

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.