Houdini: l’art de la fugida
7/02/2015
Fantasmes d’un il·lusionista

Després d’interpretar Tristano Martinelli, l’actor que va crear el personatge d’Arlecchino al París del cinquecento, l’històric comediant Francesco Andreini i homenatjar l’univers de Jules Verne (entre d’altres), en els seus darrers espectacles (Inferno, L’ultima notte del Capitano i Cabaret Victòria, respectivament) ha quedat clar que Felipe Cabezas té un gust exquisit per escollir la temàtica dels seus muntatges. A Houdini, l’art de la fugida, tria, en aquest cas, la figura de l’il·lusionista més conegut de la història, per fer una interessant reflexió sobre l’obsessió dels artistes i, en essència, de l’ésser humà d’escapar de la trampa final de la vida, és a dir, de la pròpia mort. En certa manera, Cabezas parteix, com ha fet altres vegades, d’una concepció de l’escenari teatral com a espai màgic i intemporal capaç de ressuscitar qualsevol fantasma. L’obra narra, a través de l’ús de la pantomima, màscares i marionetes corporals, episodis de la vida de l’escapista hongarès que, en gran part, defineixen la seva personalitat i psicologia. Dirigida pel reconegut Berty Tovías, la proposta conté un pròleg i una conclusió magistrals però, malauradament, tot i el bon treball tècnic i expressiu del protagonista, el gruix de la narració transita per episodis, a vegades, massa anecdòtics. D’aquesta manera, la transcendència del seu valuós missatge perd, en global, una mica de força. No obstant això, també hi ha petits detalls de posada en escena i l’ús d’alguns elements que, juntament amb la música en directe, transmeten una tendresa i originalitat veritablement úniques.

Tot el que necessites per anar al teatre

Houdini: l’art de la fugida

Houdini: l’art de la fugida

Houdini, l’art de la fugida, és un monòleg de tall gestual que, a través de l’ús de la pantomima, màscares, marionetes corporals i ombres, indaga en la infància i mort del famós escapista hungarès-americà. Està interpretat per Felipe Cabezas, actor i director especialitzat en comèdia dell’art, i dirigit per Berty Tovías, pedagog, director teatral i principal representant de la pedagogia de Jaques Lecoq a Barcelona a través de la seva escola internacional Estudis de Teatre.

Pot l’home escapar a la mort, fins i tot després de la mort? Harry Houdini, famós per les seves fugides i espectacles dels més estranys, innovadores representacions que fregaven el faquirisme i la màgia amb habilitat i enginy, es fa aquesta pregunta al llarg de tot l’espectacle. Des de la mort, aquest espai i temps infinit, busca la resposta entre els seus records d’infància escapant del temps que l’oprimeix. Houdini, que va néixer hongarès i jueu, delinqüent prematur, pobre i contra tot, que va escapar de si mateix per ser el que ell mateix volia ser, s’endinsa a realitzar la seva ultima fugida. Fora ja no li espera el public, sinó la vida, l’amor i l’única persona que va confiar en aquest gran truc: Bess, la seva dona i amiga més enllà del sepulcre.

L’escenari es transforma en la societat de mags de Nova York, una confraria secreta que fins al dia d’avui invoca al gran Harry Houdini a realitzar el truc que mai un home ha realitzat: tornar de la mort i demostrar que no hi ha cel·la que sigui capaç de retenir una ànima lliure.​

Fotos
Valoració col·laboradors

Valoració espectadors
  • Hebert Parodi
    Hebert Parodi
    12345

    Teatre gestual i de màscares amb veu en off en moments puntuals. Un magnífic treball de l’intèrpret que amb i sense màscares encarna diferents personatges i edats del gran Houdini. Tot amb un acompanyament al piano amb una sincronització i reforç de la història excel.lents. Al meu parer la proposta funciona perfectament en la recreació d’episodis de la biografia de l’il.lusionista però es perd massa en aquests episodis i deixa de banda la part central, la de la màgia i escapisme.

    18/02/2016
  • Gilbert Brotons Farre
    12345

    Un espectacle molt interessant que no deixarà indiferent a ningú.
    L’obra explica la história de Houdini, a través de la mimica i amb l’ajut de màscares i disfresses. Molt interessant i es fa curta.

    16/02/2015
Articles relacionats
Especial Festival Grec 2017, descarrega't la revista de TB

Especial Festival Grec 2017, descarrega't la revista de TB

21 Juny 2017

Ja hi tornem a ser… Publiquem la segona revista en paper de TeatreBarcelona! Enguany el Festival Grec es renova, començant per un relleu a la direcció. Francesc Casadesús pren les […]

Aires argentins, reflexió i èxits que tornen a l'Almeria Teatre i la Fènix

Aires argentins, reflexió i èxits que tornen a l'Almeria Teatre i la Fènix

23 Setembre 2015

L’inici de temporada ve marcat per obres de creació, èxits que tornen i accent argentí a l’Almeria Teatre i la Sala Fènix, sense deixar e banda el públic infantil, que té també un espai a les sales de Gràcia i el Raval. Els cronopios de Cortàzar arribarán de la mà de l’Almazen.

Houdini ressuscitat

Houdini ressuscitat

13 Febrer 2015

L’actor Felipe Cabezas reviu a la Sala Fènix el mite de Houdini: el mag, l’il·lusionista i l’ídol de les classes obreres dels suburbis de Nova York.

Cal ser usuari de Teatre Barcelona
Uneix-te, és gratuït! Ja som més de 80.000

Ja estàs registrat?

He oblidat la contrasenya

Crear usuari

Información básica sobre protección de datos: Responsable: Escenes i Publics, SL. Finalidad: desarrollar su actividad comercial, cumplir las contrataciones realizadas por los usuarios y remitir comunicaciones comerciales personalizadas en base a un perfilado a los usuarios (en caso que nos autoricen a ello). Legitimación: Consentimiento del interesado. Destinatarios: Escenes i Publics, SL y proveedores legitimados externos. Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos, así como otros derechos como se explica en la información adicional. También se puede instar reclamación ante la agpd.es.